Tråden om Netmonster, CellMapper m.m. - appar som kartlägger basstationer

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 26 maj 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag har sett apparna Netmonster och CellMapper nämnas på forumet i olika sammanhang. Tänkte att en samlingstråd i ämnet kunde vara nyttig. Båda apparna visar vilken mobilmast/basstation telefonen är uppkopplad till, och visar intressant teknisk data och ger möjlighet att logga uppkopplingar till olika basstationer.

    Jag laddade ner Netmonster för några dagar sedan och har haft den igång dygnet om sedan dess. CellMapper har jag inte testat ännu. Vilken är bäst? Skillnader mellan dem?

    Batteritiden verkar inte påverkas nämnvärt, trots att appen legat i bakgrunden och loggat uppkopplingar ständigt på min telefon - även när jag jobbat och kört bil runt i stora delar av stan, med mängder av nya uppkopplingar hela tiden. Telefonen gör ju inget extraarbete när appen är igång, förutom att logga all data (och använda GPS ibland), så det kanske förklarar att batteriet knappt påverkas.

    Hur fungerar det rent tekniskt, hur vet appen vilken mobilmast telefonen är uppkopplad till? Blev lite paff över att Android verkar ge appen tillgång till data på nätverksnivå, vilket jag antar behövs för att avgöra vilken mast man är uppkopplad till. Med tanke på tråden nedan (skapad av mig) och några saker som nämns i den så trodde jag att Android (utan root) begränsade tillgången till sån data i stor utsträckning:
    Säkerheten i GSM/3G/4G - diskussioner om mobilnätens säkerhet och teknik


    Ibland kan Netmonster ange exakt adress för masten:

    [​IMG]

    Ibland kan den ange ungefärlig plats:

    [​IMG]

    Ibland vet den ingenting om masten:

    [​IMG]

    (Masten i bilden ovan borde vara samma mast som den i Olofstorp som syns i bilden ett steg högre upp, tog båda printscreenen med kort mellanrum. Oklart varför den helt plötsligt tappade all information om masten, allt är identiskt förutom DBm, vilket jag tror är sändereffekt typ. Men jag ser i loggen i Netmonster att den titt som tätt saknar info om master, så verkar vara vanligt förekommande).

    Så som sagt, hur funkar det? Antar att det är "crowd-sourcing" på något sätt, att användare lägger in basstationer på kartan manuellt. Gör användare det baserat på operatörernas täckningskartor? Verkar som ett evighetsjobb.

    Laddar jag automatiskt upp data i bakgrunden när jag använder appen, trots att den inte frågat mig om lov? CellMapper har jag läst har några tydliga alternativ om att ladda upp data om basstationer, Netmonster visar inga såna alternativ vad jag har sett.

    I bilderna ovan, och i bilden nedan, visas en massa siffror. De flesta säger mig ingenting. Har någon lust att så utförligt som möjligt förklara vad siffrorna betyder? Den långa sekvensen siffror med ett kolon-tecken, i de två översta bilderna (t.ex. 10841122:22), är det någon slags unik identifikation av en viss mast? Någon siffra Netmonster hittat på eller något som alla master sänder ut? Det måste ju gå att särskilja master på något sätt.

    [​IMG]

    Vet inte om jag delat någon känslig data om mig själv i dessa bilder. Går det att räkna ut var jag befunnit mig i förhållande till masterna, baserat på bilderna? (Typ triangulering). Nu gör det inget just denna gång, men vore bra för framtiden att veta vilken data i appen som kan kopplas till mig.


    Funktionen att få en notifikation över antalet nyupptäckta basstationer (se min översta printscreen) var lite kul. När jag kört en viss sträcka i stan ett antal gånger så märker jag att räknaren börjar lugna ner sig, den känner igen de flesta basstationer. Men det är fortfarande några gånger då och då som den hittar nya basstationer, trots att jag rört mig precis i det området ett antal gånger förut. Skulle gissa att det beror på väderförhållanden och annat, typ att vissa master uppfattas starkare nästa gång jag rör mig i samma område.

    Appen verkar på sin inbyggda karta endast kunna visa master jag någon gång kopplat upp mig till. Jag lyckades inte få fram ALLA master, typ master i andra delar av stan, som jag inte besökt sedan jag skaffade appen. Och den visar bara master som tillhör min operatör. Finns det någon särskild anledning till att man inte kan få upp en samlingskarta över allting den har i sin databas?
    Det vore kul om någon ville förklara hur import- och export-funktionen i Netmonster fungerar - är det endast en lista över mina basstationer som laddas ner i en fil, eller kommer filen även innehålla allting som syns i loggen, typ datum och klockslag för uppkoppling, var jag befann mig osv? I det senare fallet är ju filen som exporteras mer känslig, innehåller mer data om mig. Vore bra att veta.

    Till sist en lite mysko grej. Jag bor på nr 20 kan vi säga, på en viss gata. När jag första gången startade appen så säger den att jag är uppkopplad till en basstation på just nr 20 på min gata. Verkar helt otroligt, jag har aldrig noterat att det skulle finnas en basstation just där. Varje gång jag är hemma har den fortsatt påstå samma sak. Senare när jag var utomhus en gång så påstår den att jag är uppkopplad till en basstation på nr 7 på samma gata, vilket är typ grannhuset, orimligt nära för ytterligare en basstation tänker jag. Inte på något av gatunumren kan jag se någon basstation på taket. Kollar jag Telias täckningskarta så ser jag ingen basstation överhuvudtaget på min gata, utan på en gata en bit bort. Vad är detta, visar Netmonster fel?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I princip alla appar som visar en plats för en site uppskattar var siterna finns. Det är nog mer sällan än ofta en site ens finns i närheten av den platsen. Informationen gällande adress är alltså inget att lita på.

    I dagsläget är det endast Tele2 som visar var siterna finns på kartan. För de andra operatörerna syns det inte. Telia visar utbyggnad, men endast för en förhållandevis kort period tillbaka i tiden.

    Varje site har unika identifikationsnummer så att, framförallt, operatörerna kan skilja dessa åt.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    identifikationsnummer, syns dessa i netmonster? Är det något av numren som syns i mitt startinlägg?
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det som står vid ”CI” anger cell-id, vilket är identifikationen för varje basstation.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Aha, om man ansluter ena gången till 3G, andra gången till 4G, på samma mast, är numret ändå samma?
     
  7. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Nej, cell-id är ju olika beroende vilken cell du kopplar upp dig mot, L800, L1800, L2600, U900, etc..

    Sedan så är inte netmonster komplett. Jag ser exempelvis en del fel i det du visar ovan vad gäller placering, cell-id, eNodeB, m.m.

    Så på ett ungefär ja, men man kan inte lita på det!
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Cellmapper har en tillhörande sajt där man kan se på en karta vad som finns för master band osv.
    Laddar man upp egen data syns det inte direkt, utan efter en dag, om jag minns rätt.

    De har någon form av crowd sourcing, ja.
    Det sker automatiskt när man loggar när man kör runt, man behöver inte hålla på och lägga in något manuellt.
    Man ser alltså sedan på kartan rutten man har åkt och täckningen längs den.

    Minns att det är finnar som ligger bakom, det fanns rätt avancerade saker de höll på med inne i finska städer har jag ett minne av.
    I Småland kunde det vara bara jag som lade upp data under flera år.


    Jag använde Cellmapper i början för att kolla var operatörerna hade täckning och vilka band som man blev uppkopplad till när jag kuskade runt i hela Småland.

    Nu har jag inte använt Cellmapper på något år.
     
    Last edited: 26 maj 2020
    6150 gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Tack för era svar!

    Vilka fel kan du se i infon i mina printscreens?
    Förklara gärna vad eNodeB innebär - och betydelsen av övriga siffror som syns i mina bilder, om du har möjlighet ;-)

    Försöker sig appen på någon slags triangulering eller hur kommer den fram till platsen där masten kan tänkas finnas - eller bygger det endast på "user input"?
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Någon som använt Netmonster och fabriksåterställt sin telefon - vilken data i Netmonster har följt med genom Androids backup isf? Ser att backupen för appen är en och en halv MB ungefär, vilket är mycket. Hoppas att alla sparade basstationer följer med direkt i backupen. (Går ju att exportera annars).

    Om man använder dual-sim, hur hanterar Netmonster det, lyckas den t.ex. på en Pixel-telefon logga bägge uppkopplingarna som sker? Om någon råkar veta.

    En gång tappade jag Telias täckning för en stund, och fick "endast nödsamtal". Netmonster visade då att jag var uppkopplad till Tre. Tres sändare var av Netmonster namngiven med koordinater, nu har jag inte följt dessa koordinater och sett var de ledde (och om de överhuvudtaget hade någon bäring på verkligheten) men lite intressant. Telias sändare är i Netmonster namngivna med en gata/plats eller inte alls, undrar varför det skiljer sig mellan Telia och Tre. Kanske användarinput som skiljer sig.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Med dual-sim kan det ibland bli konstiga värden. Men generellt verkar gälla att NetMonster visar informationen för det simkort som är aktivt. Det verkar dock också variera mellan telefoner - jag har dock inte sett att den kan hålla koll på båda uppkopplingarna hela tiden - åtminstone inte tillförlitligt.

    Som sagts tidigare så är alla positioner endast uppskattningar. Allt handlar om koordinater i grunden, men sen kan säkert någon användare eller NetMonster-appen i sig anta att det är en viss adress. Siter hos 3 visas ibland med en adress också. Men som sagt, detta kan man egentligen helt bortse från eftersom det med hög sannolikhet inte är tillförlitlig information.

    NetMonster är framförallt tillförlitligt för att visa vilken/vilka frekvenser som används, samt signalstyrka och liknande. I övrigt är det mycket som påverkar informationen som gör att den blir tveksam.

    Vad är det som gör att du vill ha listan med alla siter kvar? Det är ju information du inte kan göra så mycket med, egentligen. Speciellt eftersom platserna oftast inte stämmer.
     
    Last edited: 9 jul 2020
  12. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    1 011
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    När man inte har tillgång till sin egen operatörs nät, loggas man in på den starkaste sändaren där man befinner sig, men endast för nödsamtal. På en del mobiler visas då texten "Endast nödsamtal".
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så här ser ut på min OnePlus 3 som jag kör med dual-SIM.
    [​IMG]
    Det jag märkt är att i statusfältet så visar den infon/frekvens från SIM 1 oavsett om det är det SIM-kort som sugen används från eller inte.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Där ser man!
    Dålig uppdatering på datan om Telia där, om den fortfarande tror att du är kvar vid Stadsgården. Nåväl, vet att man inte ska lita på platsinformationen..

    Nu vet jag inte om Oneplus 3 har plats för två gammaldags sim-kort eller om det är 1 e-sim + 1 gammaldags sim, men vet du vad som brukar räknas som sim 1, är det e-sim eller gammaldags sim, för de telefoner som har båda?

    Om man bara använder ett sim-kort på plats 2, och sim 1 alltså är ledigt, fattar Netmonster då att statusfältet ska visa den tillgängliga datan istället för att förbli tomt? Om du råkar ha testat det ;)

    Vore ju kul om Netmonster fixade bättre stöd för dual sim. Så att man kunde jämföra operatörerna direkt från statusfältet. Hoppas det är på utvecklarens to-do-list.
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Har noterat informationen i ditt inlägg också, tack!

    Listan över sparade siter kommer vara rolig att behålla och flytta över till min nästa telefon, tycker jag. Har slagit på notifikationer för när den hittar en ny site. När jag kör bil genom stan så kan det vara kul att i efterhand kolla hur många nya "siter" den hittat under kvällen, eller efter arbetets slut. Nu när jag rört mig mycket i staden under nästan två månader med appen, är antalet nya ofta noll i de områden jag ofta besökt. Men så fort jag får ett samtal och den kopplar ner på 3G, brukar det bli en ny. Och ibland dyker det upp en ny oväntat, där jag rört mig massor av gånger. Lite rolig statistik bara, därför jag gärna vill behålla listan när jag fabriksåterställer eller byter telefon.

    Ibland kan väderförhållanden eller annat göra så att den verkar ansluta till en ny mast (som ligger längre bort än vanligt, eller i en annan riktning än vanligt, om man nu ska tro på platsinformationen i Netmonster vill säga...). Helt enkelt kul att lägga lite pussel, och se vid vilka tillfällen den hittar en ny site, i ett annars av mig välbesökt område.

    Sen när jag bilar genom landet, om det blir av snart, så kommer det också vara kul att se hur många siter den hittat när man kört 90 mil eller så i "helt ny terräng".
     
    Cupcakes gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är 2 nano SIM-platser "gammaldags sim" på OnePlus 3
    Har inte testat det så kan inte svara på det
     
  17. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Den här är lite konstig tycker jag. Estland? Var inte SÅ långt ute 5 augusti, typ en bit utanför Värmdö tror jag. (kartbilden är från idag, Netmonster från 5 Augusti som sagt)

    Annars var netmonster lite kul ute i skärgården, lte på 700-bandet på en del ställen, osv. Något skulle man ju leka med medan barnen somnade. Passade på att radera onödiga foton och (med Photomap) korrigera gps på foton jag skulle behålla; speciellt systemkameran är rätt kass på att synka in gps.
     

    Bifogade filer:

  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som redan skrivits i tråden så kan man inte alls lita på den position som anges för siterna.

    Övrig information stämmer ju. Men adressen är ju bara en dålig gissning. NetMosnter är inte bra för att se var siterna finns utan endast för att se övrig information.
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 366
    Mottagna gillanden:
    2 811
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fördelen med Cellmapper är ju att där kan man i efterhand flytta / rätta kartan så att basstationerna hamnar rätt, om man använder appen & är inloggad med samma konto som i webbläsaren på Cellmapper
    Om nu inte appen lyckas placera basstationerna rätt.
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Det förutsätter väl lokalkännedom, eller att man på något sätt vet var basstationen finns. Och det kan ju vara svårt att veta. Även om man ser en mast i skogen eller bredvid vägen så vet man inte ens om det är ens egna operatör som har den, såvida man inte kör dit och studerar märkningen.

    Eller har du något knep eller tänker du något som gör detta enklare än min beskrivning antyder?