[Tre] Sänkta priser - nu med dubbel surf (23/02-15)

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 23 feb 2015.

1. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Problemet för tre som jag ser att Tele2 torpederar 3s slogan att "3 är bäst på data...." Att 3 inte gjorde något alls på mobila bredband är en chock ... Sedan håller jag inte med att 3 skulle kunna ha erbjudande som även gäller kunder som inte vill binda sig mobil. Sedan tror jag dom är mångt mycket fler som inte vill binda sig än man tror enligt 3. Tror att det är en mycket stor underskattning av 3 vilket bekräftas mer eller mindre av alla som går över till Tele2 nu.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att operatörerna har bra koll på vad kunderna efterfrågar, om man ser till kundförslusten Tele2 hade sista kvartalet så visar det en hel del att kunder är villiga att binda sig för ett bra pris. Hade det inte varit så hade Tele2 inte förlorat 58000 kunder på ett kvartal, samtidigt som bland annat 3 ökade med 49000 kunder under samma kvartal.

"Alla som går över till Tele2", vilka mängder pratar vi om? Går inte att säga, går endast att spekulera och om man ser till tidigare resultat så bör denna förändring inte ha hjälpt Tele2 speciellt mycket mer än att en viss kundgrupp byter för att det verkar vara billigt vid första anblicken. Men på med en telefon så är det fortfarande dyrare.

Sweden2, Jan-Bertil och torbjorn gillar detta.
  3. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Stämmer bra, dock glömmer du bort att det handlade då med tele2 gamla abonnemang som då var sämre än 3s. Dock är situationen helt annorlunda både prismässigt och att tele2 inte har bindning's tid på sina abonnemang. Dessutom mer surf till lägre pris!

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den förklaringen fungerar inte, det är det sista kvartalet som är unikt i hur många kunder Tele2 förlorade.

Q1: -13000
    Q2: -8000
    Q3: +28000
    Q4: -58000

Vad är då skillnaden mellan Q3 och Q4? Jo, Tele2.0-lanseringen. Att det skulle handla om att 3 hade så pass mycket bättre abonnemangsformer finns inte, ingen speciellt stor förändring eller kampanj började under kvartal 4 hos 3 eller någon av de andra operatörerna. Fram tills mitten på november var det ganska lugnt, sedan gjorde Tele2 om det mesta hos sig - det är med stor sannolikhet detta som gjort att man förlorat så pass många kunder.

Om man slår ihop Q1, Q2 och Q3 så hade Tele2 ökat med 7000 kunder. Räknar man med Q4 har Tele2 förlorat hela 51000 kunder under 2014. Finns inte en chans att Tele2 skulle haft ett så pass bristfälligt erbjudande under oktober och början av november så att det skulle kunna resultera i ett tapp på nästan 60000 kunder under ett kvartal på en så pass lugn marknad som det ändå var.

5. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Jag förstår inte hur Tele2 tänker. Kunder utan bindningstid kan ju inte vara något att eftersträva? Förutom att de flesta inte har något emot bindningstid så blir det svårt att kampanja riktat, de kan inte låna upp pengar med trygga intäkter som grund och kunderna är "otrogna" och kan lämna så fort ett bättre erbjudande kommer med höga administrativa kostnader som följd. Eller så har de abonnemang under en kort tid. Även det med höga kostnader till liten intäkt. Jag tror något är på gång. De kanske förbereder en försäljning av verksamheten? Fast varför man då inte vill ha bundna kunder förstår jag inte heller iof.

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En försäljning med det nya upplägget är mycket lättare och kan ge mer pengar till ägarna. Ett kreditbolag köper upp delbetalningarna på telefonerna och en annan operatör köper upp kunderna. Det gör även att det blir billigare för en annan operatör att köpa upp kunderna iom att det inte finns massa "utlånade" enheter.

7. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Det är ju sant. Jag tror Tele2 vill sälja. Det är inte bra. Att det finns 4 stora operatörer är bra för konsumenterna tror jag. Många här skriker om lägre pris men vad man inte inser då är att för låga vinster för operatörerna leder till konsolideringar som nu i Danmark. Danmark kommer säkert få se högre priser framöver. I andra europeiska länder är det vanligt med 2-3 stora operatörer men då är också priserna högre. Hur kassa nät hade vi inte haft och vad hade vi betalat för mobiltelefoni om inte Tre kommit in och rört om i grytan i mitten på 2000-talet!

Sweden2 gillar detta.
  8. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

Kan det inte även ha att göra med att Tele2 bredbandskunder blev BBB, att kunder som kanske hade fast bredband hos Tele2 valde då att lämna T2 mobiltelefonidel när de så att säga "övergavs" av T2. För detta inträffade väl under Q4 om jag minns rätt.

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ytterst tveksamt, av några olika anledningar:
    -Bredbandsbolaget erbjuder inte mobiltelefoni.
    -Bytet har pågått en längre period och information hade nått kunderna innan.
    -Många kunder ville hellre stanna kvar hos Tele2 än att bli flyttade till BBB.

Handlar med absolut största sannolikhet om nyanseringen. Något viktigt att tänka på är att personer med Comviqabonnemang och kontantkort är medräknande. Enligt info så går många kunder som följer Tele2 > Comviq > Hallon alternativt Tele2 > annan fullservice-operatör.

Så det är ju inte bara Tele2-delen som har problem med en kundförlust. Även Comviq-delen verkar ju ha det. Dock svårt att skilja på dessa, men det har inte riktigt gått som man vill med att fler kanske skulle byta till ett Comviqalternativ.

10. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Jäkligt tåkigt att jag tecknade ett nytt 24 månaders abonnemang för typ 1 månad sedan när man ser denna ökning 3 ger på data. För 50 kr extra med en iPhone 6 64gb så hade jag fått 18gb extra data jämfört mot vad jag fick för 1 månad sedan. Nu har jag 6gb för 519kr. Undra om man kan få denna deal i efterhand?

11. Hunter78

Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Tyvärr tror jag att det är kört för din del... :(

12. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Känner som du. Tecknade 24 mån med note 4. Dock snålade jag och tog 2 gb. Hade ju inte vara fel med 4 gb.

13. 10cent

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Förmodligen kört. Ska dock dra iväg ett mail i hopp om att dom kanske ändrar :).
    Mycket tråkigt :(

14. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Berätta hur det gick sen. Kanske bjuder de till.

15. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Är hårdvara på avbetalning verkligen en signifikant del av värdet i en operatör? Det känns som att varumärke, nätutrustning, kundbasen etc. borde vara mycket mer värda.

Har man någonstans motiverat varför man lanserade Tele2 2.0? Det verkar ju rätt huvudlöst ärligt talat.

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju det. Vet inte hur stor del, men en tillräckligt stor del för att värdet ska bli väldigt påverkat.

Man behövde ju göra något, går ju inte att förlora kunder år efter år. :)

17. stealth.pilot

stealth.pilot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @10cent@10cent
    Det skada aldrig att ringa in och prata med en säljare, jag fick nyligen byta från ett gammal abonnemang med endast 5gb surf för 200 kr/mån tills 199 kr pott med 5gb surf, helt gratis. Han skulle kunna även fixa ett bra fastprisabo. åt mig, men jag skulle nog avvakta för framtidens prisändringar sa han.

18. 10cent

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Pratade faktiskt med dom igår men jag fick tyvärr inte byta mitt abonnemang. Får tyvärr bita i det sura äpplet denna gång då jag skrev på ett 24 månaders avtal.
    Lite surt då mitt nuvarande abonnamng är tecknat 2015-01-05 och jag har en deal på 519kr total med 6gb data (iphone 6 64gb), jämfört mot idag hade jag fått 24gb data för 569kr.
    Så mycket extra data hade aldrig skadat.

19. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Halebop höjde dom surfmängden till alla kunder med bindningstid

20. 10cent

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Inte förvånad, all cred till Halebop!
    Som bunden kund går det ju inte göra så mycket nu i efterhand. Men får helt enkelt tänka till en extra gång ifall det är värt att binda upp sig på ett abonnemang.

Last edited: 26 feb 2015