Train Status Sweden - En pendlares bästa vän

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 11 januari 2011.

1. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

hehe, jao kanske det.

2. MyDroid

MyDroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Först och främst, äntligen en tåg-app som har en tilltalande layout! :)

Ankommande tåg är för mig som pendlare en vital "funktion" då jag kan hålla reda på hur väl tåget ligger till tidsmässigt. Framför allt gäller det stationer där det endast är avstigande passagerare. Ett annat syfte är såklart att hålla koll på ankommande tåg då man ska hämta upp någon på centralen som kommer med tåg.

Sen en annan fråga, varför inte göra som tex. Train Info och leta upp de närmaste stationerna automatiskt?

3. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Roligt att du tycker layouten är tilltalande, jag och framför allt Syrligt gänget har jobbat hårt för att försöka få det så bra som möjligt.

Angående "Ankommande tåg" förstår jag om man står och väntar på att ett tåg kommer för att hämta någon att det kan vara bra.

Men om man står och väntar på ett tåg som ska komma så för att gå på det så har du tåg informations vyn.

Klicka på avgången sedan "mer info" knappen, så får du up alla stationer och information som tåget går till och från.

Den vyn är gjord för att ha koll på vart tåget är och kommer mera förbättringar på det framöver.

"Närmaste stationerna" kommer att komma.

Jag förstår att alla jämför med tex "Train Info" men jag har försökt att inte göra en kopia av någon app utan har kollat på dem flesta appar som finns ute och försökt göra en bra variant av med blandade funktioner.

Dessutom är detta Beta 3 nu och kommer inom kort lanseras på Market som version 1.

Jag utvecklar hela tiden appen och kommer att komma med nya funktioner framöver.

4. MyDroid

MyDroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för ditt snabba svar, och bra jobbat hittills! :)

För att förtydliga mitt problem:
    På tex. sträckan Sthlm-Malmö så varierar antalet stopp och därmed mellanstationer på de olika avgångarna under en dag, vilket gör att det är svårt att hitta sitt tåg i appen. Då är det klart enklast att gå till slutdestinationen och leta upp tåget under "ankommande".

Om det dessutom är så att de sista stationerna innan slutstation är för "enbart avstigning" så försvinner tåget från dina listor.

5. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

"ankommande tåg" kommer att läggas till framöver.

6. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Inte för att vara en pedant, men hur man hämtar infon har väldigt lite med "hastigheten" att göra. Jag har planer på att gå från direkt "polling" av trafikverket till en egen server just pga hastighet. Just nu är tåg.info och senatåg inte så snabba, men det kan ju ändras. Och en server som inte hämtar ALL info utan bara för stationer där det faktiskt finns intresserade människor har en stor fördel och borde kunna uppdatera mycket snabbt.

En annan stor anledning till att göra så är att minska belastningen hos trafikverket. En server kan automatiskt backa av lite om den märker att svarstiderna går upp, och på samma sätt kan den ju uppdatera snabbare om den får svar snabbt. Om du däremot ska ha 1000 mobiler som pollar varje sekund så kan nog deras servrar bli ledsna. Förvisso kan man backa även där, men då kommer det totalt sett bli mycket sämre service. Alla användare kommer då i praktiken dela på "bandbredden". Om trafikverkets servrar klarar att serva 50 sidor per sekund så gäller det att utnyttja de maximalt. :)

Edit: Oj, mycket redigering blev det. Ännu en anledning till att en separat server kan vara bra är att mobilen inte behöver ladda lika mycket data, och man kan använda mer aggressiv komprimering. Det finns ju nästan inga nackdelar med en tredjeparts-server förutom komplexitet och utvecklingstid.

Last edited: 18 januari 2011
  7. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tror inte en vanlig användare bryr sig så mycket om hur datat hämtas utan hur snabbt informationen uppdateras.

Angående server lösning vs direkt polling och tjänster som tåg.info och senatåg så finns det ju för och nackdelar med allt.

8. Senatåg

Senatåg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Om du menar att Senatåg inte är "snabbt" på att hämta nyaste datat, så stämmer det. Vi lagrar ju inte data förrän 1-2 dagar efter tåget ankommit, så det vore konstigt annat ;) Om du däremot tycker vårt API är långsamt så hojta gärna till, vi har nyligen dragit ut lite nya cachningar och nya sökmetoder så förhoppningsvis ska det gå ganska fort.

9. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag hade mest fått för mig att senatåg/tåg.info på något vis byggde på samma skrapning, men det kanske de inte gör?

10. Senatåg

Senatåg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, vi har helt separata skrapare, och drivs av helt olika personer :) Däremot så delade jag med mig av mitt historiska data till Theodor när tåg.info var ganska nytt, och han hade därför länge en notis i footern om det. Kan vara den som förvirrat :)

11. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack till alla som skrivit någon kommentar och kommit med idéer hittils, hoppas det kommer flera!

Betan känns stabil och det börjar närma sig Market lansering, är väldigt lite kvar och går allt bra så blir det lansering på Market innan detta veckoslut.

Jag behöver er hjälp med vad för funktioner ni saknar i appen, min nuvarande prio ser ut som så att jag vill få in "närliggande stationer" och istället för den stora listan av alla stationer ska det in en sök ruta med autocomplete och sök på tåg nummer.

Efter det är antagligen "ankommande tåg" på tur men sen kommer vi till dem lite mer avancerade funktionerna som kommer göra appen mer unik och då vill jag höra vad ni vill att jag prioriterar, tänkte vi kan ha den diskutionen här.

Dessa funktioner är på todo listan efter dem nämnda ovan:

1. Prenumeration av avgångar, vilket kommer inkludera:
    - Välja favorit avgångar
    - Lista favoriter i egen lista med status
    - Få notifieringar vid förseningar (vet inte riktigt exakt hur notifieringarna ska ske, kanske ska gå att välja olika alternativ)

2. Widget
    - Att kunna visa avgångar från en station
    - Visa sina favorit avgångar med status

3. Filtrering av avgångar, att kunna välja en station man vill till vilket filtrerar ut alla tåg som går till en viss station från den valda stationen

4. Karta med tågets stationer och vart tåget varit/är.

5. Sätt kalender påminelse om en avgång (för att få alarm om en avgång, för att komma ihåg den)

6. Dela försening, tänker mig ett kort meddelande man kan skicka per SMS, E-mail, Twitter, Facebook osv.

Skriv gärna allt ni kommer på och vilken prioritet så ska vi se vad som händer framöver.

12. henq

henq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Är jag blind eller går det inte att se var ett tåg befinner sig?
    Jag ser ju avgångstiderna om de är försenade men stationer där tåget går i tid ändras inget...

13. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Det som jag är mest i behov av är att kunna välja en avgång, få den i en widget och att den larmar när tåget blir försenat.
    Allt annat är prio2 för min del, dock ser jag fram emot alla dina kommande funktioner.
    Jag skulle lätt betala... 20-30kr för en app med dom funktionerna du har planer för.

14. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det har i någon av dem senaste versionerna dyckt up en bug, jag jobbar på att lösa det och kommer med i Market lanseringen som kommer ske närmaste dagarna (hoppas innan helgens slut). Det som har varit tidigare och som återkommer är att det kommer up på den expanderade infon "Ankom xx:xxx" och "Avgick xx:xx"

Det ska även till så hela rutan eller något ändrar färg så man ser väldigt tydligt vart tåget varit men det är inte klart men borde dycka up inom snar framtid kanske till Market lanseringen men lovar inte det.

Japp, jag är personligen det men jag skulle vilja ha grundfunktionerna på plats först därav min prioritet och det borde gå ganska fort.

Roligt att du säger att du skulle kunna tänka dig betala för en app med funktionerna som är pågång, det är lite en tanke jag har haft att ha en free app med grundfunktionerna sedan en betalapp där det blir mer avancerade funktioner. Dock är det svårt vad det kan vara värt en sådan app.

15. MyDroid

MyDroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tycker att du gjort en helt riktig topp-prio-lista!

Om jag tittar längre ner i prio-listan så har jag svårt att se att en "försenings-notifikation" skulle fungera speciellt bra då Trafikverket praktiskt taget aldrig offentliggör en försening förrän det är försent. Vet inte hur många gånger jag dragit till centralen i Sthlm, Gbg, Malmö eller Lund efter att ha följt Trafikverkets hemsida i hopp om att allt står rätt till. När man väl kommit fram och när det bara återstått 5-10 min till avgång så kommer de med uppdaterad information. Och det kan röra sig om allt från 5-180 min.

16. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Du har rätt, det kommer antagligen inte fungera jämt pga Trafikverkets updateringar är dåliga dock har jag sedan jag började planera denna app sätta många gånger att det skulle fungera.

Och oavsett så att få updateringar om sin avgång från Trafikverket sker mycket fortare i ca 90% av alla fall än att vänta på att dem updaterar tavlorna på perrongen eller ropar up ändringar.

Men jag tror alla avgångar från en start position kommer vara värst att få updateringar innan avgången.

Det är ju något man måste vara medveten om när man använder alla tåg appar, att Trafikverket och jag tror det även är SJ inblandad i viss del väldigt sega ibland på updateringar, jag har sätt ett antal gånger bara under senaste veckorna att dem inte skriver att ett tåg avgått från vissa stationer ibland trots att den avgåt från nästa station :-)

17. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nu är appen släppt som version 1.0 på Market, se barcode i första inlägget här eller på bloggen http://www.trainstatus.se

18. bjobr

bjobr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

*hejar på*

19. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

okej :)

20. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Riktigt intressant, finns ju redan ganska många liknande appar. Alla har enligt mig sina dåliga sidor, ska testa denna utförligt och se om det blir min nya favorit!