Träning & Hälsa

Diskussion i 'Off Topic' startad av WX5, 8 maj 2012.

1. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Trodde inte heller jag gjorde det. Men chins med femton kilo på fötterna efter en månads vila, se det gick inte så bra. Fick ta bort 5-10kg.

2. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

mmm pizzaaahhh :P

3. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag känner att jag har inget direkt mål för min träning just nu vilket gör det hela rejält tråkigt. Jag har alltid varit en pinne i alla år, gav mig väl på att börja gymma för ca 1,5 år sedan för att göra något åt det. Gick från magra 75-78 kg som jag alltid vägt till för min längd mer normala 90 utan några större problem. Blev både starkare och fick lite mer underhudsfett (galet vad det gjorde mycket för mitt ansikte!). Detta var i samband med att jag slutade på högskolan och började jobba. Med bra rutin på maten fasta tider att träna på så var det nästan lite för lätt.

Men nu är det lite meh varje gång jag går dit. Höll upp lite i vinter och började nu igen efter nyår. Har fortfarande samma opeppade känsla som innan vintern. Gör mitt sett, ibland kan jag gå upp ett steg sedan förra gången. Jag känner att det inte ger så mycket nu utan att konkret mål. Är väl att sätta ett mål för vad jag ska orka att lyfta som får dra i mig nu i så fall.

Vad brukar ni sikta på?

4. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Har känt samma sak ett par gånger. Brukar byta sätt att träna. Lägga ner maskiner, köra mer övningar med egen kropp (enarmad armhävning, enBent knäböj etc). En kille som heter Jari Ketola har skrivit en bra träningsbok som heter något med chockträna. Rekommenderas.

5. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag har nog aldrig känt så. Du kanske lyfter så tungt så du inte känner att du orkar tillräckligt för att det ska löna sig?

Skickat från min Xperia S

6. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Jag har hört från några håll nu att man inte ska stretcha efter gympass, för det tar inte lika bra då. Utan man ska stretcha typ dagen efter, stämmer det?

Tapatalked via my Nexus 7.

7. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Aldrig hört på maken. Tycker du det känns bra att stretcha direkt efter passet, så gör det.

8. dannyh

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Aldrig hört. Men man skall inte lägga sig att sova med vått hår, det är ett som är säkert!

9. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    huh, nej det låter lite skumt... Jo det är ju sant! Annars lär man väl gå som en jävla planka om några år

Och inte ska man kasta sten i glashus har jag hört!

Tapatalked via my Nexus 7.

10. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Styrkan ligger i längden på muskeln, när du stretchar sträcker du ut den, kanske är sant att man förlorar lite volym på stretch(nån som vet?) men du blir starkare och får snyggare former. Det är iallafall vad vi har läst i skolan

11. orcophant

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Starkare blir man av att överbelasta muskeln och tillföra näring så den växer, inte av att stretcha :)

12. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Eh, jag sa aldrig att man blir starkare av att stretcha, jag sa att styrka ligger i längden. Om du tar två exakt lika tränade muskler(vi säger att det går) kommer den längre ändå att vara starkare.

Sen är stretch bra för hållningen också, man vill inte ha kortare muskler än leden är, vilket man kommer få om man bara lyfter vikter då muskeln drar ihop sig under sån träning.

13. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Styrketränat i snart två månader nu. Brukar köra måndag, onsdag, lördag i ca två timmar. Då tränar jag allt. Ben, mage, rygg, bröst, armar. Tror inte jag hade tyckt att det var lika roligt att köra en viss muskelgrupp en viss dag.

14. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Kanske inte är roligare i början, men när du börjar märka resultat så kommer det definitivt vara det! Då har du ett schema att gå efter och du vet exakt vad du ska träna vilken dag, jättebra sätt att träna rutiner bla.

15. orcophant

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

jo, det var exakt vad du sa:

Det som är viktigt för hållningen är att träna på rätt sätt.
    Pumpar du bara bröst och lats kommer dina axlar börja skjutas framåt, t ex. Det gäller att hålla kroppen i balans och träna alla muskler.

16. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ursäkta mig, glömde att ditt mål i alla trådar är att trolla. I samband med träning menar jag, eller efter träning rättare sagt.

Det räcker inte med att träna allt, musklerna drar ihop sig om man inte tänjer ut dem efter ett pass.

17. orcophant

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Sorry, men det där stämmer inte. Stretching är inte viktigt överhuvudtaget för resultatet av styrketräning.

Syftet med att stretcha är för att minska risken för skador (stretch efter uppvärmning) och för rörlighetens skull.

Last edited: 25 jan 2013
  18. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Okej, ska be dem ändra i läroböckerna imorgon.

Skämt åsido kan jag ta upp det med ergonomiläraren igen, på måndag, ska bli intressant.

Tyvärr verkar det fortfarande vara väldigt delade meningar inom en massa områden när det gäller träning, vet vi så lite om det?

19. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Stretchning är viktigt, om du utövar en sport flera gånger i veckan (säg fotboll) och du inte vill ha träningsvärk dagen efter utan vill kunna använda dina muskler så mycket som möjligt även dagen efter (detta är ju ganska monotom träning). Det är det jag har hört, ingen av mina polare som tränar på gym ganska seriöst stretchar, jag vet inte exakt varför för att vara helt ärlig, men det finns säkert en ganska bra förklaring till det hela!

20. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    I wish I were in Sweden now so I could have written this in Swedish but hopefully you'll understand..

Stretching is important for many different reasons, yes. Although it's a combination of what people here says, stretching helps extending the muscles which will make sure that the muscle fibers won't twine which lead to a lower risk of injuring yourself but the short muscle fibers make you appear stronger. The rule is that the shorter the muscle fibers the stronger and defined the muscles are, compare a 100 meter runner like Usain Bolt to a 10 000 meter runner you will see that Usain Bolt have defined powerful muscles so he can utilize a lot of power in a short distance while the 10 000 meter runner has long and not as defined muscles because they are meant to last for a longer period of pressure but won't perform as well in a shorter sprint.
    If you're gonna simplify it the conclusion is that stretching will make you feel less muscle aches, make you more flexible and lowering the injury risk and skipping stretching will make your muscles appear bigger due to the short unstretched muscle fibers. However if you skip stretching and work out your arms for a long time it can reach the point where your muscle fibers are so short and inflexible that you can't extend your arm completely.

For me as a footballer this is a small dilemma of how flexible you should be because being more flexible results in losing some strength and explosivity, you want to be flexible so you can change directions and do moves that require you being flexible but you don't want to loose your strength, explosivity and stamina.

Last edited: 25 jan 2013