Problem: Tråden om Kivra och Kivra-betalningar

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Droid90, 28 mar 2020.

  1. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 928
    Mottagna gillanden:
    1 110
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Nix, funkar fint för mig.

    Kunde vara inloggad hur länge som helst, var du aktiv eller idle i appen och hade du appen öppen eller i bakgrunden?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 330
    Mottagna gillanden:
    20 565
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Var första gången jag öppnade appen och skedde även efter att ha nollställt appen :(
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 432
    Mottagna gillanden:
    47 611
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  4. DanielÖ

    DanielÖ Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    1 242
    Mottagna gillanden:
    1 114
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Spännande hur det faller ut, det är ju inte som man direkt fått välja att hoppa på Kivra. Det valet har ju helt och hållet tvingats på en.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    31 330
    Mottagna gillanden:
    20 565
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Sweclockers har skrivit en nyhet om det Kivra testar att ta betalt för tjänsten
     
    bernard och DanielÖ gillar detta.
  6. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Hehe... upplever mest kvitton till Kivra som jobbigt - de får väl testa att låta kvitto-utskrivaren betala?!?
     
  7. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 292
    Mottagna gillanden:
    1 550
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Kvitton är ju bra att få digitalt men inget jag tänker betala för. Får väl bli papperskvitton fortsatt då om Kivra ska börja ta betalt. Vi får vårt lönebesked till Kivra så kan inte lämna tjänsten. Vet förresten inte vilka alternativ som finns, bara tog Kivra när det var aktuellt för några år sedan.
     
  8. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 419
    Mottagna gillanden:
    1 592
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag har precis installerat en app för cashback, och den läser av digitala kvitton (Coop, Ica och Willy's) från Kivra... Om då Kivra börjar ta betalt för kvitton.. haha då kommer appen för cashback inte ha några användare kvar :P
     
  9. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 897
    Mottagna gillanden:
    995
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Kivra är en slutdestination, mer att lönen skickas till Visma Agda som skickar vidare, våran spec kan hittas i Benify.

    Sista gången jag fick pappers lön var innan pandemin, äldre blev inte glada.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 432
    Mottagna gillanden:
    47 611
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Billo vet jag finns: Billo | Digital brevlåda

    Det vore nästan bäst om "Min myndighetspost" kunde fungera som en digital brevlåda för allt. De behöver inte ha någon funktion för kvitton, betalningar eller andra spejsiga funktioner, bara man kan få fakturor+brev dit, utöver myndighetsposten, så hade det varit utmärkt. En digital brevlåda/postadress måste väl ändå betraktas som en grundläggande service idag. Kanske en öppen API vore bra som tredjepartstjänster kunde haka på, om man vill utöka funktionaliteten.
     
    jnsson, milky81, Buzz och 1 annan gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    4 056
    Mottagna gillanden:
    2 060

    MINA ENHETER

    Oj, snacka om att de skjuter sig själva i foten om de inför det. Att folk ens nämner ryktet online att Kivra har ett sånt test om att börja ta betalt för grundläggande funktioner - redan det är jag övertygad om har skadat Kivras rykte betydligt. Syns i olika kommentarsfält om inte annat.

    Jag älskar digitala kvitton, men jag skulle ju säga upp det direkt ifall det börjar kosta pengar. Företag som varit sugna på att ansluta sig till kvitto-tjänsten lär ju tvärvända nu, då värdet även för dem skulle minska rejält att bygga infrastrukturen för att ansluta sig.

    Jag har autogiro oftast och betalar ytterst få fakturor "manuellt" via Kivra, i princip bara fordonsskatt en gång per år. Aldrig att jag skulle betala 199 kr för det, när jag kan kopiera OCR-nummer till internetbanken och göra betalningen där.

    Det stod på Reddit att endast de som tackat ja till att vara med i en testpanel får upp den där frågan, enligt Kivras support. Men OP mindes inte att han tackat ja till någon testpanel.
    Förhoppningsvis klickar de som får testet "nej" och vi slipper skiten.
    Att ta emot vanliga utskick, från myndigheter och företag, kommer ju aldrig börja kosta för oss användare i Kivra. Så korkade kan de aldrig vara. I så fall är det enkelt att gå över till Min Myndighetspost, ladda ner alla PDF:er från Kivra, och säga upp tjänsten.

    De tar ju redan idag betalt för Kivra+, som består av lite "premium"-funktioner som kan intressera vissa användare. En bra idé. Det vore ju betydligt smartare av dem att bygga ut såna premiumfunktioner, då kanske det till och med kommer en dag när jag hade varit beredd att betala för det. Men att ens överväga tanken att ta betalt för grundläggande funktioner är ju hur dumt som helst, och skrämmer iväg massor av användare.
     
    bernard gillar detta.
  12. cobbe

    cobbe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    300

    MINA ENHETER

  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 432
    Mottagna gillanden:
    47 611
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är ju bara en tidsfråga innan man får betala. De verkar glatt experimentera sig fram för att ta reda på hur mycket och för vad.

    Om brev och fakturor plockas bort efter redan 30 dagar blir tjänsten nästan oanvändbar för många, så det är ju ett enkelt vis att få majoriteten av kunderna att betala.

    Eftersom en 'digital brevlåda' är så självklar idag, och eftersom Postnord höjt kostnaderna för porto och eftersom det är ett rätt ineffektivt vis att skicka information på, så är det väl rimligt att efterfråga att "Min myndighetspost" utökas till att fungera som en virtuell brevlåda för allt, som redan diskuterats ovan. Det borde rimligtvis ingå i vad som är grundläggande samhällsservice.
     
    Last edited: 5 sept 2025 kl 13:30
    milky81 gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    4 056
    Mottagna gillanden:
    2 060

    MINA ENHETER

    Nu står det förvisso att alla som fått rutan blivit informerade efteråt om att det var ett test, och även att de tackat ja till att vara del i en kundpanel i förväg.
    Men fattar inte Kivra hur mycket de sabbar för sig själva?

    Det förra testat var ju illa nog, även om det bara gällde "tilläggstjänster" den gången. Att Kivra nu undersöker om de kan ta betalt för basinnehåll som att lagra vanliga utskick, det är ju helt oacceptabelt. Det är så jag får lust att byta bort Kivra till någon annan tjänst nu direkt.

    Om någon hamnar på sjukhus ett tag eller är bortrest utan Internet, ska man komma tillbaka och upptäcka att Kivra plötsligt raderat allt ens innehåll för att man missade deras deadline att börja betala?
    Eller att man är på långresa utan Internet, det har blivit något fel med dragningen av pengar via betalkort, och plötsligt är hela ens Kivra raderad?

    Skulle något sådant införas så måste det ju finnas en "grace period" på några år minst - om inte ännu mer, innan något raderas.

    Upplägget på deras sista test var ju dessutom starkt missvisande - folk kan förmås att trycka på "börja betala nu" för att de tror att deras innehåll löper risk att raderas utan förvarning annars. Ett mycket skevt och missvisande test, som givetvis inte säger något om användarnas verkliga betalningsvilja.