Tre lanserar 4G-nät

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cliddo, 24 apr 2012.

1. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Allså tre förvärvade 70 MHz i 2600 bandet från intel. De är väldigt mkt, har för mig tele2 o telenor har 80 sammanlagt. Tyvärr köpte tre bara 10 Hz i 800 bandet där alla andra har 20.

Som sagt spännande o se. I teorin borde tele2s nät bli de bästa precis som 3G samarbetet umts, men där gjorde 3 bäst ifrån sig !

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det breror nog i slutändan på hur många master och basstationer som sätts upp - samt hur väl kapaciteten utökas där det behövs.

Det är det sistnämnda SUNAB misslyckats och inte jobbat tillräckligt med varken masternas kapacitet samt hur många basstationer som sätts upp. Backbone nätet är väl inte heller det bästa för 3Gt hos Tele2.

3 och Telenor har ju betydligt fler än Telia/Tele2 tex :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... Tre ser väl ingen anledning att försöka täcka "landsbygden" via 800 Mhz.

Angående Tele 2 så säger de upp kunder och det beror troligen på stora problem med sin bandbredd och att det kostar för mycket.

http://www.mobilabredband.se/tele2-fimpar-tidigare-large-kunder/

Telenor kör med något som kallas "FUP", fair usage policy.

Jag har legat mellan 30-60 GB utan någon "kapning" av hastigheten.

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor och Tele2 har ju pengar avsatta för att bygga ut sitt LTE-nät där det idag inte finns så snabbt bredband. Det är saken med deras frekvenser. Telia var dem som fick frekvenserna utan något "krångel". 3s ligger ju relativt nära TV-sändningarnas vilket gör att de måste ta viss hänsyn till de också.

Innan man kan säga vilken operatör som är bäst på LTE får vi nog vänta 2 år då alla bör vara mer eller mindre klara med sin utbyggnad.

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... Telia samt Telenor är ju i princip klara med alla större städer och det "funkar bara".

Sen behöver man nu trafik efter att ha investerat miljarder och det är lite märkligt hur dåligt det ser ut med 4G-lurar....

Om jag sedan kunde så skulle jag mycket hellre välja en 100 Mbits fiberanslutning till dit jag bor men nu kan jag inte det så då är en mobil 4G-anslutning en bra kompromiss.

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 lär ju också vara klara då, eftersom de har samma master som Telenor. Men egna backbonenät.

4G lurar och plattor tros komma i höst, när tekniken mognat ännu lite mer. De första LTE lurarna har kommit, likaså plattorna.

Jag har idag en 100mbit/s fiberanslutning, men tänkte testa LTE som ett komplement och se vilka hastigheter det ger mig. Då man inte får ut 100 genom WiFi ändå - utan jag ligger runt 20-30 med WiFi och då känns det lite överkurs med en 100mbit anslutning :)

7. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Kul att någon operatör i Sverige satsar på LTE-TDD. Ska bli spännande att se skillnaderna mellan teknikerna och vilken/vilka som valde "rätt".

För er som inte vet skillnaden mellan FDD och TDD är så kan jag ge en kort sammanfattning. Med FDD så körs upp- och nedlänken samtidigt på olika frekvensspektrum. Det ger väldigt bra svarstider åt båda håll eftersom det hela tiden finns aktiva länkar upp och ned, men innebär också att mycket bandbredd går till spillo. Om man laddar ned en tung fil så blir spektrumet för nedlänken fullt medan spektrumet för upplänken står tomt.

I TDD så används bara ett spektrum. Upp- och nedlänk delas istället med tidluckor d.v.s. man kör nedladdning en stund och sedan uppladdning en stund. Det växlar dock med så hög frekvens att både upp- och nedlänk kan anses vara konstant aktiva. VOIP fungerar alltså utmärkt trots att man bara har dataflöde åt ett håll i taget.

Fördelen är att man snabbt kan omfördela kapacitet. Om användaren laddar ned en tung fil så kan man köra nedlänk under nästan hela tidsintervallet, medan man kan göra det omvända om användaren istället laddar upp en fil.

Det blir dock lite svårare att bygga nät med TDD eftersom basstationerna lättare stör varandra. Varför har jag dock inte riktigt fått klart för mig.

Sedan kan man undra om TDD kommer att lida av samma problem som GSM som ju också använder tidluckor, d.v.s. att maximal räckvidd till basstationen begränsas av tiden det tar för signalerna att komma fram. På GSM 900 så begränsas räckvidden av att olika enheter börjar inkräkta på varandras tidluckor när avståndet blir för stort, trots att signalerna kan uppfattas utan problem.

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Tidluckor används i 2G(GSM) och 4G(LTE) men inte i 3G(WCDMA), så att komma ifrån tidluckor är nog fel ord i detta sammanhang, man har ju även förändrat bla hur upp/nedkopplingar fungerar i
    LTE och signalkodningen är inte lika krävande, därav att latencyn har blivit lägre.

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo.... nu kommer alla som skaffar en 4G anslutning snabbt att upptäcka hur extremt känsligt det är....

Den här filmen visar hur en liten vridning av modemet påverkar hastigheten o_O

http://www.youtube.com/watch?v=_0YMuYorUW8&feature=player_embedded

Jag har mitt modem "fasttejpat" o_O vid ett fönster...

Sen kan det vara så att den mast man tror man ska använda inte är den bästa, jag har en mast åt ena hållet ca 100 m från där jag bor men placerar jag modemet i ett fönster åt andra hållet (ca 300m till mast) så är det mycket bättre.

Så exakt vilken LTE-teknik man använder är nog mest teoretisk INTE rent praktisk...;)

11. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Tidluckor används även i 3G. Inte i första release, men sedan HSPA infördes.

Angående tidluckor i LTE så funkar det ju inte alls på samma sätt. GSM och WCDMA använder dem för att fördela kapaciteten på en frekvens till olika användare. LTE-TDD använder tidluckor för att fördela upp-/nedlänk till en specifik användare, vilket bör kunna göras effektivare.

Både GSM och WCDMA använder FDD d.v.s. olika frekvensband för upp- och nedlänk.LTE-TDD är helt nytt på det sättet.

Last edited: 29 apr 2012
  12. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Oki, missat att man använder tidluckor iom hspa.

Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fick hem mitt modem idag, ett ZTE MF820D. På paketet står det dock MF880 - samma som på deras hemsida. Blir att ringa imorgon och höra och se varför det sägs olika. Dock ger det mig väldigt bra 3G-hastigheter! Är inte på ett ställe så jag kan testa LTE just nu - men har väldigt goda förhoppningar på det eftersom jag ligger mellan 15-25 mbit/s i 3G-nätet i ett upp till 32mbit/s område :)

14. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag mäter alltid på Speedtest.net mot en server i Tallin. Ändra det manuellt på websidan och posta ditt resultat. Ping kan bli knas. Får 14Mbit med mobil, 28Mbit med sticka och 208Mbit hemma.

offtopic; Hspa/Hspa-dc etc kör frames och tidsluckor. Annars har jag ingen aning om varför
    radiotjommarna på jobbet snackar om detta :P

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ligger stadigt runt 17! Toppen har legat på 29mbit nu på natten, men den räknas knappt då nätet är väl relativt oanvänt vid denna tid :)

Men resultatet mot Tallin-servern räknas ändå, kan göra ett nytt imorgon kväll om så önskas annars :)

16. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Inga nya test-rapporter från någon? :)

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo från min bärbara... dvs via min Tiny-router.

18. Cliddo

Cliddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vem bryr sig? Du har telenor och förstör i princip alla trådar som inte handlar om din älsklings-operatör.

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Det är väl bra att jämföra med KALLA FAKTA !! Eller ?

I sak blir jag inte klok på TREs upload men det kanske är avtalat så ?

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte genom 4G, men 3G - fick detta i förrgår - riktigt nöjd.
    Kopplingen är Modem -> Dovado 4GR -(wifi)> Dator

Vad har Telenor med den här tråden att göra? Det var inte ens någon hög downlink hastighet med 4G?

+1