Tråden om Huawei Honor 3X

Diskussion i 'Honor allmänt' startad av mfm, 23 feb 2014.

1. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nu finnas en ny stabil firmware, G750-T00V100R001CHNC00B124, att ladda hem. Om jag inte missförstått har man bland annat lagt till ett 2G-only-läge och fixat några WLAN-problem.

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 756
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Funkar den som den ska nu?

3. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Nej. Men om jag slår av 3G så fungerar det... Tredje dual-SIM-mobilen i rad där Tre + Tele2 inte fungerar som det ska :mad:

4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 756
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Trist... Byt den mot min 3C ;) Jag kör telia/halebop.

5. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast den verkar ju inte 100% heller om den roamar på Hallon (3X roamar inte med Fogg så antagligen inte Hallon heller), svårt att säga om den funkar... sen är 5" lite för litet.

6. paholainen

paholainen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade ipega kontroller men det drar hela tiden upp till vänster. Provade kontrollern på Galaxy S4 och den fungerade perfekt

Sent from my HUAWEI G750-T00 using Tapatalk

7. paholainen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Börjar lessna på 3X. . .

8. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag testade MW600-headset via BT och det fungerar perfekt för mig.

9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 756
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Varför?

10. paholainen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

pga felen son e pa min. Bluetooth headset funkade pa min ocksa. Men set var gamepaden jag hade sett from emot, och kameran saklart

11. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det låter ju som du måste kalibrera gamepaden på något vis.

12. paholainen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte hittat nån kalibrering. Den funkar felfritt på galaxy s4.

13. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Med firmwareuppgraderingen B127 som kom igår fungerar det att ringa och ta emot samtal med Comviq/Tele2 på 3G.

14. paholainen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur gick du från utvecklar versionen till dem godkända?

15. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag återställde min CWM-backup av B118 sen uppdaterade jag.

16. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Tyvärr roamar 3X på Tre om man är utanför storstäderna och kör på Tre/Telenors gemensamma nät.

Nu har Huawei annonserat en ny version av 3X som använder den lite billigare MT6592 på 1,4 GHz (istället för 1,7 GHz) och som bara fungerar med China Mobile (TD-SCDMA). Billigare är den förstås, 998 yuan.

17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 756
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Använder ni fortfarande 3X? Är nöjd med min 3C men sneglar ändå lite på 3X. Hur känns den jämfört med Vibe Z K910?

18. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Min flickvän använder sin 3X som enda telefon med dubbla SIM-kort. Den funkar bra med firmware B127 (nu finns B128 men vi har inte uppdaterat eftersom "allt fungerar"). Hon är nöjd vad jag vet, vi har inte hittat något särskilt dåligt. Batteritiden är väldigt bra skulle jag säga, men hon kör inte så tunga program även om hon använder den ganska mycket.

Egentligen hade jag tänkt att avvakta och vänta om jag skulle köpa K910 eller en till 3X, men eftersom det inte funkade att ringa med de första firmware-versionerna så beställde jag en K910 ganska omgående.

Så 3X vs K910:

- Skärmen på K910 är bättre, dels för att den är full HD och annars har den lite bättre betraktningsvinklar. Men det är ganska marginellt, 3X har en bra skärm och jag skulle inte ha särskilt mycket mot att byta tillbaka till 3X.

- Ljudet är bättre på K910 men det är helt OK på 3X. Samtalsljudet är bra på båda mobilerna. Jag har inte jämfört sida vid sida.

- Batteriet räcker längre på 3X tror jag, men har inte jämfört sida vid sida och så kör jag mer krävande appar.

- CPU och GPU är snabbare på K910 men vanligtvis är det ingen jätteskillnad. Igen är det svårt att säga exakt eftersom jag inte använt 3X som min vanliga mobil under en längre tid.

- Varken 3X eller K910 har stabila multilanguage-ROMar. Ingen har "gömt" svenskt språk som Honor X1 eller Honor 2 har, så uppdaterar man försvinner det.

- Det kommer nya uppdateringar till båda, dock kan man undra vad Lenovo håller på med ibland...

Med 3X kan man köra nyaste stabila firmware och samtidigt köra både Google Play och root (och det är typ "officiellt tillåtet"). Med Lenovo så finns det en stabil och en utvecklingsversion där stabila versionen har fler kinesiska appar och det inte går att köra google play. Lenovo har en utvecklingsversion (som är väldigt lika den stabila) där det går att köra google play (men i allra nyaste versionen har man fixat så att den tar bort root, en besvikelse). Lenovo uppdaterar för "alla" telefoner samtidigt (till skillnad från Huawei) vilket gör att allmänna saker fixas men kanske inte så mycket specifikt för just K910.

Senaste OTA för K910 gjorde att mobilen inte bootade och jag fick vara utan mobil hela dagen på jobbet. Extra dåligt som man behöver ett specialverktyg för att få upp mobilen så jag fick inte ut SIM-kortet heller.

- Programvaran på 3X är mer översatt till Engelska, även om man väljer Engelska i Lenovo VibeUI så är t.ex. webbläsaren på 100% Kinesiska. Det kanske finns lite kinesiska på 3X men det är mycket mer på K910. Det är även problem på båda modellerna att vissa operatörer får +46 innan numret och därför inte kan matcha telefonnummer med existerande kontakt. På K910 är det nu fixat för mobilsamtal men inte för SMS. På 3X tror jag min flickvän inte har det problemet men har läst om andra som har det.

- LED-indikatorn funkar sådär på K910. På Lenovo S920 kunde jag i alla fall använda LightFlow för att få LED-notifieringar för t.ex. Viber men inte ens det funkar bra på K910. Med LightFlow lyser den väldigt väldigt svagt så det är ingen idé. På Honor 3X funkar LED-notifieringen utmärkt även för externa program som Viber och man ser den mycket lättare än på K910. Det känns som Lenovo ansträngt sig lite för mycket för att göra ett flaggskepp i "västerländsk stil" och notifieringen liknar den på HTC One. Tyvärr är en traditionell LED mycket tydligare.

- Nätverksmässigt stödjer K910 alla frekvenser för WCDMA medan 3X "bara" stödjer 900/1900/2100 (som räcker överallt i Europa och större delen av Asien). Kanske inte så relevant om man inte vill köra 3G i Sydamerika eller USA.

- Det är en nackdel för K910 att man behöver specialverktyg för att öppna den, att det är MicroSIM och att batteriet sitter fast. Man får väl vara glad att det inte är Nano-SIM i alla fall (som HTC har börjat med även för sin 5,5"-phablet, vilket fail). Om batteriet blir dåligt finns det extrabatterier att köpa och det är nog inte jättesvårt att byta. Annars står det på mobilen att man gå till sitt lokala Lenovo servicecenter och få det bytt, men det är nog ganska långt dit...

- På 3X kan man välja vilket SIM-kort som ska köra 3G och vilket som ska köra 2G. Det kan man inte på K910.

- K910 har en väldigt smidig "smart cover"-funktion där man kan visa status osv i ett fönster och så startas den automatiskt varje gång man öppnar locket. Det går även att svara utan att öppna om man har original-skalet från Lenovo. Dock visas vädret på 100% kinesiska oavsett språkinställning.

== Så vilken är bäst? Svår fråga. Jag har flera gånger tänkt att jag vill byta från K910 till 3X, men just nu känns det inte som jag kommer göra det... Vi får väl se.

Last edited: 14 apr 2014
  19. flipp

Mottagna gillanden:
    8 756
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för en utmärkt jämförelse. Saknar bara en sak. Kan du säga något om hur de två telefonerna känns i handen? Hur är byggkvalitet, materialval o s v och vilken tycker du är mest estetiskt tilltalande?

20. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    K910 är stabilare men ändå tunnare och lättare. Här är en liten film som visar hur man tillverkar baksidan på K910: http://v.youku.com/v_show/id_XNjMzNTk2MjM2.html

3X har väl en plastig baksida även om det inte är något direkt fel på den. Det kanske inte är din grej :P Men kanske är samma på 3C?