Tips: [Tre] Utbyggnad av mobilnätet

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 23 jul 2013.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hade blandat ihop det! Fixat nu. :)

    Den kartan du hade visar inte heller 5G, vilket den på hemsidan gör. Troligtvis byttes det i samband med att 5G-täckningen publicerades.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tänkte väl. Antar att du tog täckningen för 3GIS nätet från Telenors sida :)
    Låter rimligt, då det inte är länge sedan de började publicera 5G täckningen. Men det bevisar iallafall att de inte hade 4G i Östersund tills nu :)
     
    Cupcakes gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, precis. :)
     
    Matte1976 och jnsson gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tack för era svar.

    Jo, det är ju väl känt att Tres nät är bristfälligt i norr. Men jag trodde faktiskt att man år 2020 - typ tio år efter att 4G började byggas ut i landet - åtminstone skulle erbjuda 4G i en så stor stad som Östersund, med 50 000 invånare. Landsbygden är ju något helt annat, förstår jag.

    Man kan fråga sig om deras bastäckning (2G, tänker typ för samtal) överhuvudtaget är så pass tillförlitlig i Norrland att det ens är gångbart att använda 3 om man bor där. Deras marknadsandel måste vara oerhört låg i Norrland. Men några såna siffror publiceras inte eller? I och med andra billiga abonnemang från övriga operatörer, så undrar jag hur man tänker om man skaffar 3 som boende i Norrland, uppriktigt nyfiken ;-) vad skulle vara skälet? 3 borde ha en oerhört hög tröskel där uppe.

    Trodde också det fanns ett minimikrav i samband med tilldelning av tillstånd från PTS, som skulle tvinga t.ex. 3 att bygga täckning i Norrland, men låter inte så vad gäller 4G?

    Undrar om 3:s egen täckning där uppe är så god numera att man klarar sig utan Telenors GSM-nät. Kanske ett misstag att skrota den dealen, hmm.

    Mest förvånad då 3 presterat bra t.ex. vad gäller hastighet, i ett antal olika städer, inklusive södra Norrland (Gävle), i den dedikerade tråden här på forumet. Jag trodde därmed att även deras täckning och utbyggnad började komma ikapp i någon mån. Hög hastighet förutsätter ju 4G i princip. Blev därför paff över att en så stor stad som Östersund överhuvudtaget inte hade 4G. Nåväl, det är bakgrunden till detta inlägg.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Var inte länge sedan som de slog på 4G för Sundsvall heller så. Jag förstår inte riktigt varför det tagit sån tid för 3 o bygga ut 4G i iallafall större städer i Norrland, där man redan har 3G täckning
    3 har inget 2G nät alls, utan det är där de har 3G som de har täckning, utöver 4G
    De är ca 10 år sedan man sa upp roamingen i Telenors 2G nät.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Oj, blev lite tankevurpa där.
    Vet att de inte har något 2G-nät, och vet att dealen med Telenor är uppsagd sedan länge. Menade mer, borde de ha behållit dealen, är deras egen täckning tillräcklig?

    Är det inte samma hårdvara för 3G/4G (rent av för GSM och 5G) i många fall när man uppgraderar utrustning nu för tiden? I så fall kunde de ju infört 4G varje gång de ska upprusta något i 3G. Låter dumt att vänta tills nu och inte ens långsamt ha påbörjat arbetet redan för tio år sedan med 4G varje gång man gör en översyn av en basstation.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Täckning är inte alls samma sak som hastighet. Det går att ha en site uppe mitt ute i skogen och erbjuda jättebra hastighet där, men det kan också vara den enda täckningen operatören erbjuder. Det säger ingenting egentligen.

    Man får se till sina egna behov hur mycket man befinner sig i norr, sen får man jämföra täckningen mellan operatörerna där man kommer att vara osv. I många fall kan det dock vara billigare att skaffa ett abonnemang från 3 och endast den period man kommer att vara i Norrland skaffa ett kontantkort, från exempelvis Telia.

    Bor man i Norrland skaffar man med största sannolikhet inte 3 eller något av de alternativ som använder 3s nät. Det finns bättre val då. Jag tror inte heller att det går att få vinst i att bygga ut massa ny stor täckning uppe i norr sett till att det redan finns bra alternativ. Att bygga nät är dyrare och krångligare än man kan tro. Net4Mobility och Telia har haft masterna som man kunnat använda för att bygga nätet utan att behöva ansöka om massor med nya bygglov, vilket har underlättat för dem att bygga nätet snabbare. 3s täckning är tillräcklig utan Telenors 2G-nät, så länge man inte befinner sig uppe i norr. Här gäller det att man som konsument gör ett medvetet val.

    När man byter utrustning och bygger ny täckning brukar man köra basstationer som hanterar alla tekniker. Men delar av näten är gamla och använder således inte sån utrustning. Att bara slå på 4G går inte heller bara för att man har en basstation som kan hantera det, även antennutrustningen måste fungera för rätt frekvenser.

    Den utrustning som tillhör 3GIS kan de inte bara aktivera 4G i, eftersom den inte är deras. Där 3 har byggt eget 3G på 900MHz har de 4G. I samband med att de bygger ut numer, så är det 3G 900 och 4G som gäller generellt. Fram till 2010 hade 3 inte heller tillstånd för att bygga nät på en låg frekvens, vilket även det skulle försvårat att bygga bättre yttäckning. Sedan man fick tillståndet för 900-bandet så har man först och främst fokuserat på att förbättra täckningen där kunderna redan finns.

    3 har även haft andra förutsättningar än de andra operatörer för att bygga nät. Det är en ny operatör som byggt all sin täckning sedan 2000 med allt vad det innebär - bygglov, uppförande av siter osv. Det tar tid. De andra operatörerna har sedan tidigare haft både master, befintlig hårdvara som kan bytas ut och liknande - vilket gör det mycket mer kostnadseffektivt att bygga nät. Tele2 och Telenor slog ju även ihop sina nät genom Net4Mobility och bytte endast den utrustning som de skulle ha kvar - vilket även det sparade enorma summor pengar. Telia har även haft ett riktigt bra nät sedan tidigare med många platser där de bara kunnat byta hårdvaran för att få igång 2G, 3G och 4G från samma site.
     
    Last edited: 5 jul 2020
    N6290 gillar detta.
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    @Cupcakes@Cupcakes Går det att önska täckning/utbyggnad någonstans? Tres 4G är kraftigt överbelastat i Tierp. Ligger på 40-50 Mbit nattetid och just nu typ 2-3 Mbit. Bor 5km från masten. Finns bara 800/2100 här. Det skulle göra gott om de kunde lägga till 2600 också. Det skulle sannolikt täcka hela tätorten från den enda site som finns här. Tierp är inte stort.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tror inte det riktigt. Men maila kundtjänst eller inlägg i forumet kan jag tänka mig är effektivast. Är det ett problem, felanmäl via kundtjänst. Har för mig att 3Mbit/s är det som anses som ”godkänt”.
     
    Kate gillar detta.
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Så här ser det ut just nu.. Om jag mäter halv 6 imorgon, innan jag åker till jobbet, så blir det lätt 40-50 Mbit.

    De kanske blivit tagna på sängen av antalet kunder. Många saknar fiber och kopparnät här..

    2EAC5736-C5D2-4744-A060-E862E5EEB0AF.png
     
    Cupcakes gillar detta.
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Så här ser det ut nu på morgonen:

    D906A432-F3AA-4A90-AC11-EF80283AC63F.png
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu ska 3 har kört igång 3G på 900 och 4G i Umeå också. Kul att det rör på sig.

    U900, L800 och L2100 - Mariedal, Västerslätt. Umedalenn, Mariehem, Grubbe, Busstation, Väst på stan, Folketshus o Centrum, Öst på stan, Teg, Ålidhem, Böleäng, Ålidhem och Sofiehem.
     
    Mr Ågren och Jan-Bertil gillar detta.
  13. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Att önska utökad täckning via en digital tjänst avsedd för ändamålet är inte möjligt i dagsläget. Däremot kan du absolut skriva ett foruminlägg via Tre:s eget community vilket du hittar här: Kom in i samtalet, ställ frågor. | Tre Community

    Jag skulle dock rekommendera att du tar kontakt med kundtjänst och berättar om dina upptäckter vad gäller den tidsförknippade prestandan på orten.

    Min egen erfarenhet är att Tre lägger stor vikt vid kundrelaterad feedback om driftproblem eller överbelastningsrelaterad problematik.

    Det kan sannolikt framstå som att kundtjänst inte kan göra så mycket åt det, där och då. Något som naturligtvis stämmer till viss del. Men, ett belyst problem har långt mycket större chans att nå fram till rätt radioplanerare och därmed leda till förändringar i nätet. I det här fallet kan det vara så enkelt som att se över den transmission man har valt till dom aktuella siterna i området. En eventuell flaskhals är enkel att sätta fingret på via statistik för orten.

    Som en sista kommentar kan jag säga att utbyggnaden som sker längs med kusten befinner sig i ett mycket tidigt stadie. Man har väldigt, och då menar jag väldigt mycket mer i kikaren för landets norra delar.

    Edit: Har du en router med mobil uppkoppling? Jag frågar bara för att mätningarna är gjorda över en wifi-uppkoppling.
     
    Last edited: 9 okt 2020
    Moby, 6150 och Cupcakes gillar detta.
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ingen dum idé alls. Ska höra av mig till kundtjänst.

    Japp, en ZTE MF286D köpt av Telia.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu under de senaste veckorna har det hänt en del med utbyggnaden: 23 uppgraderade siter och 95 st nya sedan augusti.

    En hel del nya 5G-siter på 3,5GHz-bandet och en hel del förstärkning av täckning i områden där de redan har 4G-täckning. Men även en del ny 4G-täckning i norr, enligt nedan. Verkar vara längs E4an från Umeå till Piteå. I dessa områden har det nog endast funnits 3G-täckning på 2100-bandet via 3GIS tidigare, så detta är en rejäl uppgradering som behövs.

    U900=3G 900, L800 = LTE 800, L2100 = LTE 2100

    Jävre tätort, E4 Piteå-Skellefteå – U900, L800
    Jävre S, E4 Piteå-Skellefteå – U900, L800
    Ostvik, E4 Piteå-Skellefteå – U900, L800
    Kåge S, E4 Piteå-Skellefteå – U900, L800
    Bureå tätort, E4 Skellefteå-Umeå. U900, L800, L2100
    Ljusvattnet, E4 Skellefteå-Umeå. U900, L800
    Ömnesmark, E4 Skellefteå-Umeå. U900, L800
    Lövånger tätort, E4 Skellefteå-Umeå. U900, L800, L2100
    Lövsele, E4 Skellefteå-Umeå. U900, L800
    Gunsmark, E4 Skellefteå-Umeå. U900, L800
    Ånäset tätort, E4 Skellefteå-Umeå. U900, L800, L2100
    Sikeå N, E4 Skellefteå-Umeå. U900 och L800
    Sikeå, E4 Skellefteå-Umeå. U900 och L800
    Sävar tätort, E4 Skellefteå-Umeå. U900, L800, L2100

    Resten av nätuppdateringen finns här.
     
    4ndroidz, NiklasO, stelex och 1 annan gillar detta.
  16. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Såg att de byggt ut din efterlängtade L2600 i Tierp nu. Märkt någon skillnad?
     
    bernard gillar detta.
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Japp! 2600 når med näppe hit. Men det avlastar ju övriga band.

    Jag är nöjd!
     
    Moby och bernard gillar detta.
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Och fortfarande får inte min pixel 5 åka 5G hos 3 men däremot utmärkt hos Telia.

    Suck..
     
    bernard gillar detta.
  19. Scaniaogge

    Scaniaogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2014
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Samma sak gäller min OnePlus Nord, rätt så tröttsamt.
     
  20. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag har Pixel 5 och abonnemanget 3Världen Företag. Efter att ha försökt få 5G-mottagning ett tag kontaktade jag supporten och frågade varför jag inte hade det på platser där det fanns master. I mitt fall visade det sig att 5G var inaktiverat på jobbabonnemanget. De sa att mitt jobb kunde kontakta dem och slå på det utan extra kostnad. Kanske finns något man kan slå på även för 3s privata abonnemang om ni inte redan har ringt och kollat med dem?
     
    Scaniaogge och Moby gillar detta.