Finns ju moderkort som är typ så där 8 år gammal som har TPM Socket på moderkortet för plugga in TPM Modul, men som inte finns med som standard.
Även under Skylake tiden så fanns TPM socket på moderkortet det är från 2015 men det kräver då att man köper TPM Modul från respektive tillverkare av moderkortet det är väl bara MSI som man måste importera så vitt jag vet så Asus, Asrock och övriga tillverkare säljer sina moduler direkt på svenska marknaden med återförsäljare. Medans MSI är U.S marknad endast på sina moduler så har fått importera min.
TPM 2.0 Module (msi.com)
Problemet med TPM moduler enligt mig att det finns ingen global standard, så alla tillverkare kör olika pins 12-1 14-1 20-1 etc samtidigt med olika ström volt styrka, och äldre moderkort körde oftast på LPC interface medans nyare moderkort kör med interface av SPI.
Så du borde kunna få grönt ljus på stationära datorer som är från 2010 talet, det är värre när det kommer till bärbara datorer. Fast datorer från 2010 och ha ett grafikkort bara från samma årtal så lär du behöva åtminstone TPM modul + nytt grafikkort för kunna få grönt ljus, nyare datorer som kommer med Windows 10 har TPM 2.0 redan med på köpet om du inte normalt sätt bygger ihop den själv om det inte sitter direkt på moderkortet bara istället än moduler.
Last edited: 25 juni 2021