Trafikinfo.nu - Trafikinformationsapp med widget - under utveckling

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av woody, 5 apr 2010.

  1. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tanken är senare att hålla koll på vilka meddelanden som är "lästa" så att olästa/ändrade meddelanden visas överst. Problemet nu är nog främst att framtida händelser visas över de mest aktuella händelserna såsom trafikolyckor och kömeddelanden. På kort sikt kanske en lösning är att införa en inställning för hurvida man vill se framtida meddelanden eller ej. Korta nyheter har ju oftast en starttid som är mycket nära "nu" så de borde ju komma överst om man inte visar framtida meddelanden.
     
  2. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Förstår att det kan vara problem med filtrering och ändring av ordning när du inte har informationen på en egen server.
    Funderade på en annan sak,
    Jag har den nu inställd på uppdatering varje minute (åtminstone när jag kör bil) på så sätt är chansen att jag ska missa ett nytt meddelande minimal. Men för att vara helt säker så vore det bra med en notifieringssignal när meddelandet i widgeten byts mot ett nytt, allra helst med en konfigurerbar signal så att man kan ha en unik signal. Detta skulle vara en fullt duglig ersättning till att scrolla/rotera information i widgeten.

    // SUzpel
     
  3. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Notofieringar har jag tänkt att titta på efter att jag fått till hämtning av data från Vägverket via egen server.
     
  4. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej Woody,
    Vill börja med att säga att jag är imponerad över vad du har knåpat ihop så här långt, fortsätt på samma sätt ett tag till och du kommer att ha en app som kommer att bli mångas favorit framöver.

    Några grafiska synpunkter efter en dags pillande med widgeten:
    - Din widget är smalare än tex Spotify, använder du fulla cellhöjden ?
    - Fundera på att skippa "ramen" runt widgeten, den inkräktar på informationsytan
    - Går det att göra uppdateringsknappen något mindre, inkräktar även den på informationsytan. Behåll den dock för jag har redan nu vant mig vid den och dess funktioner.
    - Skulle gärna se något mindre textstorlek i informationsrutan. All text från rubriken kommer inte med, det blir liksom 2,5 rader som visas. Idag var det några meddelande där jag såg att det var en störning på E6 mellan mot x och y men inte i vilken riktining.

    // Suzpel
     
  5. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tackar för bra och konkreta synpunkter. Jag får titta på att finslipa widgetlayouten vid tillfälle.

    När det gäller ramen runt widgeten har jag använt mig av standardwidgetramarna från http://developer.android.com/intl/zh-CN/guide/practices/ui_guidelines/widget_design.html. Jag har försökt ta bort ramen men mina kunskaper i bildregigering/Gimp har hindrat mig... Någon som kan detta bättre får gärna hjälpa mig att ta fram motsvarande bld utan ramen.

    Roligt att uppdateraknappens funktionalitet uppskattas.
     
  6. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Här kan du få en widget bakgrund utan ram. Denna är mer i "Hero" stil så den är mörkare och transparent men ifall du vill ändra färger m.m så har jag den även i photoshop format.

    [​IMG]
     
  7. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    JDS: Grymt. :)

    Jag återkommer om jag behöver mer hjälp.
     
  8. ds99jove

    ds99jove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Mycket intressant app, kommer absolut att testas så fort jag får hem min desire :)

    Ett förslag till vidareutveckling efter fas 5 & 6

    Meddelanden inom en viss radie från förbestämd rutt

    Jag inser att detta skulle kräva någon sorts integration med en navigeringsprogramvara, men kanske kan det tas hänsyn till redan i fas 6 när du planerar att visa händelserna på en karta? Tanken är alltså att man när man skall hem från jobbet tar fram vägen hem och kan se alla händelser som ligger inom tex 500 meter från din rutt hem. Det vore grymt! (men svårt att få till inser jag också :) )
     
  9. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vore sjukt trevligt att kunna se informationen från polisen.se om vad de sysslar med på aktuella vägar.. jag var på g att skriva den själv men fick kväljningar av deras HTML så det blev inget..
     
  10. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Måste säga att denna var perfekt för mig. Tusen tack.
     
  11. Rynkan

    Rynkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkligen grym app woody!

    Behöver du någon hjälp med fasen ovan?
     
  12. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hjälp är välkommet då det skulle kunna skynda på utvecklingen lite :)

    I den här fasen blir det tyvärr inte så mycket android-programmering. Arbetet bör dock enkelt kunna delas upp i följande åtskiljda delar:

    • Webswervice för mottagande av data från vägverkets push-funktion. (SOAP)
    • Webservice som telefonerna ska anropa. (Lämligen REST/JSON)
    • Kod i android-appen för att anropa webservicen.

    Jag håller för tillfället på och tittar på vägverkets dataformat och den mottagande webservicen. Har början till skisser på databas-struktur på servern.

    Någon del du känner dig sugen på att hjälpa till med?
     
  13. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nice då kanske man snart får lite mer nytta av appen.
     
  14. Rynkan

    Rynkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hmmhar du något IM? pma så pratar vi mer :)
     
  15. mates

    mates Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hur går det med utvecklingen? denna appen är riktigt användbar.
     
  16. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jodå, det går framåt dock inte så snabbt alltid. Det blir inte lika många "lediga studer" för hobbyprogrammering nu när det är ljust till kl 22 som under vintern...

    Jag jobbar på med serverapplikationen så att appen inte ska behöva vara bunden till att tolka html från mobil.trafiken.nu och på så sätt på stöd för hela Sverige och bättre möjligheter till filtrering av meddelandena etc. I nuvarande takt borde detta vara klart om en månad eller så, men det kan både gå fortare eller långsammare.
     
  17. mates

    mates Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tackar för den informationen Woody, det ser vi fram emot.
     
  18. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vet att jag har tjatat förut, men skulle du lägga in vägkameror skulle ingen bli gladare än jag..
     
  19. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jo, jag har uppfattat önskemålet och ser också behovet. Om ingen annan gjort någon app för det när jag börjar få till de viktigaste funktionerna i trafikmeddelandehanteringen ska jag titta på det, borde inte vara så mycket jobb.
     
  20. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanon program. Kommer bli standard i min lur framöver. Ett tips Ang namnet bara så finns en app på market som heter samma. Som tidigare inlägg sa så vore det outstanding om man fick fram hastighetskontroller också som ex taxi har.