Har börjat med det här med löpning... Ska springa Wings for Life med tjejen nästa vår. Cyklar mycket, men det var ett helt annat odjur att springa. Någon som har tips för en nybörjare?!
Ta det försiktigt i början och vänj kroppen med belastningen som sker vid löpning för att undvika skador. Det är ju som sagt ganska påfrestande för fötter, ben och knän när man springer. Vet inte hur långt du springer idag, men börja med korta pass i lugnt tempo och öka allt eftersom. Jag har många gånger pressat mig för hårt för snabbt och till följd av det så har benhinnorna börjat krångla.
Jag springer ca 3-4 kilometer om jag verkligen vill det, men kroppen är inte riktigt med på det. Så i regel springer jag betydligt kortare, men försöker springa regelbundet istället. Det här med skor, hur mycket ska man spendera för att få vettiga skor, och hur mycket verklighet är det bakom alla dessa dämpande hälar osv?
Vad du behöver för skor beror på hur din fot ser ut och ditt löpsteg/fotnedsättning. Själv har jag ett ganska neutralt löpsteg men väldigt högt fotvalv så då behöver jag ha en bättre sula i skon som ger stöd i fotvalvet. Rekommenderar dig att ta dig till en butik där du kan springa på löpband för att få koll på om du pronerar eller inte och hur din fot ser ut, ifall du behöver en sula osv.
Jag brukar inte äta någonting innan träning tidigt på morgonen. Brukar bara dricka ett glas vatten. Jag tycker jag behöver vänta minst en timme efter att ha ätit innan jag springer/cyklar. Sedan ser jag fram emot en god och välförtjänt frukost
Jag äter inte heller något innan träning på morgonen, brukar bara svepa i mig en Redbull light så att jag piggnar till [emoji4] Hungern brukar komma ca 1 timmer efter avslutat pass.
Tack för alla svar. Intressant att ingen ens sveper i sig en proteindrink eller ett glas mjölk eller något.
Hur tänker ni andra som tränar gym kring Coronaviruset? Undviker ni gymmet framöver eller ej? Vidtar ni några speciella åtgärder för att minska risken för smittspridning kring gymbesöket? Ändrar ni era besökstider eller något annat med träningen?
Själv tränar jag endast ute (calisthenics), och vet många som gått över till det just pga coronaviruset. Så många idioter som inte sprayar rent hantlarna och maskinerna efter sig så jag skulle rekommendera ta dem minutrerna och göra rent det man vet ska användas
Tränar ganska sent på ett litet gym. Brukar vara ensam eller någon till. Så jag kommer hålla mig till sena träningstider samt spraya stänger och hantlar innan och efter. Minsta lilla symptom så håller jag mig borta från gymmet och hoppas övriga medlemmar gör detsamma
Bra fråga! Jag tränar ju 5 dagar i veckan! Känns spontant som att jag ska ta en pause ifrån gymmet och jogga/skogspromenad istället tills detta har lugnat sig! När och om jag kommer hem ifrån Filippinerna!
Ni som fortfarande besöker gymmen, hur ser det ut på ert gym? Är det markant färre tränande nu eller tränar de flesta på som vanligt?
Var på gymmet i torsdags,det har droppat rätt mycke på vårat gym.Nu i helgen tränade jag hemma,och så får det bli ett tag framöver tills det har lugnat sig.