Det är bra att trivselnivån har ökat men jag måste dock säga att en del krigsdiskussioner också triggas när ivern att försvara en produkt blir lite väl hysterisk. Typexempel på sådant triggande är t.ex:
I. Invändning mot prissättning bemöts med argument såsom "ni är avundsjuka", "priset spelar ingen roll, jag har råd", eller att prisvärde styrs av plånbokens storlek och en ändlös ström av subjektivitet. Lägg gärna in lite föreläsande om att företags syfte är att gå med vinst så blir det perfekt...
II. Brister hos en produkt bortförklaras med "vanligt folk gör inte ditten och datten".
III. Försäljningssiffror används som ett slagträ, d.v.s att produkt X vinner eftersom den sålde Y förra kvartalet.
IV. Generella argument i stil med "min budgetmobil med Android 4.0.4 suger och därför suger alla Androidenheter".
V. "Kinesiska tillverkare bara spionerar hela tiden, därför vinner märke X överlägset."
Ofta är det så att krigstrådar uppstår p.g.a triggningar i stil med ovanstående.
Man kan se det på olika håll.
Edit: Ett klassiskt sätt att starta krig är att äntra ett Androidforum och börja lovprisa iPhones "överlägsenhet" och ständigt förklara att "ja, sånt där händer inte hos Apple för de gör såhär istället".
Vi har också fenomenet där EN (notera singularis) enhet utropas till "marknadens bästa" - d.v.s att den slår hundratals konkurrenter. Proklamerandet att X är "marknadens bästa enhet" brukar sedan följas av en lång följetong av hysteriskt försvarande med alltifrån "jag har råd" till "den sålde bäst förra kvartalet". Traditionellt bygger också "marknadens bästa enhet" på att brister tonas ned - ofta med "men vanligt folk gör inte ditten och datten". På Androidmarknaden är det framförallt ett visst märke från Sydkorea som tenderar att omges av en kult i denna stil.
Last edited: 26 augusti 2016