Jag är lite färgad av Android så jag tycker du ska välja Arc.
Men här följer plus och minus med de båda.
Iphone plus
+Väldigt användarvänligt, Android är också väldigt användarvänligt men iPhone är ändå ett strå vassare här.
+istore är än så länge vassare än Android market med mera kvalitetskrav. Det finns hur mycket appar som helst, 300.000 nånting tror jag.
+Retinaskärmen med 640*960 i upplösning.
+Mera spel och kvalitet i spelen.
+iPhone är en standardiserad plattform där Apple styr alla led från hårdvara till mjukvara vilket ger enhetlighet och bra möjligheter att optimera mjukvaran efter hårdvaran.
+Färdig out of the box, apple har serverat allt i stort sett på ett fat åt dig.
Iphone minus
-Skärmen är "bara" 3,5 tum
-Android äter upp istores försprång för varje dag som går.
-Man är väldigt begränsad med sin iPhone att den bara går att synka mot en dator är ett exempel. Man måste jailbreaka sin iphone för att få lika mycket frihet som Android erbjuder.
-Eftersom det bara finns en iPhone 4 modell så är valfriheten även här begränsad. Man kan få den med olika stora minnen bara.
-Priset, fortfarande är iPhone den dyraste.
Arc Plus
+Skärmen är 4,2 tum med Sonys Bravia engine. Jag har en X10 med 4-tums skärm, det är en fröjd att surfa och kolla på film på den.
+Gpu:n Adreno 205 är starkare än iPhones Gpu.
+Android market har c:a 200.000 appar och närmar sig istore, samt att google nu gått ut för att kvalitetshöja market också. Windows phone 7, Blackberry och Symbian är fullkomligt krossade på denna punkt.
+Kameran är 8Megapixel med Sonys ExmorR-sensor. Iphone4-kameran är bra, men här står den i lä. Den enda mobilkameran som mej veterligen överträffar Arcens är Nokias N8.
+Andorid 2.3. Med den versionen har Android fått starkare apier för spelutveckling medmera. Vilket snart kommer visa sig i olika form. Flera nyheter står runt hörnet. iOS är imponerande men Android 2.3 är lika imponerande, vid jämförelser överträffar de varandra på olika punkter. Symbian, blackberry och windows phone är ordentligt omkörda. Win phone 7 ser dock väldigt väldigt lovande ut.
+Android är flexibelt och står för valfrihet och anpassning. Anledningen till att jag är färgad, kan närt på anpassa telefonen hur som helst, exakt så som jag vill ha det. och det finns ett smörgåsbord med Androidmobiler, alla kan hitta en som passar i både pris och storlek.
Minus.
-Android market är inte riktigt på Istores nivå ännu.
-Valfriheten innebär att det är svårare för Google och app-tillverkare att optimera apparna på ett bra sätt för alla Android-modeller som finns ute, exempelvis att många appar inte fungerar på vissa Androidmobiler och kanske bara fungerar med en Android-version.
-GUI:t är ännu inte 3D-accellererat som iOS är, dock är det på gång med kommande Android 2.4 som SonyEricsson redan lovat att de ska släppa till Arc. Detta gör dock att iOS flyter bättre och mjukare, men återigen så vet alla som har en Android att flytet och responsen inte är långt efter iOS.
Summering:
Hoppas det gav dig lite kött på benen. Jag tycker du ska ta en Arc. X10i som jag har är jag riktigt nöjd med, den har fått jättemycket kritik för att den inte fått senaste Android-versionen (har 2.1) samt att den saknat multitouch. SE har lyssnat här och stoppat i en skitbra digitizer i sina kommande modeller (Arc, Neo, Play & Pro), out of box har den stöd för 4 samtidiga tryckpunkter, men digitizern stödjer upp till 32 samtidiga (fler än alla dina tår och fingrar). Och de har lyssnat på kritiken för Android-version, reviderat sitt GUI så att de mycket lättare ska kunna uppgradera Android-version i framtiden. Out of box får Xperia Arc Android 2.3 vilket är den senaste versionen.
Än så länge har bara Google Nexus S fått 2.3, så Arc blir nummer två på marknaden med den versionen.
För mig är egentligen enda frågetecknet om du ska titta på LG Optimus 2X istället då den har dual-core processor = mer prestanda. Men det finns definitivt saker som talar för både iPhone och Arc jämtemot 2X.
Click to expand...