Tror ni windows phone 7 kommer konkurrera ut android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 27 okt 2010.

1. MartinAsplund

MartinAsplund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tor nog själv personligen att WP7 kan bli något. Gränssnittet är ju väldigt snyggt, något som Google bör jobba mer på till Android (vi får se hur Gingerbread ser ut).

Både MS och Apple har lyckat vad gäller att få till ett snyggt gränssnitt men iaf. Apple är för låsta till vad man kan installera och göra med telefonen.
    Android är bra eftersom att man där kan modifiera systemet så som man vill på ett relativt enkelt sätt, nya sense gör det ännu enklare att modifiera (byta tema).

Om MS i WP7 bygger in funktioner som saknas från Android eller tvärt om så tror jag att ett av dem kan bli störst.

Vad sedan gäller iPhone så kommer de flesta som redan idag använder iPhone att fortsätta oavsett hur det går för Apple och oavsett hur mycket bättre produkter som kommer ut.

Som jag sa så tror jag att Android måste vässas till ett snäpp under den närmaste 6 månaderna för att klara av konkurrensen från WP7. Med "vässas till" så menar jag att gränssnittet måste hottas upp en smula samt att sk. "skräp-appar" måste bort från Market detta för att inte tappa användare.

Se får man ju också tänka på att WP7 är precis nytt och jämför med hur Android såg ut för 18, 20 eller låt säga 24 månader sedan då ser man hur mycket det har utvecklats.
    Inte för att jag på något vis tror att MS kommer att utveckla WP7 i samma takt som Google har gjort med Android sedan lanseringen (se bara på hoppet mellan Windows XP och Vista, 5 år eller vad tog det). Men Windows 7 är ju ett exempel på något bra från MS, även Windows XP är bra gjort av dem (XP är ju fortfarande ett av de populäraste OSen på marknaden efter en sisådär 9 år). Så MS kan lyckas med WP7 om dem bara vill och lägger ner en massa kraft, samt uppdaterar med jämna mellanrum minst 1 gång/året för att inte halka efter.

Last edited: 28 okt 2010
  2. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

För den insatte användaren; nej. För den nye användaren; kanske? Det verkar enkelt för den oinsatte.
    Summan är att jag tror att andelarna för Android består.

Japp, då är ju Windows Phone enligt dig jämlikt med iPhone.

Jasså? Enligt din uppfattning är 90% skitappar. För den gemene användaren kan procenten vara betydligt mindre (och också högre). Om detta nu stör dig så är det väldigt lätt att "se" en bra applikation och därmed sortera ut de dåliga.

Hur ofta släpps det en ny Windows Phone-version? Hur långt hinner Android gå innan mellan Microsofts släpp av olika Windows Phone-versioner? Hur vet du att alla uppdateringar kommer att fungera direkt till alla mobiler? Trenden med deras operativsystem till PC har oftast krävt en helt annan hårdvara. Du bygger på ett antagande som vi alla inte vet ännu.

Ja.

Nej, vad är det som säger dig det? Vi har de senaste veckorna sett flera högkvalitativa applikationer och spel letat sig ut på Market.

Nej, det kommer inte att konkurrera ut Android. Precis som man har sagt att Windows nya operativsystem för PC ska konkurrera ut Linuxdistributioner säger man nu på samma sätt om dagens mobilplattformar. Linuxdistributionerna lever än idag? Det är ett bevis för att olika användare gillar olika saker.

Jag tror dock att hela själva "Open Source"-ryktet spelar stor roll, det kan (och var för mig som oinsatt en viktigt punkt) spegla en bild om en viss godhet från Google:s sida gentemot användarna, samt att kritiken från användarna tar OHA åt sig.

Nej, jag tror inte det. Windows Phone har inget jätteexklusivt som är värt att köpa en WP-lur för.
    Den utveckling vi nu också ser på Androidsidan angående nya telefoner speglar hur framgångsrikt Android är just nu.

3. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Där har vi just det fina med Android. Valfrihet även på områden som konkurrerar med Google. Vilka apppar som sedan är bra eller dåliga skall inte Google avgöra utan användarna.

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Konkurrera ut Android?
    Nej inte en chans.

Konkurrera med Android?
    Jag hoppas det. Men innan bristerna, som Milky Way påpekat, har åtgärdats tror jag WP7 har liten chans att lyckas. Integrationen med Xbox och Office är väl det mest unika och där kan de ha en chans.

Konkurrens är bra om det leder till innovation och inte stämningar om vem som har patent på vad. Det ska iaf bli intressant att se hur det här utvecklas.

Lite OT:
    Jag misstänker att lite av Androids snabba framgång beror på att det var det enda moderna alternativet till iPhone. Jag ville av olika anledningar inte ha en iPhone, utvecklingen av Windows Mobile hade totalt avstannat och Symbian kändes meningslöst. Kvar fanns bara Android eller ännu en dumb phone.

WP7 har 2 etablerade mobil-OS med hög utvecklingstakt som konkurrenter så det blir nog inte helt lätt. Särskilt när man har tänker på hur otroligt låg Microsofts utvecklingstakt har varit tidigare.

5. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tror absolut wp7 kommer va med i racet. Kommer fortsätta vara iphone, android och sen wp7 men eftersom de är mer eller mindre helt nya bra smartphones kommer de ta ett tag innan de slår igenom i sverige. Deras lösning är ju helt olik iphone och android det gör dem speciella.

6. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    WP7 kan säkert bli nåt då miljontals iPhoneanvändare under flera år inte brydde sig ett piss om multitasking, när dom sen fick det så undrar dom hur dom kunnat leva utan det...

Jag vill i bilen kunna lyssna på spotify & köra navigation samtidigt, eller lyssna på spotify & surfa samtidigt & snabbt kunna kolla sms, Facebook m.m...

Enligt det jag läst om WP7 så ligger dess MT på samma nivå som Iphone 3 vilket är chockerande för mig som tagit mt för givet i så många år med symbian.

Jag blir även less på detta hat som syns i denna typ av trådar, typ hoppas att det går åt helvete för dem & detta applehat som blir lika fånigt som när ifånarna går på om apples totala överlägsenhet.

Det känns nästan som att vissa tror att google är nån sorts välgörare medan Apple & MS är kapitalistiska utsugare som vill ha oss i sitt våld. Inse att dom alla är av samma skrot och korn & bara vill ha våra pengar.

Jag är en förhållandevis nöjd androidanvändare men ser ju på kompisarnas iphones att apparna är snyggare, bättre + fler. Med fler menar jag inte skillnaden mellan 100 000 eller 300 000 utan att dom alltid haft appar jag velat ha, & så snygga...

Lurarna i sig tråkar ut mig så nån iPhone blir det nog inte men jag säger som jag brukar säga åt mina iPhone vänner, man ska aldrig säga aldrig...

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

7. egodeus

egodeus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Multitasking finns och "high priority"-appar kommer att få ta del av ett rikare API för just detta... spotify exempelvis.

Sen så finns något som heter push notifications så appar kommer inte behöva multitaska för att kunna leverera information/funktionalitet till användaren.

http://www.sgtconker.com/2010/03/article-windows-phone-7-push-notifications/
    http://www.silverlightshow.net/items/Implementing-Push-Notifications-in-Windows-Phone-7.aspx

Klipp/klistra kommer tidigt 2011... Dock inte lika nödvändigt som man tror eftersom alla nummer/adresser/etc kommer vara klickbara då OSet tolkar sånt och länkar telefonnummer till dialern, adresser till maps, etc.

Det är sååå mycket FUD som snurrar runt på nätet som gång på annan påtalats...

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

En stor tumme upp till ditt inlägg!

Windows Phone 7 fungerar annorlunda än vad vi sett något annat mobilt OS göra tidigare. Jag är fortfarande vrålkåt på en telefon. Hoppas bara de gör en telefon med ~3" skärm.

9. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tycker också deras satsning är väldigt intressant, som sagt är det ett helt nytt sätt att presentera innehållet på telefonen. Men MS ligger ju en del efter men samtidigt har de oerhörda resurser och nu när de väl vaknat till tror jag de bli riktigt bra tillslut. Fortfarande är de mkt saker som fattas för att den ska tilltala mig mer än de jag har redan men konkurensen är väldigt nyttig.

10. egodeus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fått en Win7-telefon idag nu... Ska bli intressant att utvärdera. ordlista med svenska finns inte, men tangentbordet går jäkligt bra att skriva på så det klarar jag nog mig med till dess att microsoft kommer med uppdateringen.

Grymt flyt i telefonen måste jag säga :)

11. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Så om jag skriver en väderapp som vill lyssna på ett event som reses när telefonen byter antenner för att få ny position och därmed hämta ny väderdata gör jag hur?
    Push notifications?
    Push notifications är jättebra, där har både apple & Google gjort riktigt grymma grejjor, (Även appbrain där man kan "skjuta ner" appar i telefonen från datorn).
    Men det löser _INTE_ alla problem med att inte kunna köra multitasking som 3-partslev.

12. egodeus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är inte någon utvecklare så jag vet inte. Dock så läste jag, har glömt var, att MS kommer öppna upp mer än tidigare för just multitasking, så vi får hoppas :-)

13. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det tror jag absolut de kommer, först för "vissa" företag som spotify. sen för resten, WP7 var 95% klart innan iOS 4.0 kom (med just multitasking).
    Så jag gissar att microsoft tänkte, behöver inte apple så behöver inte vi, men nu är de rätt ensamma.

Sen om operativet kommer slå vet jag inte.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Klipp och klistra kommer i början av nästa år.

Stämmer.

Bara ifrån godkända appar.

När använde man det sist?

När använde man det sist?

Jag är fortfarande lika sugen :)

15. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 637
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Ehm, klipp och klista, multitask och wifi tether använder jag praktiskt taget dagligen, alla tre o_O

Nyttjar mobilen nästan varje arbetsdag som accesspunkt på jobbet

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Då är inte en WP7 för dig ;)

Jag har aldrig använt wifi tether eller MT (förutom Spotify kanske) på min telefon. Klipp och klistra kanske någon gång i veckan men det kommer ju som sagt på WP7 efter nyår och innan dess har jag inte tänkt att köpa någon ändå...

17. egodeus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

* Multitasking finns, just nu för applikationer som MS ser som högprio-appar... Rykten säger att det kommer öppnas ännu mer.

*Klipp och klistra kommer i uppdatering... MS sköter all uppdatering så ALLA devices blir uppdaterade då det kommer en ny version. Ingen versions-fragmentering mao.

* Centrialiserad distribution av appar är faktiskt till gagn för slutanvändaren på fler sätt än att det är en nackdel. Säkerhet exempelvis... AppStore är väl en av de saker som är jäkligt bra på iPhones.

18. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    WP7 telefonerna kommer ju första hand att vara populära hos företag. Men dessa kommer säkert sno åt sig en del av både Android och Apples kaka. Men jag tvivlar på att dom kommer konkurrera ut Android och Iphonen. Däremot så kommer Symbian troligen få sig en känga av WP7.

19. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Skulle vilja bidra lite till tråden.
    Tycker att allt prat om hur iPhones ägs bara av fanboys är tråkigt =/. Telefonerna är bra på olika sätt! Visst, många köper säkert iPhones som en mode grej, men jag känner flera som har den för den flyter på bra, får uppdateringar, bra appstore etc.
    Iallafall, om WP7.
    Senaste året har mitt mobil intresse bara växt, och jag gick från en iPhone 2G till HTC Legend, till en iPhone 4 och Samsung Galaxy S. Varför? Jo, för att jag ville testa runt och ärligt talat så funkar systemen på olika sätt. Jag tyckte att spel och animationer i iPhonen slår Android otroligt mycket. Medans Android känns lättare.. på något sätt så finns det fler funktioner där (gps:n i android är riktigt snabb, samt 3G uppkopplingen gentemot 4:an).

Jag kommer skaffa en WP7. Jag gillar att testa olika grejer, och tror att Microsoft nu är med igen på riktigt! Dem har nog den största budgeten skulle jag tro.
    Vad jag använder min telefon till i dagsläget är;
    - Musik
    - Enstaka spel apps
    - Gmail
    - Ring/SMS
    - Facebook
    - Surf
    Tror att dem funktionerna finns i en WP7 telefon. Ang sakerna Windows inte har, så har windows mer funktioner än va Android/iOS hade när det kom.

Hm..juste, utkonkurrera? Nej verkligen inte.. Symbian? Ja, kanske. Jag lite svårt för Symbian och N8:an som skulle bli stor har fått en hel del kritik.

Last edited: 19 nov 2010
  20. ZeD

ZeD Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Absolut tror jag 'Windows 7 Mobile' kan konkurrera ut 'Android', för övrigt tror jag att jorden är platt, helvetet håller på att frysa till is samt att himlen är grön med bruna fläckar på.