Transformer Pad Infinity

Diskussion i 'ASUS' startad av Konstigt, 15 mar 2012.

1. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tack för input Henning. Efter det jag läst på XDA är du verkligen inte ensam om att lämna tillbaka din. Jag avvaktar också, och inväntar nästa platta - gärna då utan tegra.

Vol

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

2. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
  3. Holmlund

Holmlund Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

4. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

5. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vad tror ni om Jelly Bean, kan inte det lösa mycket, och hur lång tid kan det ta?

Fortfarande lite velig, har ju fått bra betyg på alla reviews jag har läst (om ej perfekt) och ser inga bra alternativ. Och vänta är inget alternativ...

vet man om i/o problemen är hardware-relaterade eller software (fixas i framtiden)

6. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag tröttnade på att vänta och köpte en TF300. Finns på lager, betydligt billigare, CM9 fungerar klockrent. Skärmen är nog bra för mig, i övrigt finns det just inga skillnader som spelar någon roll för mig.

Skickat från min Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

7. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Rätt många sidor. Kan någon i kort förklara vad som sägs om denna? Ska nämligen beställa en Infinity imorgon.

8. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bästa skärm på marknaden efter senaste ipad, vissa tycker jämförbar, funkar ok i solljus, I/O och microfrysningar som vissa stör sig väldigt mkt på medan andra inte tycker det är nån stor grej, ingen konsensus på om det är hård eller mjukvarurelaterat och kommer/kan fixas i framtiden, blir närmast oanvändbar under bittorrentnedladdningar (pga I/O problemen sannolikt) (inte hittat mkt info om detta dock), (onödigt) bra frontkamera (vem fan tar bilder med en platta??? (däremot för AR kan det vara användbart)) I stort sett stock Android (eller hur?).

Nu verkar du iofs ha bestämt dig, själv velar man ju lite...

9. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag har haft min infinity snart två dygn (beställde förra helgen från Amazon.de), och är sjukt nöjd. Skärmen är helt underbar, och frysningarna märker jag nästan inget av. Visst, om man jämför med Jelly Bean är det en viss skillnad i reaktionshastighet, men det är inte riktigt en rättvis jämförelse.

Jag har rootat och därefter kört in "sio" (Simple I/O scheduler) med hjälp av ATP Tweak (apk finns här, den laddar själv ner modulen, så bara apk:n behövs), och jag märker inte av några I/O-problem alls (hann knappt köra utan sio, så kan inte uttala mig om skillnaden). Att kopiera data från MicroSD till det interna minnet gick ungefär så fort som jag antog att det skulle ta.

Vad gäller fryslagg händer det mig _ytterst_ sällan, och det främsta lagg och buggighet jag märker är i ASUS anpassade notifikationspanel (främst när man trycker för att ändra strömprofil), som går att stänga av och ersätta med Androids standard-UI för detsamma om man stör sig på det. MYCKET creds till ASUS för att man lagt in ett val för det! Riktigt snyggt! Värt att notera är att jag dock inte torrentar från min tablet. Jag sköter det behovet med en server (och Transdroid). Alla spel jag testat (har nästan en hel hemskärm fylld...) har flutit på utan problem.

Kort sagt tror jag att i princip alla problem med infinity:n i dagsläget är mjukvaruproblem, och kommer att lösas inom den närmaste framtiden. Jag skulle defintivt rekommendera den iaf. Alla produkter har barnsjukdomar när de släpps, och jag tror att ASUS lärde sig mycket av problemen med Prime.

10. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag tycker förvisso personligen att det uppdagats lite väl mycket för att man bara ska kunna avslå det med att säga "alla produkter har barnsjukdomar". Betänk dessutom att dom flesta som just nu tycker den är användbar har rootat och fått ta till rätt så avancerade ingrepp för att få den i det tillståndet - något som såklart inte ska behövas, den ska funka perfekt out of the box - det är trots allt en tablet från 2012.

Nevertheless, det här med torrent är intressant - har du möjlighet att ta hem ttorrent/atorrent och pröva ta hem lite saker i full hastighet och se hur den beter sig i övrigt under tiden nedladdningen pågår? (Tänk browsa, röra sig i UI, osv).

Vol

11. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Först av allt, I/O-problemen är inte nya (de finns även i Prime och TF300T), och ASUS har öppet sagt på XDA att de arbetar med en beta som ska minska/fixa problemet. Därför räknar jag det som barnsjukdomar. Fryslagg har jag sett i många Androider och jag skyller det nog snarare på ASUS firmware än något annat (flera Prime-ägare på XDA har upplevt _mycket_ bättre prestanda med custom-ROM:s).

I sak håller jag helt med dig, även om jag i mitt fall inte rootade för att lösa något specifikt problem. Jag kör inte Android utan root, helt enkelt (främst på grund av bekvämlighet (har kört Android rootat sedan 1.0, och då var det en nödvändighet) och Titanium Backup, men även AdFree och OpenVPN). ;)

Något avancerat ingrepp har jag inte heller gjort, borträknat rootningen (som iofs inte var speciellt avancerad). Jag installerade nämnd APK-fil och tryckte på totalt tre ställen i den appen. Avancerat? Inte alls.

Hur som, jag köpte TF700T mest för hårdvarans skull. Tillverkarnas mjukvaror är aldrig något för mig ändå, och så fort den går att låsa upp så ryker ASUS firmware från min enhet. Av precis den anledningen håller jag mig till Nexus på telefonsidan, de är enkla att låsa upp. ;)

Jag kan eventuellt kika på det vid tillfälle, men kanske inte jättesnart. Har inte plattan med mig idag, och kommer vara upptagen i helgen. Vet inte hur kvällen ser ut.

12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vad menar ni med IO-problem och hur vanligt är det med frysningar? Blir lite rädd nu för jag tänker inte bränna 5700 för något som inte fungerar bra out of the box..

13. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

I/O = Input/Output. Problemet handlar om att skrivning till och läsning från lagringsutrymmet kan vara något av en flaskhals och slöa ner resten av systemet. Vissa har haft grova problem när de laddat ner över bittorrent på plattan, och att systemet blivit mer eller mindre oanvändbart under tiden nedladnningen pågått. Det är ju dock inte direkt ett jättevanligt användarfall...

That said, jag är relativt övertygad om att detta problem ligger i mjukvaran och är lösbart (ASUS har, som sagt, sagt att de jobbar på det).

Fryslagg har hänt mig kanske fem-sex gånger av okänd anledning. Både när tableten gjort saker (typ installerat appar) och när den varit mer eller mindre idle. Nu när jag skriver det här, inser jag att det (vad jag kan minnas) alla gånger hänt när jag bytt hemskärm i launchern, så ett byte av launcher och/eller wallpaper (jag fastnade lite för default-wallpapern med trädet, som dock är en live wallpaper) kan nog lösa det problemet. Alla gånger har frysningen släppt efter högst fyra-fem sekunder.

Last edited: 20 jul 2012
  14. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Det är möjligt det går att lösa i mjukvaran. Men vem vill punga ut 5-6k på en platta som "kanske eventuellt kommer bli bra om dom får löst dom problem som finns"

Alla har ju såklart rätt till sin åsikt, men att såna här ganska triviala saker gått igenom ASUS QC tycker jag säger ganska mycket om både ASUS och denna plattan. Betänk dessutom att dom redan är under lupp med tanke på dom problem som varit med Prime och tidigare plattor - och således verkligen borde vara på tårna med nästa platta (i detta fall Infinity)

Jag finner det nästan fantastiskt att man inte gjort ett enda test som innefattar att kopiera saker till plattan samtidigt som man använder den. Det är ju trots allt en ganska elementär funktion att pröva och bör ligga inom ramen för standardtester.

Jag tycker det är förjävla dåligt för att tala klarspråk.

Vol

Last edited: 20 jul 2012
  15. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det kan också vara så att de lättade lite på kraven för QC/QA för att kunna släppa plattan tidigare (just på grund av problemen med Prime) och nu satsar på att åtgärda problemen. ;)

Det är ju inte helt omöjligt att de tänkte att det är onödigt att lösa dessa problem i ICS nu när Jelly Bean precis släppts och kunderna kommer vilja ha det snabbt. Om de hade väntat en månad med släppa för att fixa problemen hade kunderna undrat varför plattan inte släpptes med JB. Det kan mycket väl vara så att ASUS hårdsatsar på att fixa problemen inför JB-uppdateringen.

Ytterligare en synvinkel är att de nog snabbt ville ha ut en platta som, åtminstone skärm-mässigt, kan konkurrera med iPad 3. Först på marknaden ger fler kunder.

Men visst, problemen är ganska triviala... att upptäcka. Det kräver dock en hel del tid att finjustera saker och ting för att lösa den här typen av problem...

16. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Haha, ja det är ju en teori likväl som en annan. Jag hoppas verkligen inte den stämmer, för då behöver nog deras marknadsavdelning ta sig en funderare på hur man prioriterar i ett sådant läge :-)

Vol

17. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tycker ni jag ska fullfölja köpet? Kan man leva med det till de fixar problemet eller ska jag avboka och kolla på nån annan platta i samma prisklass? Dock verkade denna ha bäst specs, och jag tänker tamigfan inte köpa iSkit.

18. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Finns ingen annan än du som kan svara på den frågan. Det är som att fråga nån om man ska köpa aktier i ett bolag eller inte - du måste själv ta ansvar för ditt köp och dom konsekvenser det innebär för dig, ekonomiskt som psykiskt :-).

Vol

19. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tidigare? Presenterade de inte plattan på mässan i februari? Allt efter mars är sent men de kanske inte ville släppa den ännu senare...:-)

Skickat från min Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

20. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det håller jag med om. :)

Jag är nöjd med min. Jag har iofs som sagt rootat den och installerat en grej som ska avhjälpa I/O-problemen något, och jag märker inte av något problem på den punkten. Jag kan definitivt leva med plattan som den är nu, men det kan variera från person till person och vad man har körande på plattan. Det jag gjort hittills har definitivt flutit på fint.

Värt att tänka på är att jag alltid ämnat köra in en custom-ROM så fort det blir möjligt, bara för att jag gör det med alla mina Androider. Vad jag förstått av folk med Prime (TF201) så är prestandan också allmänt bättre i custom-ROM:s. Det kan bidra till att jag (undermedvetet) står ut med mer lagg och problem än andra här på forumet.