Tre vill köpa Tele 2

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Nervsjuk, 15 maj 2013.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hmm... haha. Jag fattade aldrig vem som vann när jag läste testet. Just p g a att 3 fick ju bra siffror även om det var 3G som de mätte så tyckte ju jag att 3 var vinnaren. Men det var ju bara på ett av ställen som PC för alla mätte på som 3 inte hade 4G. För tre slog ju de alla där de hade 4G hihihi Men det visare ju som sagt hur bra Tres nät verkligen är och att det var 4G som gjorde inte vann.

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo för mig är det ett mysterium att Tre håller fast vid sin "junklinje"....kan omöjligen generera inkomster/fördelar som överväger nackdelarna.

Sen i sak angående "topic" så börjar nog pengarna tryta hos Tre/Tele2, Telia/Telenor är finansiellt mycket starkare utifrån respektive ägarstruktur.

4G är nog droppen för Tre/Tele2, jag hoppas hursomhelst att PTS är starka nog att ge ett klart NEJ till en sådan här affär.

3. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Intressant! Kul att de går åt rätt håll. På min telefon (Galaxy S2 vid den tiden) drog betydligt mer ström över 3G än GSM.

4. Lunatico

Lunatico Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111

MINA ENHETER

AW HELL NO! jag vill inte ha några sunkiga låsta och brandade 3-mobiler där jag behöver vänta i evigheter på att få en uppdatering, är så nöjd med min S4 utan en massa onödig bloatware och dessutom olåst med Tele2 abonnemang...hur tänker ni egentligen???

5. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det säger mer om hur dåligt testet var än hur bra Tres 4G är...

Har precis testat Tre norr om Stockholm och blev ganska besviken med tanke på hur mycket Tre har hypats här på forumet. Inte minst skrönan om hur Tre inte har några hål mellan Stockholm och Åre och att man kan streama utan avbrott. Man lär få buffra bra med strömmen isåfall med tanke på att jag fick två minuter med ingen täckning på E4an med Tre (och det var inte att den tappade 4G och bara bytte till 3G, det går väldigt snabbt när den gör det).

På de flesta ställen är Tres 4G är ett stort skämt, det finns ingen som helst 4G-täckning i centrala Uppsala eller i centrala Gävle utan det står lite 4G-basstationer utställda mitt i skogen. Så helt plötsligt mitt i skogen bland en massa granar får man full 4G-täckning (vilket i Tres fall ändå bara betyder max 15-20 Mbit/s i de flesta fall).

Just i centrala Uppsala hade det behövts 4G-täckning då deras 3G var väldigt långsam, kanske 0.3-1 Mbit/s i hela centrala Uppsala. Vilket är ungefär den hastighet man får med Tre när man inte är i tätort norr om Stockholm (förvisso bättre än Edge men ändå inget att skriva hem om direkt).

Så alla mina fördomar om att Tre mest är för stockholmare bekräftades får jag väl säga. Eller ja, det finns väl ganska bra täckning, men några höga hastigheter är det inte tal om utanför storstäderna, och vid tal lär GSM eller 3G inte spela någon roll.

6. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Man undrar ju vad som händer nu när Telia meddelat sin miljardsatsning.

Kommer Tre att kunna bygga ut 4G tillräckligt jämfört med betydligt större och finansiellt starkare Telia och Net4Mobility?

Kanske är uppköpet en del av detta i så fall. Istället för att jaga finansiärer av 4G så köper man en konkurrent med redan utbyggt nät?

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vet inte vilket Uppsala du var i - men här är 3 riktigt bra. Bra täckning och hastigheter, hur du kunde fä en hastighet på 0,3-1Mbit/s förstår jag inte - jag fär alltid bra hastigheter både med min iPhone 4S och iPad Mini. Så vart i centrala Uppsala fick du det resultatet?

Jag körde tester mellan Uppsala och Gävle för någon vecka sedan, jag fick alltid minst 2Mbit/s vilket är bra speciellt eftersom man är i rörelse och för att man befinner sig i skogen.

En fråga, Mobils täckningstest - tycker du att det är dåligt utfört också eller? För de kom 3 tvåa tätt efter Telia när det gäller täckning och de vann med marginal över Telenor och god marginal över Telia och Tele2 när det gäller 3Mobilt bredbands-delen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

8. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Köper 3 upp Tele2 blir det ett garanterat byte.
    Vägrar 3 efter deras urusla och otrevliga support, aldrig, pissföretag.

Och täckningen är skit, att dom ens har kunder förvånar mig.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

9. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4

Dock ser det lite för bra ut, de flesta resultat jag gjorde var av typen 1-1,5 Mbit/s. En liten bit innan uppsala fick jag dock 23 Mbit/s, antar att det inte var överbelastat där.

Kanske var på natten?

Det testet är säkert bättre, dock kanske det inte testar på samma sätt som jag. Men om man får högre hastigheter med Tre 4G än med Tele2 så har man gjort tokfel i alla fall.

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, det var på dagen. Jag åkte dit vid 9-tiden på morgonen och tillbaka vid 13-tiden på eftermiddagen.

Vad är det som blir fel med att man får högre hastigheter med 3? Det finns extremt många saker som påverkar, antalet användare, närhet till närmsta basstation osv. Det avgör också vilken frekvens du använder, hur mycket bandbredd du har på den osv. Alltså är det många saker som påverkar.

Nu lämnar jag dock denna diskussion eftersom tråden handlar om något helt annat och vi verkar ha helt olika uppfattningar och testresultat.

11. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tycker inte Tre har någon dålig support? Och som sagt inte skit heller. Tja troligen har Tre kunder just för att vi inte har de problem som du haft. Och för mig har aldrig 3 tjänster, eller teckning varit bristfällig på något sätt. Visst, de har lovat saker de inte kunnat lova, det har hänt 1 gång, men de bad verkligen om ursäkt den gången, och jag fick ändå kompensation för att de lovat något de inte kunde hålla.

Sweden2 gillar detta.
  12. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då ska du komma ut dit jag är varannan vecka, där har du om du har tur 1/4 i täckning med 3

13. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Nåväl, kul för dig.
    Första intrycket i ett företag räcker för att bedöma för egen del om jag vill ha tjänster ifrån dom eller inte, i detta fall handlade det om 3.

14. septix

septix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Man ska inte blanda skit med skit, det blir inte bättre...

(talar endast utav egna erfarenheter)

15. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    MÖjligt, men tror att mycket kan beror på telefonmodell också. Men t o m vid dålig om signalen skulle vara svag, fungerar 3 bättre än liknande situation hos någon annan operatör. Men det är lite på det där sättet idag. Finns alltid fläckar. Där 3 har dålig täckning, har möjligen någon annan bra täckning. Men det går ju alltid att påpeka detta för en operatör. Ha rman tur så kanske de kan göra något åt saken på en gång, genom att jystera sändarna. Har man otur, så är det en utbyggnad som gäller just där.

Jo många gånger är det så. Mn bror tycker illa om 3 också, och det lustiga är, att han alltid gjort detta. Han skaffa sig en uppfattning om 3 ifrån företagets första staplande steg i Sverige, och har sedan dess inte ens givit operatören en chans. Han har visserligen valt 3 några gånger, men alltid ansett det varit en dålig lösning och likt många blekingar föredrag Telenor. Ärligt talat går min bror så långt i hans kritik av 3 att han inte anser sig har gjort ett fel, när han glömde betala en räkning och fick en påminnelse. Och han har erkänt det var hans misstag, men skyller ändå på 3. Jag tycker fortfarande det är väldigt konstigt att 3 fortfarande verka ha ett rykte ifrån när de startade för 10 år sedan. Sedan om man går in på många klagomål som t ex skrivs på facebook, är mycket okunskap ifrån brukarens sida. De klagar på reklamationsdetaljer, och reparationer och att det är 3 som gör fel, när det snarare är så att de följer rekommendationen ifrån deras reparationsfirma som är företaget som är ansvarig för detta. Och de klagar på kundtjänsten, men när kundtjänst försöker hjälpa dem så lyssnar de inte. Har själv jobbat i kundtjänst en gång. Mannen var förbannad. Hur jag än försökte hjälpa honom, ville han inte lyssna. Måste erkänna att jag då tappade besinningen (min chef t o m skickade ett meddelande till mig via företaget kommunikationsmjukvara att "Lugn, Jerry, lugn" hehe). Men jag höjde rösten iallafall och frågade kunden: Vill du ha hjälp, eller inte? Då, lyssnade kunden faktiskt, och lugnade ner sig. Efter samtalet, var det en helt annan kund. Han var mycket tacksam för att jag hjälp honom. Alltså många gånger så beror missuppfattningar på att kunden är förbannad redan när man ringer. Man skäller ut kundtjänstmedarbetare som egentligen inte är orsaken till problemet. o s v. Väldigt få gånger på facebook anser jag är indirekt Tres-fel. Då detta uppkommer, så skriver jag det också. Många gånger så erkänner Tre också dessa fel.

Men, visst. Alla företag har folk som kanske inte skulle platsa i en kundtjänst. Jag har faktiskt träffat på dem hos 3 också. Och nu är jag inte så PK, men killar (tycker jag iallafall) är hos de flesta operatör mer kunniga och trevligare. Medans tjejerna kan vara lite korta lite otrevligare, och mindre kunniga. Men dessa är minoriteten. Av alla samtal jag fört med 3 under mina 6-7 år har de vara väldigt trevliga. Erik Hörnfeldt är en klippa hos 3 t ex. Han är Pr-ansvarig, men ärligt talat bättre än deras kundombudsman och är mycket mycket kundmedveten. Det är inte ens hans jobb att hjälpa kunder via facebook o s v. Men han gör det ändå.

Last edited: 20 maj 2013
    Sweden2 gillar detta.
  16. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Intressant. Jag har upplevt precis tvärtom, alltså tele2 som hade dålig täckning där jag bodde i Stockholm och dessutom extremt okunning support som skickade mig fram och tillbaka till varandra utan att ens lösa problemet. Sa saker som inte stämde osv.

3 har jag hittills varit nöjd med. Enda jobbiga är att man ibland kan tappa signal någon sek när man åker på vissa ställen med tåg tex.

17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ringde nu 3 och dem sa att det inte går att göra så mycket då det är en dal som mitt kollo ligger vid

Det spelar ingen roll vilken telefon det är då vi har 1st LG Nexus 4, 1st iPhone 4 och 1st iPhone 4S och alla har sjukt dålig täckning med 3 där. Plus att 3 inte är bättre med svag signal om man inte ens kan ringa där ute, man kan få Endast nödsamtal.

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vart i Sverige ligger ditt kollo? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Finns inget adress dit, men om du kopierar in följande koordinater: 58.992725,17.418584 på Google så ser du vart mitt kollo ligger

20. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon: