Träning & Hälsa

Diskussion i 'Off Topic' startad av WX5, 8 maj 2012.

1. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 436

MINA ENHETER

Blev 1 mil cykling igår, följt av 30 min på löpspåret... om vi säger så här, idag är inte mitt högra knä glad :neutral:

2. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Fan vad bra! Grymt ju :-) Testade springa imorse igen, efter 2.8-9 var det bara att promenera... Knät ville inte alls längre [emoji35]

3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 436

MINA ENHETER

Testat att ha ett sådan support strumpa runt knäet eller vad det heter

4. maxperes

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Smart. Ska testas :-) Stretchade idag efter passet som du sa tidigare. Hjälpte tyvärr inte, ont som fan i trappor.

5. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Var i knäet sitter smärtan?

6. maxperes

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Utsidan, inuti, om du förstår? Litelite ner mot smalbenet.

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 436

MINA ENHETER

Det kan hjälpa dig kortsiktigt men skulle nog rekommendera dig att undersöka varför du får ont, är det att du träna för mycket eller att ditt musklerna runt knäet är för svaga och du måste träna upp dessa eller tekniken i löpsteget som någon nämnde. Bästa sättet är att gå till någon eller att försiktigt testa dig fram

8. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    På utsidan av knäet passerar senorna som fäster hamstiring. Över knäskålen går senan som fäster lårmuskeln under knäet och det är vanligt att fästet för den kan börja trilskas, särskillt när man är i tonåren. Inuti knäet under knäskålen sitter minisken som en kudde.

Det låter som att du har öppnat för hårt och antagligen dragit på dig en liten inflammation. Det bästa att göra om man är inflammerad är att vänta. Går det inte över eller blir värre kan du behöva käka antiinflammatoriska och ibland behöver man även tappa ur vätskan som bildas vid inflammationen. Men så länge du vilar knäet ordentligt så borde det passera.

Har du möjlighet att springa i skog för stötdämpningens skull?

Edit: la till en grej.

9. Psykos

Psykos Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

@neddie@neddie Rörde lite på armen precis och upptäckte att jag har full rörlighet i axeln om inte armen är utsträkt. Om jag sträcker ut hela armen med en 90 graders vinkel så sticker det lite, om jag sen vänder handflatan uppåt sticker det ordentligt.

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja det låter EXAKT som det jag hade problem med innan faktiskt. rak arm var helt dödsdömt men lite lätt böj på eller rejäl böj så kunde det kännas lite lite men var helt ok.

11. Psykos

Psykos Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ajdå. Du får gärna länka några stretchövningar om du hittar. Det ända logiska är väl en nerv som klämmer eftersom att det sticker och domnar? Vad tror du om att träna under tiden? Har vilat i ungefär en vecka nu totalt från överkroppsträning. Tänkte mig något lättare då, typ chins och roddar.

12. maxperes

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Ska testa med sånt där stöd då. Dock sa min morbror att jag kunde fått något som heter "löparknä", och det var något man fick lov att vänta ut för att sedan ta det väldigt lugnt med löpningen...
    Kan vara så också. Läs vad jag skrev ovan. Ska googla lite idag på löparknä. Har du någon idé på hur jag kan avgöra om det är löparknä eller inflammation?

13. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 436

MINA ENHETER

Alltså i ditt fall tror jag det hela beror på överansträngda knän, helt enkelt du har tränat för hårt för vad din kropp klara av. Vila i 2-3 veckor och på det sen igen sakta men säkert, inga långa turer och inte för ofta. Du måste vänja kroppen vid belastningen, du går tex inte in på gymmet och bänkar 100 kg om du aldrig kört bänk förut.

Last edited: 20 maj 2015
  14. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

i mitt fall var det inte nån nerv som låg i kläm utan mer en inflammation som gjorde att det blev som det blev men ja, det första man tänker på är ju nerver helt klart. jag tror ingenting om träning undertiden man inte är 100%... jag är själv proffs på at träna trots att jag är sjuk och har själv dragit på mig både frakturer och inflammation i hjärtat pga det så mig ska du inte lyssna på när det gäller träningsfrekvens... jag är dum i huvet.

En bra grej är väl att känna efter... ska jag verkligen träna när det gör såhär jävla ont? nej förmodligen inte utan du ska lösa problemet och jag tror inte du kan vila bort det du måste hitta orsaken till problemet och rätta till det ananrs kommer det hända igen.

Ben kan du ju träna tex, maskiner med lättare belastning bara för att hålla igång är nog oxå bra.
    Jag rekommenderar en idrottsläkare gärna massör som faktiskt kan nånting. Vanliga sjukvården är inte utbildad för sånt här det säger dom ofta själva oxå. Det kan kosta pengar såklart men samtidigt.. vill du bli frisk eller vill du ha ont?

15. MrSexor

MrSexor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Missat denna tråden, trevligt!

176cm, 88kg (tänkte pressa ner mig till 82-80kg igen)
    Försöker träna 5 dagar i veckan....
    25år, började träna (dock ganska oseriöst) vid 15års ålder

Hade varit kul att höra andras bänkpress-siffror!
    (Lyft där man måste gå full-halvmåne med ryggen tycker jag inte räknas..)

Tyngdrekord: 160kg (då jag vägde 82kg)
    Klarar alltid minst 1 lyft på 150kg
    Ny hobby jag börjat med:
    100kg bänkpress, 100 lyft. kortast tid för mig: 19min
    120kg bänkpress, 100 lyft. kortast tid för mig: 51min

16. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja om jag minns rätt nu så är löparknä att fästet för lårmuskeln har tagit stryk och börjar luckras upp. Det gör skitont strax under knäet då men det ska inte behöva gå så långt om du vilar knäet. Och då menar jag verkligen vila, gå inte ens i trappor.

17. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

löparknä är att senan som löper på utsidan av benet från arslet ner till foten ligger och spänner som en pilbågssträng mot knät och blir inflammerad. Det gör ont på sidan av knät och inte inne i knät. Drabbades av det en hel del i unga år när jag sprang maraton.

indika gillar detta.
  18. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ang knä... jag drabbades av hopparknä för många många år sen efter för många år med kampsport och jag lyckades slita sönder patellasenan i båda knäna och fick sluta med kampsport och löpning och kommer aldrig kunna göra det igen heller. den värken var satan själv levde med konstant värk 24/7 i 1.5 år innan det gick äöver så jag klarade vardagen. det gör ont precis under knäskålen och knäskålarna om man håller hjanden på dom känns lite som "potatismjöl" under det känns som nåt krälar under knåskålen. Har du detta.... då är du fucked for life om du har otur det önskar jag inte min värsta fiende det är HEMSKT.

Det tog mig ca 6 år att träna upp mig åp gymmet så jag klarade mig som vanligt och med lite viktnedgång kan jag tom jogga igen men knäna ska man vara försiktig med man vill inte ha kroniska inflammationer och broskbildning :)

19. maxperes

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Ja jag är rätt säker på att det är överansträngning. Precis som du säger. Jag har läst lite om löparknä och det är typ exakt det jag har känns det som. Min morbror hade det förut och han sa att han inte sprang på 1.5-2 månader, för att sedan mjukstarta med ~1km och jobba sig uppåt.
    Svaret till Leo passar ju in här också hehe. Skönt att ha koll på vad det kan vara. Jag ska dra mig till Intersport för att kika löparsteg och grejer, så jag får riktiga skor. Kosta vad det kosta vill. Typ.
    Läste något inlägg nånstans där hen berättade att man kunde drabbas av det enklare ifall man sprang på landsväg eller där vägen såg snarlika ut, eftersom att en väg alltid sluttar. Hen skrev att det var som att springa med ett ben som är för kort, typ.

20. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag gick stranden från Kivik till Åhus för ett par år sedan. Ca 30km på en sandstrand som sluttar. Min vänsterfot var svullen två veckor efter det :)