Om man vill få igång ämnesomsättningen så... Om du svälter din kropp så kommer den spara all energi den få i sig för den vet aldrig när den får mat igen, gissa hur kroppen gillar att spara energi?
Bara att välja och vraka bland alla länkar på Google: https://www.google.se/search?q=äta+var+tredje+timme&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari Det är en väldigt seglivad myt det där. Ät gärna var tredje timme om du vill, dock. Skickat från iPhone
Jävligt seglivad. Får typ damp på pappas tjej som tjatar om att hon ska äta lite men ofta (typ var tredje timma).
Du kan ju pröva att äta när du är hungrig och äta tills du blir mätt, men inte mer. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja jo det måste jag jobba på, jag äter överlag för stora portioner. Speciellt lunchen men det är oxå för att mina måltider ser ut som följande: vaknar 6 frukost 8 lunch 11 middag 19 Så när jag tränar vid 17.30 är jag dels vrålhungrig och ofta har jag inte mycket energi i kroppen.
Kanske en proteinbar skulle funka innan träning? Mättar bra för stunden tycker jag. Edit: eller en banan eller två? Eller en kvarg? Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad innebär för stora portioner? Att du äter tills du är mätt, proppmätt eller att du inte blir mätt helt enkelt? Jag kan överleva på 2 mål om dan om jag baserar kosten på fett och protein. Äter jag kolhydrater kan jag äta nonstop...
Att jag fyller tallriken med mer mat än jag egentligen behöver i alla fall för tillfället. Om jag ätit oftare hade jag inte varit lika hungrig på eftermiddagen och då tänker jag att jag inte hade tagit lika stora portioner. Sen ska det sägas att jag älskar mat, jag tar ibland en extra portion bara för att det är gott. Det är ju ett under att jag inte är en tjockis.
Det är ingen nyhet att ögat vill ha mer/allt den ser. Frågan jag ställer mig är mer varför du blir hungrig. Det är dock 8h från 11 till 19 så det är inte konstigt att du blir hungrig (förutsatt att din mat inte består av fett och protein). Jag älskar också mat (tror många gör) och kan äta "bara för det är gott". Det är dock stor skillnad på mat och mat för mig. Jag får ett helt annat ätbeteende när jag äter fett och protein än när jag äter kolhydrater. Äter jag kolhydrater blir jag lätt hungrig efter 3h men äter jag fett och protein kan jag ibland stå mig i 10h utan att ens tänka på mat.
Jag käkar var fjärde timme för det är så min kropp vill ha mat och vad jag käkar beror på. Eftersom jag tränar så mycket som jag gör måste jag ha i mig mycket mat och ofta. Alla fungerar olika!
Så du kör LCHF mer eller mindre... Jag har IBS och nog lite gluten intolerant, mådde aldrig så bra i magen som när jag körde LCHF. Vad gäller kolhydrater så finns det ju långsamma och snabba kolhydrater.
Jag försöker. Jag har kört LCHF men trillade ner i sockerträsket igen. Troligtvis pga. depression men att trilla ner i sockerträsket förvärrar bara depressionen. Mår så sjukt dåligt av kolhydrater. Känner mig konstant hungrig/sugen och får ingen ro i sinnet. Sjukt var beroendeframkallande det är. Känner mig som en slav åt begären. Edit: Det är inte depressionens fel att jag trillade ner i sockerträsket. Största felet var att introducera och acceptera sötningsmedel i kosten. När sen depressionen kom fanns det inte mycket styrka kvar.
Man kan lura hjärnan/kroppen genom att köpa mindre tallrikar. På så sätt får du alltid en full tallrik med mat, vilket i vanliga fall kanske hade rymt 3/4 av dina vanliga tallrikar. Kan ju också lägga upp mindre portioner, men det är nog lättare med mindre tallrikar. Jo, det har jag märkt nu när jag tränar. Blir hungrig alldeles för fort jämfört med förut.