Diskussion: [Tre] 5G-tråden

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 16 dec 2019.

1. Android2015

Android2015 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 131
    Operatör:
    -
    Telefon:
    -

MINA ENHETER

Operatör:
    -
    Telefon:
    -
    Info:
    -
    enligt tre app i mitt tre står det följande

se bifogad skärm dump

där är hastighten upp till 1000

normal hastighte är mellan 50 till 100

se hastighte med din mobil opratör där finns mera hastightes test

Bifogade filer:

2. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    687
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Precis detta jag har flaggat för tidigare. Från början fick man gigabit hastighet och sedan insåg operatörerna att de behöver differentiera affärsmodellen. Trenden är ju tydlig att det kommer bli liknande som för bredband med olika hastigheter. Tyvärr skapar det ett annat problem eftersom det finns olika 5G tekniker så jag som konsument vet inte var jag kan få den högsta hastigheten. Rent teoretiskt skulle man kunna lansera tjänster på 10 gigabit men aldrig behöva leverera till den hastigheten. Det är på gränsen till bedrägeri. Operatörerna måste bli bättre att förtydliga var jag kan förväntad få den högre hastigheten. Tre åskådliggör det bättre med 5G+ än t.ex. Telia men fortfarande är det ingen garanti.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alternativet är väl fortsatt ha begränsade datapotter, vad som är bäst får väl var och en avgöra - men fritt internet med 100Mbps tror jag lockar fler än 1GB data. Ett riktigt prisvärt abonnemang med säg 5Mbps hade nog också gått riktigt bra, det finns dock inget sådant idag. Närmast är Chili Mobil med 3Mbps för 179kr/månad.

Vi ska nog vara glada att vår marknad ser ut som den gör ändå - i USA har operatörerna "Unlimited" abonnemang med massa olika begränsningar, olika prioritet i nätet vilket kan göra det oanvändbart på vissa ställen osv.

jnsson gillar detta.
  4. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    687
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Alltså jag är helt och fullt med på noterna att de går mot hastighetsabonnemang men det gäller ju att man kan hålla det man lovar. Att sätta upp till 10 Gbps och att göra det på i en arena en gång om året är inte direkt okej.

5. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Sen sänker Telia hastigheten på natten…

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu är det ju ingen operatör som gör det dock - men absolut hade det varit tveksamt då. Skulle tro att de flesta kunder inte ens vet om de har en hastighetsbegränsning eller ej. Nu är det väl dock ingen operatör som har bindningstid på att få högre hastighet utan det antingen finns som tilläggstjänst eller ingår med de större abonnemangen som även inkluderar annat.

Nja, på vissa ställen släcker de ner n78. Deras 4G-nät och även 5G (n28) klarar ofta att leverera över 100Mbps, vilket är hastighetsbegräninsgen de har på sina abonnemang förutom de dyraste.

7. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

I praktiken betyder det sänkt hastighet. Det spelar ingen roll varför. Det also betyder att man inte får vad man betalar för med de dyraste abonnemang. Jag tycker inte att det är ok.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 440
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du betalar för en upp till hastighet, inte en garanterad hastighet. I Telias fall är det upp till 1000Mbps på de dyraste mobilabonnemangen. Telia anger själva att förväntad hastighet i 5G-nätet bör vara 10-150Mbps för både ned- och uppladdning. Utifrån detta får du fortsatt vad du betalar för. Har du ett abonnemang med begränsad hastighet till 100Mbps är chansen stor att du inte märker något alls.

Jag förstår dock helt vad du menar och tycker att det är tråkigt, jag har själv valt bort Telia för mobilt bredband av den anledningen.