Fråga: Tryckskador på flera miljoner SGS2-skärmar?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Kalohux, 6 nov 2011.

1. Muyfa666

Muyfa666 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Då kan vi väl absolut konstatera att det finns defekta skärmar i omlopp?

2. majmun

majmun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Lite mer input från ännu en SGSII-ägare för ytterligare underlag :) ..

Har testat svärtan förr och har imponerats lika mycket varje gång, men körde testet ännu en gång för att försöka leta upp dessa "moln". Hittade dock inga, kan inte avgöra huruvida skärmen är avstängd eller inte från 15 cm avstånd. När observerar mobilen från närmre håll kan jag dock se ett ganska så jämnt, svagt ljus läcka. Enligt mig finns inga moln men det är väldigt svårt att fastställa om några "moln" existerar, speciellt från detta avstånd då ögonen har svårt att fokusera.

Kan även nämna att jag är väldigt kräsen vad gäller skärmar.

Mobilen köpte jag maj månad, fick den juni. Vet inte var man kollar upp vilken batch det är.

edit: Dumma jag, körde på automatisk ljusstyrka. Gjorde om testet med maximal ljusstyrka. Nu syns det att skärmen är igång från betydligt längre håll. Syns från en armlängds avstånd, knappt, men det syns. Några ojämnheter i ljusläckaget syntes dock inte. Jämn backlight-bleeding (kan man kalla det så när man pratar SAMOLED+?).

Last edited: 8 nov 2011
  3. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
  4. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

5. Janne303

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    "The blotches and lines that many people can see in a dark room are thought to be where the backing of the screen is not quite perfectly applied. Like when you put on a screen protector and you get little pockets of air. 99% of users will of course never notice... but it is a little annoying that Samsung have let quality control slip a bit, no doubt to meet production targets."

6. Nabilon

Nabilon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Köpte en SGSII i juli samt en i oktober (vattenskada). Då skärmen fungerar på den första kunde jag jämföra. Den nya är mycket ljusare, har sämre färgåtergivning samt uppvisar det du beskriver (exakt samma mjukvaruversion, ljusstyrka och skärmläge). Ett exempel ser man när man drar ner notifikationsbaren, där bakgrunden på den gamla är nästan helt svart medan den är grå på den nya. Det verkar som fler märkt detta "problem" när de jämfört olika enheter. Tycker inte det är acceptabelt att skärmen ska skilja sig från enhet till enhet.

Jag överväger att ta med båda till butiken och visa problemet (ljusare skärm/sämre färgåtergivning). Har dock inte stora förhoppningar om att Anovo kommer göra något skärmbyte. Är det skärmarna i sig som är defekta (en hel batch) så finns det ju en ganska överhängande risk att en ny skärm uppvisar samma problem. Dock har jag ju köpt en vara i en butik och reklamerar den där. Hur de löser problemet (det kommer inte vara några problem att visa den sämre färgåtergivningen) borde jag som konsument inte behöva bry mig om. Tyvärr verkar det som om man är i händerna på det serviceföretag som butiken anlitar.

Last edited: 9 nov 2011
  7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Ni som har problemet, har ni ny eller gammal lur? Min är "gammal" dvs. köpte den inte långt efter den släpptes. Ser inga moln eller annat på min.

8. dobber81

dobber81 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Inget på min heller. Inköpt någon vecka efter release.

9. firezao

firezao Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

fan kollade just nu under täcket fan det är ju hela skärmen nästan ju . Vad ska man göra . Bara att lämna in eller ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Om det stör såpass så du tycker att det är värt det.

Har inte problemet själv men skulle inte bry mig det minsta om det syntes endast när man visar en svart bild i ett mörkt rum.

11. Kalohux

Kalohux Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hur mycket skulle det störa dig då om du tittade på film ofta när du ligger i sängen?
    Som bekant är det oftast mörkt när man ligger i sängen och i princip alla filmer innehåller svarta bildrutor.

Skulle du störa dig då, om skärmen blev alldeles fläckig mellan alla scener?

Det är nämligen inte bara när man tittar på en svart bild på toan som det stör.

Det är när man ser film, när man spelar spel och vid uppstarten av telefonen, under förutsättning att omgivningen är mörk.

Last edited: 9 nov 2011
  12. Janne303

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
  13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Citerar mig själv:

Om det stör såpass så du tycker att det är värt det.(detta är individuellt, upp till var och en)

Har inte problemet själv men skulle inte bry mig det minsta om det syntes endast när man visar en svart bild i ett mörkt rum. (Om problemet var av den graden skulle jag inte bry mig)

14. firezao

firezao Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Stör mig inte så mycket på det ser på film på jobbet ibland bara. Tänker lämna in den i mars då det är dax att köpa ny nalle igen :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

15. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag fick smälta detta över natten och kom fram till att besväret med att ha luren på tvivelaktig (Anovo) service är betydligt större än irritationen över felet. Jag har avbrutit mitt serviceärende och tänker nu släppa det här och gilla läget ist. Jag kommer ändå att plocka upp SGS3 när/om den kommer.

16. Kalohux

Kalohux Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ungefär så tänker jag med.

17. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Själv har jag inte ens orkat leta efter det så kallade problemet. Det är en telefon som jag använder dagligen till att surfa och ringa samt kolla email å lite musik. Är supernöjd fortfarande efter 4 månader mwd min SGS2.. För mig låter detta lite larvigt, men visst, folk har olika preferenser....

18. Muyfa666

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jag orkar inte hålla på och störa mig mer nu. Jag klarar mig dåligt utan luren så det var riktigt skönt att hämta hem den igen, trots att den bara var borta några timmar.

Som sagt, det är en förbrukningsvara och jag lär garanterat skaffa nästa Galaxy om Samsung fortsätter i samma stil. Den defekta skärmen är ändå inte tillräckligt skäl för att någon annan lur ska kännas mer begärlig. Förhoppningsvis är detta ett fel Samsung inte vågar smyga med i uppföljaren.

19. holm94

holm94 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håller med trådskaparen. Sjukt störande, det värsta är att det märks hela tiden för mig, kan inte ha på full skärmstyrka, då syns dessa fula fläckar överallt, och det är i dagsljus!

Sen har även jag en "inre" spricka, tvärs över skärmen horisontellt. det är ingen spricka i glaset, utan det är typ som om skärmen inuti skulle vara sprucken, syns så skärmen är av och man vinklar den.

Upplever bättre kvalitet hos HTC, då jag upplevt två telefoner som jag aldrig märkt någon kass kvalitet på.

20. r1000

r1000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Inga fläckar eller skuggor på min SGS2 som köptes för ett par månader sedan. Gjorde mot bättre förstånd toa-testen som TS förespråkade.