Train Status Sweden - En pendlares bästa vän

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 11 januari 2011.

1. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Du får gärna komma med för och nackdelar så ska jag se vad jag kan göra om det inte är din favorit ;-)

2. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Yes, ska ge så mycket feedback jag kan. pendlar 3 timmar om dagen så kan ha en del användning för appen ;)

Första jag märkte var felmeddelandet när inte servern svarar, det står "Servern svarade inte, testa igen och" sen ser man inte mer av meddelandet. Skulle gärna vilja veta vad det står efter "och". Dock spelar det ju ingen större roll, är ju bara att uppdatera.

En annan grej;
    När man trycker på mer info och kollar på ett specifikt tåg så kan man ju kolla på avgångar, alltså trycka på en tid.. där finns det "mer info", precis på samma sätt som när man står i stationsvyn, klickar du på mer info knappen så skickas du tillbaka till första stationen du var på från början. Alltså inte till den stationen som man egentligen vill komma till..

hmm, insåg precis att jag suger på att skriva felförklaringar.

Okej så här bär jag mig åt;
    (Jag ska med ett tåg från stockholm till malmö)
    Går in på station Stockholm -> klickar på tåget till Malmö "mer info" (jag är nu inne i tågvyn), nu vill jag av någon anledning checka läget i Avesta (tåget gör stop där) -> så jag trycker på avesta i tågvyn och väljer "mer info", DET ÄR HÄR jag blir tillbaka skickad till Stockholm C, fast jag egentligen borde bli skickad till Avesta station!

3. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

oj, det är inte bra, kommer ge ut en updatering med bug fixar så snart som möjligt och ska fixa detta innan dess.

Angående server meddelandet så ska det förkortas så det räcker in eller göras annan ändring.

Jag hopas du kan ge appen en andra chans inom ett par dagar ;-)

4. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Felet med "mer info" knappen på tåg informations vyn är bara att den inte byter "titlen" men tåg avgångarna är rätt för vald station, men stationsnamnet byts inte.

5. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jaha, kollade aldrig så noga :) bra då vet jag!

klart jag kommer fortsätta köra appen, enligt mig så är en bra app en app som det finns en bra skapare till. Någon som är engagerad och vill fixa buggar och förbättra! Rom byggdes inte på en dag ;)

Dessutom tycker jag appen är stilren, får en kvalitetskänsla av den!

6. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack, kanske går fortare än jag trodde med bugfixarna, släpper forhopningsvis en version 1.1 under kvällen, återkommer när jag gjort det kan dröja till imorgon men ser ut att gå under kvällen.

7. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Train Status Sweden har nu en uppdatering på Market, Version 1.1

Den innehåller endast bug fixar, bland annat:
    - Kalklyreringsfel på antal minuter tåget är försenat när tiden går över midnatt (detta är inte bekräftat att det räknar rätt men hoppas det)
    - "Mer info"-knappen fixad på tåg info vyn så stationsnamnet byts rätt
    - Inställt tåg bakgrunden försvann på tåg vyn när man expanderade en station, men är nu fixad.

8. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Blev något mysko när jag skulle använda appen i morse..

Gjorde som vanligt och gick in på min station som jag åker ifrån, den försökte ladda stationen, men skrev att den inte fick svar från servern.. (jag hade timeout på 10)

Jag försökte några gånger, ändrade timeout till 20 och fick FC. Försökte igen och fick inget svar från server, testade andra stationer med samma resultat..

Ändrade till 60 och fick inget svar, sen fick jag FC när jag försökte igen.

Eftersom att jag vet hur jobbiga Trafikverket är, så dubbelkollade jag självklart hemsidan genom webläsaren istället. Den fungerade utan problem, var inte ens seg.

Jag skickade in alla FC rapporter jag fick och när jag testar appen nu så verkar den fortfarande inte vilja fungera..

Några ideer om vad som kan vara fel?

9. bjobr

bjobr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick samma fel sent igår kväll, och just nu verkar det inte heller fungera. Om jag fattat rätt går applikationen inte direkt mot Trafikverkets server utan en annan. Jag gissar att den helt enkelt är oåtkomlig.

10. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Låter logiskt, eller så har TrafikVerket ändrat något litet som förstört hämtningen genom appen..

Står i vilket fall i appen under "about";

"Train Status Sweden hämtar data direkt från Trafikverket, detta gör att informationen ändras så snart Trafikverket ändrar sin information."

Det var det som fick mig att anta att appen hämta informationen direkt från Trafikverket ;)

11. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag ber hemskt mycket om ursäkt men har varit på Ålandsresa från igår och sitter på bussen hem vid skrivandes stund.

Jag är hemma om 1-2 timmar och ska då se vad som hänt, medelar så snart som möjligt men min övervakning når varken TSS servern eller webserver så lutar åt server problem, Internet eller router.

Har planer på att fixa så detta inte ska kunna ske.

12. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tycker du har snabb support ändå för att leda en gratis app ;)

Nu gjorde du mig nyfiken på hur mobilen hämtar data egentligen? Går den en "omväg" till trafikverket?

13. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

För att slippa hämta för mycket onödig data till mobilen så låter jag appen anropa min egna server som i sin tur hämtar all data från Trafikverket och gör om datat och ger mobilen endast den nödvändiga datan.

Detta gör dessutom appen snabbare än om den skulle göra allt själv, dock blir det en bricka till i spelet som kan paja.

Men jag kommer försöka göra åtgärder så servern ska så stabil som möjligt.

14. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Okej, då är jag med. Suger ju ganska så hårt att TV inte har en egen API..

Antagligen därför så många kör mot tåg.info, eftersom de har API.

Men är bra att någon kör direkt emot trafikverket, har eftersökt det!

Appen verkar fungera bra nu igen iallafall.

Jag skulle vilja ha alternativ i inställningar där man kan välja att få "original" avgången i klockslag istället för "12 minuter sedan".

15. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jo att Trafikverket inte har ett eget API är riktigt dåligt, jag kommer personligen kontakta dem senare och kolla med dem om det går att "sammarbeta" kanske på något bättre sätt, men blir senare.

Angåend eklockslaget så har jag funderingar på att visa klockslag och antal minuter försening på något vis men inte lyckats ännu fått till det så bra men att ha alternativ i inställningar för antingen eller är ett alternativ jag ska fundera på.

16. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Train Status Sweden version 1.2 är nu lanserad på Market, vad som gjorts i nya versionen är:

- Delat up "välj station" och "tidigare valda stationer" till varsin vy

- Närliggande stationer vy har tillkommit

- Implementerat Johan Nilsson`s android-actionbar så nu finns 3 genvägar längst up på appen till "närliggande", "tidigare valda" och "sök"

- Ankommande tåg har nu lagts in, du byter från Avgående genom ett meny tryck

- En ny inställning där man väljer vilken av huvud vyerna man vill ska visas vid upstart av appen

Nya screenshots hittas på denna sida.

17. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Riktigt j*vla bra, hade tänkt fråga om ankommande varianten!

Ser riktigt lovande ut, utan tvekan min nya favorit tåg app ;)

18. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Skoj, tipsa gärna kompisar om appen ;-) slår snart 300 nerladdningar från Market ;-)

19. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Riktigt bra gjort, inte så vanligt att såna här appar leveraras så bra direkt från början.

En liten sak du gärna får göra om du har lust och tid; Ändra så att texten "Train Status Sweden" uppe till vänster blir en länk till "första sidan", alltså den sidan som man har valt att man ska komma till direkt vid uppstart.

Jag vet att man kan komma till samma sak genom att välja stjärnan eller liknande, men mitt finger vill väldigt gärna trycka där och den är inte lika lätt att missa om man har bråttom eller är allmänt klumpig. Känns helt enkelt naturligt att trycka där för att komma till "början/homepage".. :)

20. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Låter vettigt, var lite sugen på att ha en home ikon till vänster om texten för just detta men tog för mycket plats så skippade det men att trycka på texten vore ju klockrent :)