Tips: [Tre] Utbyggnad av mobilnätet

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 23 jul 2013.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kolla så att den har stöd för 4G på 900MHz då, HTC One och någon populär Sony-telefon har inte stöd för det osv :)

2. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

900 bandet tror jag mestadels är för huawei och zte modemen, de flesta kör väl på 800 för mobiltelefoner.

Är dock osäker på hur mkt de byggt på sitt 800 band, kanske någon annan vet ?

3. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De har börjat utbyggnaden av 800-nätet, men det finns endast på begränsade ställen. Typ Kalmar och Malmö-området. Det är dock under planering och utrullningen pågår, men täckningsmässigt är deras 800-täckning väldigt litet i jämförelse med 3s och Telias.

Sent from my iPhone using Tapatalk

4. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

3 kör 3g på 900, 1800 och 2100. 4G kör den på 800 och 2600 precis som Telia. Tele2 och Telenor kör 4G på främst 900 och 2600 men har även börjat bygga 800 samt 1800.

Skickat från min SONY Xperia Z Ultra med Tapatalk!

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 kör inte 3G på 1800MHz. De har inte ens ett frekvenstillstånd för 1800MHz.

6. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

My mistake.. :-(

Skickat från min SONY Xperia Z Ultra med Tapatalk!

7. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

3 har mindre bandbredd på 2600, samt att net4mobility (tele2 o telenor)
    Kommer slå ihop sina band. Så där 3 o Telia har upp till 30-32 hastighet på 4g kommer dem ha ca dubbla.

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 har dock tillstånd att bygga på TDD-delen av 2600MHz vilket i teorin kan ge upp till 112Mbit/s.

800MHz har N4M lika mycket frekvensutrymme som de andra, dvs 10MHz var. Detta kan ge en hastighet på upp till runt 60Mbit/s
    900MHz har N4M 6MHz, utöver det har Tele2 4MHz och Telenor 5MHz. Idag kör de 10MHz för 4G-nätet och 5MHz för 2G-nätet. Detta ger en hastighet på upp till runt 60Mbit/s
    1800MHz har N4M lika mycket frekvensutrymme som Telia. Dvs 35MHz.
    2600MHz har Tele2 och Telenor endast en frekvens som de köpt under "Net4Mobility", så där har de lika mycket frekvensutrymme som Telia - alltså 20MHz. 3 har 10MHz för FDD och 50MHz för TDD.

Så Net4Mobility, Tele2 och Telenor har inte mer frekvensutrymme än de andra operatörerna, så deras hastighet kommer inte att vara den dubbla i jämförelse. Utöver det så handlar det mycket om hur mycket kapacitet osv det finns i nätet. Men rent tekniskt har de inte någon stör fördel på så sätt.

simon_en gillar detta.
  9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vecka 38
    Ny 3G2100 för bättre täckning röst och data
    Vårväderstorget, Göteborg
    Bredäng, Stockholm

Ny 3G900 för bättre täckning, röst och data
    Södra Örebro
    Lindholmen, Göteborg
    Bredäng, Stockholm

Ny 4G för ökade datahastigheter
    Gotland: Burgsvik, När, Hallute samt östra och södra Gotlands havsband.
    Södra Örebro
    Vårväderstorget, Göteborg

10. simon_en

simon_en Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

cammen3, var har du fått info att tele2/telenors utbyggnad av 4G på 800Mhz har påbörjats? När jag frågar dem brukar de inte ens förstå frågan utan hänvisar till 1800Mhz LTEnätet som i princip byggts för att Iphone5 ska får 4Gtäckning någonstans.

Läser att många klagar på att Telia har dålig 4Gtäckning, har det på min tjänstetelefon och 4Gtäckningen är mycket bra, långt bättre än Tele2 där jag rör mig i Östergötland.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En nättekniker hos Telenor har gett mig den informationen och jag har kunnat bekräfta det själv efter att ha varit på en sådan plats. Det ska först och främst byggas ut i storstadsregioner och på semesterorter. Under året jobbar de främst med utbyggnaden i Göteborg, Malmö och Gotlands-regionerna.

De på kundtjänst vet sällan sådant som inte gåtts ut med via pressmeddelande eller liknande, tyvärr.

Telias 4G-täckning är väldigt liten i jämförelse med de andra operatörernas. Se här t.ex.
    Viktigt att påpeka, är att Telia var den operatör som först började med utbyggnaden av 4G-nätet i december 2009. Tre lanserade 4G över två år senare i april 2012. Telenor/Tele2 lanserade 4G ett år efter Telia, i november 2010.

Utifrån det, kan man se att Telia har varit absolut segast på att bygga ut sitt 4G-nät och generellt sett minst 4G-täckning. Med det säger jag inte att deras 4G-täckning är dålig, utan att den är minst. Självklart kan en viss operatör vara bättre för dig i jämförelse med en annan.

Men generellt sett kommer du att ha 4G-täckning på flest ställen med Tele2 eller Telenor - om din enhet har stöd för deras 900-band (HTC One och någon Sony-telefon är två exempel på enheter som inte har det).

simon_en gillar detta.
  12. simon_en

simon_en Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Feedback

Hej,

det verkar väldigt konstigt om Telenor/Tele2 ska nyttja 800Mhz till enbart storstäder och semesterorter, borde det inte vara 1800Mhz du tänker på? Styrkan med 800Mhz är att det täcker en stor yta.

Just där jag bor i Vikingstad 1 mil väster om Linköping funkar Telias (och självklart halebop)4G toppen och tele2 har ingen fungerande 900Mhz vilket bekräftas av deras kundtjänst och att min frus Galaxy Note II inte får in någon 4G alls. När man kollar på Telias karta hur mycket de kommer att bygga ut och nyligen byggt ut verkar de vara på väg i fatt snabbt. Kanske är det så att vi just runt häromkring skäms bort Telia då vi får en 2600 och 800Mhzmast i vårt lilla samhälle plus fyra nya 3G+ master i eller i samhällets omedelbara närhet. Tele2/Telenor verkar inte vara på G med någon 4G alls här vad jag kan förstå.

Tre har också bra täckning men jag hittar inget av deras abonnemang som inte blir väldigt dyrt för mig eftersom jag nyttjar en del SMS/MMS och kontantköper min telefon.

Hursomhelst, tack för kunnig och saklig feedback.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, jag menar 800MHz. Att bygga på fler frekvenser, gör ju att man på ett sätt får högre kapacitet i området. Det gör ju att kunderna sprids ut mellan frekvenserna och därmed så blir kapaciteten bättre i nätet för kunderna.

800MHz används i storstäder för att ge bättre inomhustäckning. Vid semesterorter används det för att höja kapaciteten och täcka in ett större område.

1800MHz används idag endast i de centralaste delarna av Stockholm, Götebog och Malmö.

Du kan ju kolla på deras nya 3Total-abonnemang eller ett av deras abonnemang med tilläggstjänsten 3SMS & MMS Total. Men det lär nog inte bli billigare än Halebop.

14. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ja det har mera på TDD frekvensen men det är ju enbart 3;s egna utrustning som stödjer detta, mobiltelefoner vet jag ingen som gör det?

Just 2600 för FDD har väl 3 minst frekvensutrymme om jag minns rätt, då de andra vann budgivningen.

Sen kan väl det bero på flera saker, men frekvensutrymme är ju ganska fundamentalt.

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    TDD är lite som LTE900 - inte många enheter har stöd för det. Men nu kommer ju t.ex iPhone 5S och 5C där några modeller ha stöd för TDD också.

För FDD 2600 har 3 minst frekvensutrymme, ja.

Men inom kort kommer ännu fler enheter med stöd för alla typ av nät osv, så det kommer inte spela någon större roll om något år. Dessutom är 4G en ny teknik med olika problem.

Något som dock är tydligt för mig - är att 3s nät hanterar handovers mycket bättre än N4M t.ex. Det hoppar mellan 3G och 4G väldigt bra. I N4M-nätet fastnar man lätt på 3G utan att det hoppar upp igen - trots att man endast rört sig inom ett täckningsområde.

16. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tror TDD LTE är ovanligare än LTE 900 med FDD, FDD kommer väl vara det dominerande men ju längre tiden går ju mera måste de ju utnyttja TDD till max också, om man vill ha max kapacitet.

Svarstider och geografisk täckning hör väl till nackdelarna med TDD kontra FDD, fördelarna är att det är billigare att uppgradera.

Är det 2600 bandet nya iPhonen stödjer på TDD?

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad jag vet är det två operatörer i världen som kör FDD 900. TDD är mer utbrett över världen än så. Alltså, TDD 2600 är mer populärt.

FDD och TDF kort att bli kompletterande, på samma sätt som det är för 3G idag. Fördelen för 3 är att de har allt TDD-utrymme.
    Har TDD mindre geografisk täckning? Vart har du fått den?

18. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Menade att mera hårdvara stödjer LTE 900 än vad TDD gör i dagsläget.
    Iaf av hårdvara/enheter som säljs i Sverige.

Läste på för längessen om skillnaderna mellan TDD och FDD, där togs det upp att TDD blir sämre på täcka geografiska områden, samt oftare får längre svarstider , men är billigare att uppgradera och underhålla.

Finns för och nackdelar med både, men har för mig de spådde att FDD kommer vara den största teknologin.

Tror det va från denna sida bla:

http://electronicdesign.com/communications/what-s-difference-between-fdd-and-tdd

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag kan jag bekräfta att 3 är helt klara med 3G 900 och 4G-utbyggnaden i Uppsala. Detta märks tydligt på flera ställen där täckningen tidigare varit lite dålig, nu finns det gott om täckning på platserna. Detta märks extra tydligt i nya hus och i äldre hus med tjocka väggar. Dessutom i skogsområden osv.

Detta tack vare över 40 nya 4G-siter och 20 nya 3G 900-siter. Även viss kapacitetsförstärkning har skett på 3G 2100-nätet.

20. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hur går det med Örebro och 900-bandet då? :-)