Tråden om mobilanvändning i vildmarken eller platser med dålig täckning - tips/problem/idéer

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 8 jul 2024.

1. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Ett starlink system så du kan köra VoWifi
    Starlink har släppt ett bärbart system.
    Starlink | Roam

2. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Som jnsson har jag Tele2/comviq + ett Halebop kontantkort som simkort 2 laddat med 50kr för samtal, data avstängt normalt sett. Kommer mest till sin rätt i skärgården och i undantagsfall i andra fall.

Efter att på en fjälltopp plötsligt fått mobiltäckning blev mobilen överbelastad, kopplade upp 4711 appar, och fick batteritorsk. Sedan dess försöker jag använda extremt batterisparläge när jag sätter på data så att bara den app jag vill ska få data.

(jag hade på data för att logga gps-track) av vandringen)

I dagsläget har ju Telia bestämt sig för att ha kvar 2G längre än konkurrenterna, det duger inte mycket för data men man kanske kan kolla epost typ om man låser andra appar med batterisparläge eller firewall. Opera mini har jag som webläsare i båten, den är mycket snålare på data än en vanlig webläsare.

3. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tror också på dubbla sim i en telefon borde gå att skaka fram lite täckning på något nät av näten förutsatt att ett kort är Telia. För många herrans år sedan så skulle vi svensexa i en stuga i skogen där det var riktigt kass täckning med alla operatörer och internet är ju sedan länge en förutsättning för en bra fest, det var precis när 4G rullades ut och på den tiden kunde man inte låsa telefonen på att bara köra 4G för data, men i någon "hemlig" servicemeny lyckades jag låsa telefonen på ett visst band på endast 4G som gav en ynka stapel och vips så hade vi iaf 5-10 mbit så festen var räddad, borde väl gå att göra något liknande fortfarande. Att köra en mobilrouter och skicka upp i ett träd är ju helt klockrent! Är det viktigt att du har med en uppkoppling så testa alla operatörer i en mobilrouter behöver inte kosta så mycket.