Fråga: Tryckskador på flera miljoner SGS2-skärmar?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Kalohux, 6 nov 2011.

1. Kalohux

Kalohux Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag skulle veta vad du tror om dom personer i tråden som påstår sig har testat utan att se defekten?
    Har dom bättre displayer eller har dom inte utfört testet korrekt?

Det är kanske svårt för dig att svara på men jag skulle ändå vilja veta vad du tror eftersom det är skillnaden mellan en defekt display eller ett "fel" som egentligen inte är ett fel.

För att förklara bättre så känns det ju bättre om alla har samma "fel" än om vissa har en perfekt display, om du förstår hur jag menar?

Jag och säkert alla andra med, vill ju i så fall också ha den bättre displayen?

Hoppas att det där inte blev för rörigt. :)

Någon annan får gärna också svara ifall Muyfa666 inte återvänder till tråden.

Last edited: 7 nov 2011
  2. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Vad händer om du gör testet med en sån där iphone 4s? Inte så mycket för det är en iphone utan för att tillverkaren hävdar ganska bestämt att deras skärm är klart bäst.

"The sharpest, most vibrant thing you’ll see on iPhone 4S is everything. The Retina display is the highest-resolution phone screen ever. In fact, the pixel density is so high that the human eye is unable to distinguish individual pixels. But without a doubt, you’ll notice crisp text, sharp graphics, and stunning images. It’s more remarkable than the printed page. And you’ll be completely absorbed."

Det svarta skall alltså vara svartare än om du skriver ut samma bild

3. Muyfa666

Muyfa666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Min spontana tanke är att de som inte ser felet inte gjort testet korrekt. Det räcker inte att det är nedsläckt i rummet, det måste vara riktigt mörkt. Jag fick försöka några gånger innan jag såg det, och även då är det inget man kan fokusera på så att säga utan man får nästan titta förbi skärmen. Lite svårt att förklara.

Jag stör mig lite på det nu rent allmänt, men jag ser inte hur man ska kunna gå vidare med det alls.

EDIT: Jag kollade lite igen, och det är väldigt diffust i min skärm, men jag undrar om det inte mer liknar "inbränningar" än tryck/fuktskador. SAMOLED+ har ju absolut problem med inbränningar.

Kalohux gillar detta.
  4. Kalohux

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har tänkt på det också och har provat köra lite Bullet Benchmark med 100% ljusstyrka för att se om det vart någon skillnad, jag upplever att det blev lite bättre men det kanske är önsketänkande.

Någon får gärna spåna vidare på det spåret om det är någon som har en bra idé om något man skulle kunna göra åt det själv.

5. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag och min flickvän har båda detta "problem" med skärmen. Jag upptäckte det för några veckor sedan när jag ställde in min väckarklocka (den utgörs av en helt svart skärm med bara ett par digitala siffror på) och upptäckte att skärmen var "fläckig". Jag kollade då på min flickväns SGSII och den var likadan. Jag antog att det bara är sån skärmen är, men om de finns de där ute som har "ofläckiga" skärmar, så betyder det ju att min är defekt! Så jag förstår absolut trådskaparens funderingar! Sen är frågan om jag orkar lämna in den för en sån sak, har precis varit utan smartphone i 6 veckor, pga reklamation av min O2X, så är inte så sugen på 6 veckor till... :)

Sent from my SGSII using Tapatalk

6. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Testade igen, under täcket! ;-)

Jag tror ärligt talat inte det finns någon "perfekt" skärm. Min skärm är väldigt jämn i sin molnighet, så det är väldigt svårt att se det överhuvudtaget. Jag måste typ titta förbi bilden för att se det. Tittar jag rakt på så upplever jag det inte.

Jag skulle tro att mer eller mindre jämn molnighet i kombination med att de flesta helt enkelt inte ser det gör att de tycker sig ha perfekt skärm. Och det är ju bara bra för dem. Inget ont i det. Alla har olika syn och några av oss är mindre petiga.

Det är dock bara en rimlig gissning.

7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är knappast tryckskador, om man lyckas trycka så hårt på glaset så spricker det.

Är det nåt så är det inbränning/synvilla, är bilden i fråga _HELT_ svart?

Prova att göra samma sak med en LCD, dom lyser som en ficklampa även vid helt svart bakgrund.

8. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag tror det handlar om tryckskador i produktionen här isf. Är dock inte övertygad om att det är det som är problemet. Är faktiskt fortfarande inte övertygad om att det är ett egentligt problem. Det är fortfarande lite som: "Metallplåten under min nyköpta bil är repig". Ja, det är den. Ska du ligga under bilen och titta ofta? Njaä...

Jag gjorde en bild i Photoshop, garanterat helt svart, ja.

Ska för skojs skull testa på frugans iPhone 3GS ikväll, men den skärmen suger ju i vilket fall, så vi får väl se vad som händer... ;-)

9. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Brevid en LCD i ett mörkt rum så ser du det knappast, då LCD läcker så mkt backlight så det blir som en ficklampa hehe

10. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Inga moln eller något
    Perfect way to waste 5 minuter däremot
    Släckte ner korridoren utanför och la täckbyxor i nederkanten av dörren och släckte och satt där inne 3 minuter innan jag tände skärmen
    Kunde urskilja var skärmen var men ytterst svagt och jämn färg över hela skärmen
    Min lur är från första batchen också.

Nöjd TS?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. oxpo

oxpo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag fick bara lov att testa, men min skärm är helt jämt svart. Inga som helst variationer, bara svart.

/oxpo

12. Kalohux

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Då bör inte jag och många andra vara särskilt nöjda, nej.

Det ökar ju chansen att rubriken på tråden stämmer. :(

Jag vill också ha en felfri skärm. :(

Såg du något alls i rummet innan du öppnade bilden? Jag tänkte på hur mycket ljus som fanns kvar i rummet.

13. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Såg inte min hand ens 2 centimeter från ansiktet så såg inget :)

14. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Det är som sagt så att detta syns inte i ett mörkt rum. Det behöver vara närmare totalt svart för att jag ska kunna se det. Vanligt natt/morgonmörker framkallar det inte för min del. Dock finns det där.

15. Kalohux

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja, det var tråkigt. Då har vi andra fått defekta displayer. :(

16. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Testade precis och såg inget alls. Kunde marginellt ana att något rörde sig framför mig för jag viftade med mobilen men det var verkligen precis. Det är inte läckage från de 2 understa knapparna man ser?

17. Kalohux

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om ljuset från dom undre knapparna är på så ser du inte defekten. Då har du utfört testet felaktigt.
    Det är fläckigt runt hela skärmen, inte bara vid knapparna.
    Om du ens anar handen framför dig så är det för ljust i rummet, det måste vara kolsvart.
    Samma sak om menyerna runt bilden är tända, då ser du det inte heller.

18. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Hur skulle det påverka om jag får fråga?
    Många custom ROMs släcker inte knapparna efter en stund som Samsungs originslrom gör.

19. Kalohux

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har ingen aning exakt hur det påverkar, jag vet bara att fläckarna inte syns så länge menyerna är tända.

20. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag tog bort min skyddsplast, bara för att vara säker att det inte är den som ställer till det. Men det var det inte.

Jag tror att vi får släppa det här, Kalohux. Att övertyga någon alls per beskrivning torde vara omöjligt, och man kan aldrig få någon att se det vid en servicedisk.

Om du verkligen lyckas lura med dig en supportanställt in på en mörk toalett så tycker jag inte att du ska nöja dig med att visa skärmen. Dra fram laxen när du ändå är på gång. Är han/hon så dum så är det välförtjänt.

Du som har provat lite, är det här ett problem någonsin vid vanlig användning? Eller är det något som bara kan framkallas vid helsvart bild i totalt mörker? Totalt svarta bilder tittar jag inte på, och om jag mot all förmodan tittar på en hel film på luren (högst osannolikt) så borde det inte heller märkas?