Tror ni windows phone 7 kommer konkurrera ut android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 27 okt 2010.

1. egodeus

egodeus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Faktiskt så är WP7 i det utförande den släpps i nu direkt riktad med mot privat-användning jämfört med företag. Många funktioner som företag kräver i en mobil idag saknas i WP7 _än_ så länge.

Facebook-koppling, gmail-koppling, hotmail-koppling, twitter, musik, bilder och spel är fokus just nu verkar det som och inget av dessa är ju riktade mot företag.

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag ser inte riktigt varför alla tror att det ena måste konkurrera ut det andra. De erbjuder alla något olika som inte finns i de andra plattformarna. Android är fortfarande betydligt bättre lämpat för de som inte vill begränsas i sin telefonanvändning och det kommer troligen fortsätta vara så. Samtidigt så fungerar det utmärkt även om man inte är intresserad av detta.

Windows Phone 7 har ett väldigt intressant UI som är ganska nyskapande och enligt mig formligen utklassar iPhonens tråkiga och ganska fantasilösa gränssnitt (jag äger en iOS-enhet och vet själv att det lätt blir att man tröttnar på den).

iPhone har naturligtvis i alla fall just nu troligen fler högkvalitativa appar men det tror jag kan komma att skifta till fördel för Android och Windows Phone 7 då Android har ett övertag i antal nya användare medan Microsoft med hjälp av sina monetära resurser kan börja med att köpa in bra apps i början och på så sätt undvika problemen som nya plattformar annars har med det moment-22 som "vi behöver fler bra apps för att få fler användare, men vi behöver fler användare för att få bra apps" innebär.

3. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Nej, jag tror faktiskt att vi kommer får dras med 3 stora aktörer ett tag. Symbian är den som får stryka på foten.

Jag har inte kännt och klämt på en WP7-mobil än, men jag har kännt och klämt på en WP6.5 med 4.3" skärm. Jag tyckte faktiskt att WP6.5 känndes rätt så bra. WP7 är bättre vad jag har hört från många källor så jag är nyfiken. Jag tror att Microsoft har en ljus framtid här.

Android - Näe, det kommer leva vidare, det finns alldeles för mycket bra i Android. Ju mer jag håller på med min Android-lur desto mer känner jag att det är en oslipad diamant som slipas på för varje uppdatering. Multitaskingen är bäst, och valfriheten att man kan göra så mycket egna inställningar älskar jag. Trots valfriheten så är användarvänligheten i Android också på topp, min snart 6-årige son klarar utmärkt att navigera i min android.
    Just användarvänligheten, Android market och valmöjligheterna är tre vänner för Android att vårda, det tilltalar den stora massan. För såväl den enkla som den tunga nördiga användaren finns det en Android som passar.
    Den är också lätt att marknadsföra för alla återförsäljare, det finns billiga, det finns dyra flaggskepp, det finns stora och det finns små som alla erbjuder möjligheter som bara en jailbreakad iPhone kan mäta sig med.

iPhone - Är väldigt bra på användarvänlighet, design och appar enligt min åsikt. Men Androids market närmar sig, och användarvänligheten närmar sig också. iPhone stora styrka och svaghet är just låsningen, dvs även användare som inte är bra på smartphones kan känna sig trygga i användandet, medan nörden blir frustrerad och irriterad när han går in i "hit men inte längre" hela tiden. Priset? Det håller inte länge till att ta 7000 för en telefon, Apple måste börja pressa priset på sina modeller, annars kommer tror jag WP7 kommer och sno stora marknadsandelar här. För 4.500 får du ju en monster-android och WP7 kommer säkert också ligga här i kring i pris.

Summa sumarum
    WP7 - Med rätt satsning och marknadsföring kan det explodera.

Android - Exploderar as we speak och Samsung, HTC, SE och Motorola vädrar luft att konkurrera med iPhone. Stödet har blivit enormt. Med fortsatt rätta satsningar är framtiden ljus.

iPhone - Kommer fortsatt att vara starka, men de kommer att förlora marknadsandelar till WP7 och Android. Jag tror Apple måste lätta på sin hårda hållning, särskilt priset när nu framför allt HTC, Samsung och SE levererar intressanta Android-alternativ till halva priset. iPhone är ingen unik upplevelse längre... Men Apple har ett jättebra recept, anpassar de sig till det nya konkurrens-klimatet så kan de fortsätta med sitt succé-tåg.

Symbian - Känns just nu som det sjunkande skeppet. Den gamle jätten som fortfarande är störst är den som förlorar mest på de nya aktörernas framfart. Samsung och SE har övergivit det med rätta tyvärr. Jag hoppas att Nokia tar sitt förnuft till fånga och styr skutan mot WP7 och Android istället, om de inte kan trolla och förnya sig såsom Microsoft verkar göra med WP7.

Last edited: 19 nov 2010
  4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Instämmer på flera punkter med nioh.

Jag ser dock inte riktigt Symbian som ett sjunkande skepp utan snarare placerar jag
    Symbian i samma låda som respektive tillverkares "inhouse" OS för mobiler.
    SE har ju sitt, Samsung har sitt Bada, HTC har, Apple har iOS etc.

Tror att Symbian helt enkelt får ligga och värma i Nokias inhousesortiment istället.
    Tror inte folk kommer skrika efter "JAG VILL HA SYMBIAN" utan snarare att de bara
    söker en Nokia, för att de vet att de får en telefon de känner igen sig i och som
    har bra kvalité. Nokia köpes kanske, vad jag tror, mer för märket än för OS:et pga
    det är bra telefoner som sällan krånglar och fungerar och i regel också står för
    vad de har sålts som.

För de tillverkare som vill jobba tillsammans finns WP7 och Android att bygga lurar
    för och satsa mycket på designen på luren.

Som bekant har ju SE t.ex Playnow som är deras market för musik och apps.
    Den har ju aldrig varit speciellt välfylld med appar för mobilen. Lite har funnits.
    Nu är Symbian lite mer utbrett och jag tror att Ovi kommer att vara lite som Playnow
    fast med då kanske lite större utbud.

Beträffande WP7 som då är ett OS som flera samsas om att tillverka lurar för kommer
    däremot utvecklingen att gå mot Androidhållet.

Vi här inne är en bunt tekniknördar som känner att data som fasen med mobilen är ballt.
    Man ska kunna göra allt. För oss passar Android kanske finfint.

För dem som tycker de vill visa att de har pengar har Apple länge varit en ikon.
    (eller helt enkelt bara vill ha en. Det ÄR en bra lur, helt enkelt)
    Tyvärr har nog alla pengar idag eftersom så många har en så exklusiviteten försvinner.
    (inte för att jag förstår riktigt, men de ska tydligen vara exklusivt att betala 50-100%
    mer för en telefon som egentligen kan lika mycket/lite som närmaste konkurrenter).
    Jag ser ofta att folk skriver på t.ex msn i sin ruta: "Ny mobil" etc. Dock måste de
    tydligt speca "iPhone!" när de köpt en sådan. Det är som om att man blir mer värd
    för att man har en sådan.

Tittar man på utseendet av en iPhone tilltalas många. Stilren och högkvalitativ.
    Men många tittar också vad som visas på displayen.

En Appleprodukt av slaget iPhone visar något som man kan tröttna på. Allt ser likadant
    ut hela veckan. Faktum hela månaden. En del VILL inte ha mer utan är nöjda att de
    vet var allt är och att det inte blir något annat. Kanske en fördel ?

WP7 däremot har ett mycket tilltalande utseende "out of box". Folk kommer gilla när
    de ser hur det ser ut. Lite häftigt och nytänk. Trycker man runt så kommer butiks-
    utförandet att tilltala många.

Android ligger ju lite upp till tillverkaren och de flesta har en del tuffa saker på
    skärmarna när kunden står och knappar.

Detta säger inget om vad du KAN göra. I butiken ska det visas som telefonen är från fabrik.
    Inte vad du kan göra för att modda mha. 3:eparts applikationer från market.

I och med att WP7 har lite småtufft utseende tror jag att detta kommer sälja.
    Många tilltalas av hur det ser ut. De flesta som har sagt något om WP7 säger att
    det ser fränt ut, snabbt, coolt, nytänk etc men börjar man gräva mer i det kanske
    det inte uppfyller vad man tidigare har förväntat sig. First impression så att säga.
    Väl med produkten i handen så sitter man där och får finna sig i för/nackdelarna
    med sin nya leksak.

Sitter man dessutom som utvecklare så blir det väl enklast att man låter idéerna
    flöda mot denna enhet och gör sig lite kul saker att sälja. Säljs det många riktar sig
    naturligtvis utvecklarna mycket åt plattformen.

Själv tror jag Android blir störst. Klarar de totalt köra över etablerade sökmotor-
    företag så klarar de nog också att köra över på detta.
    Fight mellan iOS och WP7 däremot blir något jag tror vi kommer få se.
    Antingen lever Symbian kvar, och detta pga Nokia och INTE Symbian, med en bra andel.

Själv skriver jag inget konkret vad jag tror utan bara en allmän ventilation hur jag
    ser smartphonesegmentet.

Ett par bilder lite av defaultskärmar på en del telefoner. Upp till var och en vilket
    man tilltalas av när man står med börsen och ska skaffa ny leksak.

[​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]

5. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag tror att wp7 kan stå sig hyfsat bra även om jag inte tror att det kommer konkurrera ut android. Jag tror inte, och vill inte, att det kommer finnas bara ett OS för mobiler i framtiden. Konkurrens är bra för att främja utveckling. För min del ser jag gärna att det blir lättare för utvecklare att utveckla appar till flera olika plattformar samtidigt.

Android har dels öppnare OS dels kan man kontrollera utseendet mer om jag har förstått rätt och jag tror det är de sakerna som kommer göra att folk väljer android över annat. Att android utvecklas fort är viktigt för mig med, att det tog så lång tid att få t ex mms till iPhone gör mig väldigt tveksam till att köpa en sådan. Jag tro att android kan få en viss status för sin snabba utvecklingstakt om bara tillverkarna kan skynda på sina uppdateringar. Jag tror inte android skulle tjäna på att ha en kontrollerad market, då tappar man lite av sin profil gentemot de andra OSen. Det jag tycker behövs är en bättre sortering av appar så att skräpappar sorteras långt ner när man söker på dem eller bara browsar. Man kan hoppas att det kommer något sånt med gingerbread...

6. anderzzun

anderzzun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

klart den kanske kommer det. folk kommer snart att tröttna på andriod.känns som android har stannat upp i utvecklingen.eftersom man kan göra allt och lite till i en droid,hur ska dom då kunna överträffa det?

slutet är nära för android,och wp7 tar över

But hey,thats just my thoughts ;)

Last edited: 22 nov 2010
  7. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Tänkte lite på historik.
    De försökte göra ett OS och de lyckades hårt med det. Dock var marknaden inte så stor
    på den fronten och de var tidiga. Det lyckades.

De har försökt konkurrera som stordatabassystem, stora tunga webservrar men
    i regel så har både Oracle och Weblogic/Tomcat/Apache större marknad.

Microsoft försökte ta över film och musikvärlden med wmv och wma.
    Vem fan använder wma? :P
    Wmv används kanske ibland men knappast ett stort format.

Microsofts revolutioner har i få fall vunnit hemma hos folk eftersom de
    aldrig har skapat nytänk. Bara "en annan variant" som ingen velat ha eftersom
    de skulle ha betalt för allt som kunde göra dessa saker.

Microsoft har försökt slå sig in flertalet gånger och lyckas kanske inte så ofta.
    Men just nytänket i WP7 och lite fräsigt utseende gör mig osäker.
    Men att de knäcker Android ser jag som ytterst avlägset.

Deras satsning på Bing har ju .. ja, totalt knäckt Google.. Right? ;)
    Och deras kartsatsning har ju också knäckt maps :P

Tjänsterna må ibland vara bättre men nja....

// A

8. egodeus

egodeus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

9. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag kommer förmodligen välja en WP7 telefon nästa gång, UIt är bra, USB Thether finns (till Samsungs&LGs telefoner åtminstone), marketplace verkar ha en hel del kvalitetsapps och flytet och hastigheten i allt är perfekt, inget hackar eller har minsta lilla lagg i rörelser.

Den ger mig det mesta jag vill ha med android och även det jag vill ha med iOS (uppdateringar). Därför är det mitt val.

10. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har verkligen utvecklingen stannat med android? De satsade på att göra större uppdateringar med längre mellanrum för att android inte skulle bli mer fragmenterat. I gingerbread kommer bla stöd för NFC och ett nytt utseende på android så jag tycker att utvecklingen fortfarande har en bra takt.

11. anderzzun

anderzzun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

som sagt det är vad jag tror :-*