Tre vill köpa Tele 2

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Nervsjuk, 15 maj 2013.

1. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Nix! :)

Min Nexus 7 Tapatalkade

2. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Okej.
    Här är vad jag tycker om detta rykte. Som jag förövrigt inte ger mycket för. Klart att företag alltid vill köpa upp andra företag. Sen kan man undra vad PTS och EU kommer tycka om en sådan sak. Men jag anser att Sverige är för litet för att ha fyra operatörer, däremot är det väldigt bra för oss kunder.

Titta på andra länder. Tyskland har väl fyra stora, Telefonica, E-plus, Vodafone och T-mobile. USA har AT&T, T-Mobile & Bell. Tar vi Danmark som har lite fler människor har de TDC & Telenor. Nu är det här bara mina uppskattningar och jag har inte koll på ifall alla dessa byggt egna nät. Men en uppskattning.

Konkurransen i Sverige är hård, bl a därför vi har bra abbonemang jmf med Europa/USA. Telenor har gått back i tio år i Sverige, om jag minns rätt så lyckades Bredbandsbolagets gamla VD för första gången i Telenor Sveriges historia gå med plus, dock inte speciellt mycket. Har de brutit en trend nu, eller var detta bara ett undantag? Men de har en utländsk ägare som backar upp dom. Frågan är hur länge de orkar.

I slutändan, jag tror att någon operatör tillslut kommer ätas upp. Dock tror inte jag det blir Tele2 utan Telenor.

Sista sidorna handlar mest om täckning så de var så ointressant att jag inte läste. Generellt sätt skulle jag säga att alla operatörer har bra täckning, sedan finns det alltid ställen där en operatör eller alla operatörer inte har någon täckning. Lösningen skulle möjligtvis vara att tillåta roaming i Sverige.
    Folk borde välja operatör efter hur täckningen är där de befinner sig mest. Här är en fantastisk bra artikel, http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=34535

Tre skulle ta över Net4Mobilitys GSM & LTE-nät. Mm, det skulle fungera. Men om de ska behålla sitt UMTS-nät kommer det bli generalknas med frekvenser. Om man antar att Tre skulle ändra frekvenserna till 2100 Mhz eller dylikt skulle genast deras täckning bli sämre. Så skulle behövas en rejäl nätutbyggnad igen.

Kanske, men hur ser det ut i andra länder?
    Dessutom är nog inte det viktigaste vem som äger nätet, utan vilka operatörer som får agera i nätet. Så det är fullt möjligt att EU eller PTS inte ser detta som ett problem. Redan idag finns det ju flera operatörer som hyr in sig.

Sant. Men i praktiken är de två olika operatörer och agerar så idag.

Var har du hämtat siffrorna, vore intressant att läsa mer om. Känner bara till hur många kunder de båda operatörerna fick under priskriget och det var betydligt högre plus-siffror.

Fast Tre använder ju fortfarande Mobilizera som kan vara en av de första företagen jag stött på, otroligt jobbiga försäljare.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad skulle det bli för knas med frekvenser och täckning menar du? 3 bygger idag på 2100MHz samt 900MHz. Tele2, Telia samt Telenor bygger endast på 2100MHz. Om 3 skulle köpa upp Tele2 skulle de nog inte byta bort 3G på 900MHz som de redan byggt då det har en stor täckningsvinst.

Siffrorna kommer från operatörernas respektive års och kvartalsrapporter. Detta var alltså det antal kunder de ökat i förhållande till tidigare år, för årsjämförelsen.

Telia/Halebop och Telenor gör det också. Sen kan jag hålla med om att deras försäljningsmetoder kan ifrågasättas.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

4. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Precis det jag menar. Du kan inte köra LTE på 900 Mhz samtidigt som du kör UMTS på samma frekvens. Så då får man bygga om så Tres UMTS-900Mhz-siter blir 2100 Mhz-siter vilket gör att täckningen genast blir mycket sämre.

Jag är ju lat, hade hoppats på en länk ju :)
    Men tack för infon.

Telia/Halebop och Telenor gör det också. Sen kan jag hålla med om att deras försäljningsmetoder kan ifrågasättas.[/QUOTE]
    Mm.. Tele2 hade dom också tidigare men avbröt avtalet.

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Mm.. Tele2 hade dom också tidigare men avbröt avtalet.[/QUOTE]

Om de köper Tele2 kommer de nog kunna göra det då Net4Mobility som Tele2 äger tillsammans med Telenor också ha frekvensutrymme i 900-bandet :)

6. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Fast då försvinner en hel del LTE-täckningen, speciellt på landsbygden. Dessutom tror jag inte Telenor går med på att degradera sitt nybyggda LTE-nät :P

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kommer ju att se ut på samma sätt som idag, 3 äger själva utrymme på 900MHz som de idag använder för att förbättre yttäckningen på sitt 3G-nät. Net4Mobility (Tele2s och Telenors bolag) äger också frekvensutrymme på 900MHz. Så jag förstår inte vad du menar?

Om 3 köpte Tele2 skulle de fortsatt kunna använda 3s befintliga utrymme på 900MHz för 3G-nätet. Det utrymme som N4M äger, fortsätts ju att användas till samma sak de används till idag, alltså GSM och 4G.

8. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag vet inte om detta i sig kan räknas till ett rykte. 3 har uppenbart via sin VD Peder Ramel uttryckt sig att vilja köpa något och tele2 nämdes då. Däremot är det möjligen ett rykte att Tele2 inte skulle ha något emot detta. Jag har för mig att tidningarna skrev att "någon inom Tele2" o s v. Så det är nog inte helt omöjligt läge. Sedan finns det visserligen många tyckare, som anser att EU inte kommer vara ett problem vid en sådan här affär.

9. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Telenor & Tre har gemensamt UMTS-nät i storstäderna. Sedan har Tre byggt eget UMTS-nät på landsbygden där de använder 900 Mhz-frekvensen. Samma frekvens använder N4M för LTE-nätet. Hur ska du använda samma frekvens till två nät, det funkar ju inte. Man får ju bestämma vilket frekvens ett nät ska ha, och då är den frekvensen upptagen. Går inte ha GSM, UMTS & LTE på 900 Mhz-bandet på samma plats.

10. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Har aldrig varit missnöjd med vare sig min nuvarande Telia eller dåvarande Tele2 så som jag varit med 3. Hade de på min gamla HTC Desire å fick ruggigt feta fakturor fast jag signade 99 kr-abb. Samt täckning där jag tappade signalstyrka så inått h-vete. Skulle kunna skriva betydligt större inlägg om 3 å deras svin dyra fakturor (speciellt minut priser utomlands!) men det får bli nästa gång.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Last edited: 22 maj 2013
  11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det funkar visst, hur skulle annars Telenor kunna bygga ut 4G på 900MHz på samma ställe där 3 har 3G på 900MHz och hur skulle de annars kunna köra 2G och 4G på samma ställe, på 900MHz? Eller hur skulle alla operatörer kunna köra 3G på 2100MHz i Stockholm (där finns det ju tre stycken 3G-nät på 2100MHz; 3s, Telenors samt SUNAB (Tele2 och Telia gemensamt).

Svar: Det är olika frekvensblock som används, så här ser det ut idag med ägare för de olika frekvensblocken:
    925-930/880-885: Hi3G
    930-936/885-891: Net4Mobility (Telenor och Tele2 gemensamt)
    936-945/891-900: Tele2
    945-950/900-905: Telenor
    950-960/905-915: Telia

Så länge samma frekvens inte används för flitigt i ett och samma område, så är det inget problem alls. Samma frekvens bör inte användas för olika. Ett exempel, jag använder Telias frekvensutrymme: de kan köra 2G på 950-953MHz, 3G på 954-957MHz och 4G på 958-960MHz (och de tillhörande lite lägre frekvenserna). Detta skulle de kunna göra utan problem.

Det utrymmet varje teknik får i mitt exempel är för litet - men sätt det som att de kan använda hela Hi3G-blocket till 3G som det görs idag. Vid ett eventuellt uppköp tillfaller Tele2s block till Hi3G också. I dagsläget använder Telenor och Tele2 10MHz för GSM och 10MHz för LTE på landsbygden (900MHz). De kör alltså Net4Mobilitys+Telenors+Tele2s frekvenser gemensamt.

12. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Det är sant som du säger, man ringer till kundtjänst och är förbannad på att något är fel, men jag skulle väl kanske poängtera att det inte hänt en eller två gången.

Jag har sett bra erbjudanden under åren från Tre och försökt föra en diskussion med dom via telefon men varje gång har det varit omöjligt, nu kanske jag har den enorma oturen att hamna bland säljare som kanske har en dålig dag eller något, men det är fortfarande ingen ursäkt.

Jag har helt enkelt börjat köpa mina telefoner kontant och kör med Comviq Fast Pris, slipper vara uppbunden i flera år och kan sälja min telefon eller byta som jag känner för.

dragontrumpetare gillar detta.
  13. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Om man har de ekonomiska musklerna och kan lägga ut för telefonen på en gång så är det värt att köpa telefonen separat. Då har man friheten att byta när man vill. Man säljer sin nuvarande telefon och köper en ny. Helt fristående.

14. Twicefire

Twicefire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon: