Träningsapplikationer - För dig som vill ha koll på din träning

Diskussion i 'Applikationer' startad av plexuz, 12 sept 2009.

?

Vilket program använder du i träningsspåret?

1. BuddyRunner

21 röst(er)
    3,5%
  2. CardioTrainer

202 röst(er)
    33,3%
  3. MyTracks

88 röst(er)
    14,5%
  4. Annat

296 röst(er)
    48,8%
  1. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan du få valfri pace i CardioTrainer? Jag får enbart totala pacen.
    I Runkeeper får jag den valfria pacen, men ingen karta.

Det ovanstående gäller på siten.

Har du touchproblem med SportyPal? Avbryts prog ibland?

2. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

träning

Skulle vilja ha en komplettering av röstningen. Till vilken typ av träning använder du ett specifikt program? Vilken träningsnivå? Låg, medel eller elit?

3. random111

random111 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte använt CardioTrainer på länge.

Använder du SportyPal eller SportyPal Pro? Vilken telefon har du? Har ibland svårt att starta mätningen efter det att GPS:en har låst (använder SportyPal Pro). Funderar på om det skulle kunna ha något med den lilla skärmen på X10 mini pro att göra.

4. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nu kör jag med SportyPal Pro. Funkade riktigt bra idag. Samma problem som du, man måste nästa slå sönder skärmen. Jag har Desire HD.
    SportyPal ger mig det jag vill ha, på ett överskådlit sätt. Svårigheten att starta är irriterande, och kan knappast vara bra för skärmen.

5. heglen

heglen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jag håller med om att det finns stora brister i träningsapplikationerna, åtminstone så fort man vill föra upp det till en något högre nivå. När jag cyklade långpass i somras stack plötsligt SportyPal iväg totalt, visade en sträckning fågelvägen fem mil åt fel håll. När jag befann mig på småvägar utanför Älmhult trodde den jag var mitt inne i Hässleholm, och då faller ju grejen ganska ordentligt.
    CT har jag använt ett tag med något bättre resultat, det stora problemet för mig där är att det äter batteri något vansinnigt, kör jag långpass på 4h+ hinner det dra ur batteriet, och då är det ju i praktiken oanvändbart. Ett tag hade jag med mig nödladdare och usb-kabel, men så här års, med kläder, vatten, gel, slang om jag cyklar osv, blir det för mycket.

Mitt råd till dig, och vad jag själv kommer satsa på, är en Garminklocka, helst en med inbyggd höjdmätare. Jag är också intresserad av km/min-tider kopplat till höjdskillnad, och där är inte gps:en tillräckligt pålitlig.

6. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag förstår att vi kanske kräver lite mer. För mig har apparna mest varit lite lek. Har lite rehab just nu pga stresskada. Vill inte paja tel i skidspåret. Dessutom finns inga fickor på dressen.
    Nu har vi fått konstsnö, då blir jag som cirkushästen, vet exakt vad jag skall göra utan tillbehör.
    Dessutom tänker jag nog göra mig av med telefonen, den är för buggig. När jag skulle svara, drog den igång Internet, telefonboken och fan och hans moster. Nu har skiten hängt sig. Skulle nöjt mig med N97an.

7. random111

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skärmen är väl beröringskänslig, och inte tryckkänslig, så jag vet inte om det är rätt metod att trycka hårdare :) Ska testa lite mer, och sedan skicka in en felrapport.

8. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har märkt att appar som har start mer mitt på skärment är avsevärt lättare att få igång. Det kanske är ett fel i appen?

9. random111

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har kollat lite noggrannare, och det är bara den lilla runda knappen med playsymbolen som är startknapp, inte allt det gröna runt omkring den. Så det gäller att träffa rätt med fingret... En klar förbättringspotential. Allt grönt borde ju räknas som startknapp.

10. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har gjort samma iaktagelse, men trodde det var fel. Hur svårt är det att översätta ett Symbianprogram till Android? Då menar jag rubbet, inkl grafik. Just grafiken är usel på Androidapparna.

11. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

träning

Provade SportyPal på en längre slinga idag. Fick 4850 meter att bli 5420. Det är dåligt. Annars har jag kommit tillrätta med touchen.

12. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

träning

Sitter o tittar på CT. Finns intressanta tillägg i Pro. Men, köper man grisen i säcken? Jag har fått en heltokig mätning med CT bas. Andras erfarenhet ang noggrannhet om CT.
    Obs, jag vill föra ner min diskussion på en rimlig nivå. Det här kan aldrig användas för elitträning. Det faller batteriet på för uthållighetsidrott.

Köpt det iaf.

Last edited: 13 nov 2010
  13. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tja, extraparametrarna som jag köpte till, ser jag inte röken av. Man kanske kan få det i realtid, men på siten är det lika dåligt. Dessutom räknade CT mer fel än Runkeeper, 4900 met blev 5500 met. Även om man bara vill gå och mäta distansen, är det ju helt värdelöst.

14. random111

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som om du har svag GPS signal. Människokroppen stör GPS antennen i telefonen. Att hålla telefonen med utsträckt arm (och utan att hålla fingrarna på den delen av telefonen där antennen sitter) jämfört med att ha telefonen tätt intill kroppen kan säkert skilja en faktor 10 i signalstyrka. Att prova att ha telefonen på olika ställen på kroppen och i olika riktningar har säkert större inverkan på mätnoggrannheten än skillnader mellan olika appar.

15. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Slingan ligger exakt i spåret, när jag kollar uppladdningen. Den mäter helt enkelt distansen fel. Det gör i stort sett inte N97an. Varför?
    Tittade idag på en kompis tel, hette visst iphone, vad det nu är. Bättre träningsappar till den, bl.a. Runmeter. Vilken liten skärm!!
    Läste också på ett forum, att tel inte skall mäta sämre än en gpsklocka. Jag är inte kompetent att bedöma det.
    Vid riktig träning kommer jag aldrig att använda tel, men kör lite rehabpromenader pga stressfraktur. Som tekniknörd vill jag helt enkelt veta.
    Vid sjönavigering blir det aldrig den här typen av mätfel. Kanske lever tallarna rövare.

16. Rheo

Rheo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här var det mycket om löpning och liknande, men inte mycket svar till de som önskade program för andra träningsformer. Det finns vissa för styrketräning, men inte mycket, och nästan allt håller för låg kvalitet för att vara användbart. Av bristen på funktioner i de skojiga pushup-räknarna gjorde jag en egen träningsapplikation som heter Pushup Buddy.

Pushup Buddy är fri programvara (Open Source), och utan kostnad och utan reklam. Den räknar framsteg med proximitetssensor. Den märker när man börjar vila och berättar antal set, pushups och tider då. Den säger till när man har vilat färdigt och det är dags att börja igen. Den sparar all samlad information så man kan se och jämföra tidigare träningspass. Träningspassen går att exportera till fil.

Webbsida: http://fredrik.jemla.eu/pushupbuddy
    APK: http://fredrik.jemla.eu/pushupbuddy.apk
    Bläddra i källkoden: https://bazaar.launchpad.net/~rheo/pushupbuddy/trunk/files

Jag vill veta vad folk tycker, så kontakta mig gärna med synpunkter. För övrigt använder jag My Tracks till löpning och cykling.

[​IMG] [QR]market://search?q=pname%3Aorg.example.pushupbuddy[/QR]

17. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan inte kommentera just ditt program, eftersom jag sitter fast i det gamla med set och reps. Programmen jag babblat om är inte tillämpliga i min träning.

18. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

app

Även om jag inte får intressant statistik, fick jag CardioTrainer att visa någorlunda idag. +360 på milen. Vid konstant felvisning, kan man ju leka lite med racingfunktionen.

19. johand74

johand74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Är det farligt för kroppen att ha på GPS? Har den i fickan närmast kroppen.

20. svempa

svempa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

träning

Varför skulle det vara så? Nu anses inte strålning från mobiler vara en fara längre.