[Tre] Fri surf för musikstreaming

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 31 aug 2015.

  1. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vad händer då om man har slut på ordinarie surfpott när det kommer videoreklam, kan man lyssna vidare?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vågar inte svara på hur det hanteras i Spotify-appen faktiskt. Men kanske går att starta om Spotify och därmed få en annan reklamsnutt?
     
  3. idgforum

    idgforum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Synd att man har Hallon. Men 2 GB 99 kr räcker rätt långt om man lyssnar på musik. Hos TRE kostar det 199 kr/mån + då med fri musik. Kör wifi både hemma och på jobbet.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Allt handlar ju om ens användande, streamar man mycket musik och surfar en del är ju 2GB ganska lite och då kan det ju vara värt den extra kostnaden.

    Allt är ju dock relativt. :)
     
  5. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Möjligheten till spara lokalt på minneskortet/telefonen finns ju kvar om man har Spotify Premium...
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    MUSIKPAKET TILL ÄLDREBOENDE
    Nu ger 3 ut 100 stycken musikpaket till äldreboenden runt om i Sverige, i samarbete med äldreboendenas föreståndare.



    Musikpaketet består av:
    • 12 månaders Deezer.
    • 12 månaders Bredband L (50GB)
    • Lenovo A10 - surfplatta för att styra musiken.
    • Harman Kardon Onyx
    Ansökningsperioden är från 28 september till och med 30 november 2015. Efter detta tar 3Marknad och utser vilka som får musikpaketet tilldelat. Paketet är kostnadsfritt för äldreboendet, inget abonnemang kommer att fortlöpa efter 12 månader om det uttryckligen inte önskas från äldreboendet.

    Även efter 12 månader står 3 för kostnaden på obestämd tid.

    https://tre.se/privat/handla/erbjudanden/Musikentillbaka/
     
    Last edited: 28 sept 2015
    Sweden2 gillar detta.
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    6150 och jnsson gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltså, håller inte riktigt med artikeln personligen. Om Tre lägger till fler tjänster inom en överblickbar framtid ser jag inga problem med detta - om det däremot endast är betaltjänster är det inte alls lika bra.

    Ska man diskutera nätneutraliteten, borde man diskutera begränsningar på mobilabonnemang och mobila bredband generellt. Har du ett abonnemang med 5GB surf klarar man nästan inte en streamad film i bra upplösning. Med de abonnemang som framförallt erbjuds idag är ju streaming generellt sett nerprioriterat i näten, eftersom begränsningarna är relativt låga. Då borde man ju egentligen diskutera de små operatörernas egentliga plats på marknaden - bland annat Comivq och Vimla som inte erbjuder ett speciellt stort abonnemang alls.

    Hade man endast erbjudit extra data på tjänster man själv tillhandahöll, som dessutom ingick en viss period hade det återigen varit en annan sak. Om nu alla tjänsteleverantörer - stora som små - har samma möjligheter att kunna inkluderas i denna lösning från 3 kan man ju inte riktigt mena att det strider mot nätneutraliteten - i min åsikt iaf.
     
    Sweden2 och chucken gillar detta.
  9. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag såg ett ett exempel där 3 avslog en webbradio-tjänst utan vettig motivering vilket jag tycker tyder på att man fular sig och därmed bryter mot nätneutralitet. Men visst hade man inkluderat alla tjänster som faktiskt uppfyller konceptet musikstreaming så vore det inte lika illa.

    Att operatörer erbjuder små datamängder tycker jag inte är ett problem i sig. Det är ändå på lika villkor vad du sedan gör med din mängd. Vill du ha mer så kan du köpa till extradata vilket är svindyrt, men du kan fortfarande göra det. Sen kan jag hålla med om att Vimla och Comviq borde erbjuda större abonnemang, men känns som det inte hör till denna diskussion riktigt.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det är så att man nekar tjänster från att räknas in i detta är det ju självklart inte bra. Det man sagt tidigare är att musiken inte får streamas krypterat, eftersom man då inte på samma sätt kan avgöra vad det är för trafik. Om det finns fler anledningar så är det ju bra om dessa kommer fram! Sen kan jag väl absolut tycka att Tre borde vara tydligare med hur man jobbar - mer än att hänvisa till en mailadress bara.

    Diskussionen om nätneutralitet som den drivs idag, mot Tre, utan några riktiga källor kring vad som tillåts och hur enkelt det är att bli inkluderat eller ej, så blir det ganska irrelevant. Ungefär som det med datamängder i detta fall. Något som var/är värre är väl när bland annat Netflix får ha sitt innehåll i leverantörernas datahallar? Det är ju inget som diskuteras - det ger ju Netflix en klar fördel eftersom trafiken dit går snabbare och prioriteras högre, än till andra streamingtjänster.

    I detta fall så har man ju fortfarande samma mängd data som tillåts för alla andra tjänster, precis som innan. Egentligen är det ju bara ett plus att man ger kunderna möjligheten att streama mer musik utan extra kostnad. Hade det varit på bekostnad av något annat, hade det ju verkligen varit dåligt - exempelvis om man blev blockerad från andra tjänster. Nu är det ju bara en extra pott som man bara använder om man vill.

    Ursäkta för en rörig text hehe. :)
     
    Sweden2 gillar detta.
  11. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Tyckte inte det så rörigt faktiskt.

    Intressant med Netflix även om jag fick uppfattningen att det istället var lite som så att Netflix körde utpressning mot leverantörerna. Detta gjorde man genom att helt enkelt inte släppa på HD eller om det var FullHD för operatörer som inte "hostade" deras servrar "gratis". På så vis slapp Netflix dels peeringkostnader samtidigt som man fick fördel över andra tjänster indirekt precis som du säger. Operatören i sig hade dock kunnat vägra och därmed upprätthållit nätneutraliteten, alternativt helt enkelt erbjudit Netflix samma tjänst mot betalning som åt "alla" andra.

    I detta fallet så är det dock operatörens initiativ och därmed blir det allt annat än nätneutralt enligt mig. Tjänsten som nekades var en helt vanlig radiostream som vad vet är helt okrypterad etc. Dvs något som borde vara busenkelt att lägga till.

    Men håller med dig fullständigt att 3 borde lägga upp fakta på bordet om vad som krävs för att bli inkluderade och vad som avses som musikstreaming. På så vis blir det enklare att bedömma allt, just nu är det väldigt godtyckligt vad 3 tycker.
     
    6150 gillar detta.
  12. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Är det fler än jag som noterat att det loggas trafik under "Datatrafik inom Sverige - Musik" trots att man inte använt några musiktjänster? Jag har hittills denna månad tydligen förbrukat 235 MB även fast jag inte använt Spotify eller liknande varken direkt i mobilen, och inte heller använt mobilen som surfpunkt så att någon annan kan ha streamat musik genom mitt abonnemang.

    Så vad kan det vara som räknas med i musiksurfen? Kan det vara så att reklam från spel och andra appar räknas?
     
  13. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  14. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Va, vad menar du. Vad är det man inte kan se under mitt tre?
     
  15. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Vilken trafik, alltså typ vad som har hamnat där (ex Www.spotify.com blå blå blå)
     
  16. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    När jag hade tre kunde man logga in och kolla sin förbrukning, fast det kanske enbart var samtal när jag tänker efter.
     
  17. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nä just det, det var ju liksom därför jag ställde frågan.
    Hade det varit specificerat så är det ju ganska onödigt att fråga.

    Jag har försökt hitta på TRE:s hemsida vad som räknas under musiksurfen utan att lyckats hitta något.
    Så är det någon som vet vad som räknas som musiksurf?
     
  18. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  19. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja, ok.

    Då är ju verkligen frågan varför det har gått åt 235 MB till "Datatrafik inom Sverige - Musik" när jag inte använt någon av dessa tre tjänster
     
  20. no_jah

    no_jah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag kan förtydliga med en skärmdump om det är otydligt vad jag menar.

    [​IMG]