TV med 100Hz? Sälj mig!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hund, 30 mar 2011.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men lilla människa, nu börjar det bli sandlåda.

Att tänka abstrakt är jättebra i många fall. Men att få ifrån sakfrågan (om det är värt att köpa en 100 Hz) genom att jämföra med saker som inte finns är inte abstrakt.

Skulle kameraliknelsen kunnat appliceras på TV-världen är det är bra jämförelse. Om det hjälper att styrka en poäng är liknelser fint. Men nu finns det ju ingen risk att han skall kunna köpa en 100 Hz TV med de brister som rabblas upp!

Skall jag rita upp det för dig eller börja du greppa resonemanget/skillnaden?

2. eal

eal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    "Lilla människa" och sedan prata om sandlådenivå. Jag vet inte, men orden "sten" och "glashus" känns plötsligt inte helt felaktiga.

Jag tog mig friheten at fetstila det centrala i barackens inlägg så du inte missar det igen:

Det vill säga: 100/50 Hz är för TS helt egalt och motiverar därför inte ett köp av en 100Hz-TV.

3. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Man blir som man umgås ålen ;)

Och du citerar baracken när det var Hund som skulle ha en TV? Det är väl inte upp till oss att berätta vad som räcker, eller inte räcker, för Hund? Det får väl Hund själv bestämma?

Därför står jag fortfarande fast vid mitt inlägg att för att få bästa bild över vad 100 Hz är gå in till en kedja och jämföra. Oftast har alla större kedjor både 50- och 100 Hz TV:s uppsatta ungefär bredvid varandra och då med samma signal. Då kan man ganska enkelt märka om man är en sådan som märker skillnad eller inte. Ibland ser man t.o.m att man inte alls är ute efter en LCD/LED utan istället en plasma.

Men att förneka att man ser skillnad på 50 och 100 Hz är lite dumt. Alla jag pratat med ser skillnad. Sedan är det bara en fråga om man STÖR sig på det eller inte. Tycker man att det är tillräckligt med 50 Hz finns det ingen som helst anledning att köpa en på 100 Hz.

Sedan vet jag flertalet som köpt en billig TV (du vet en sådan som är lite för billig för att vara sann) för att sedan gå tillbaka med dessa till TV-handlaren för att "det är något fel på bilden, den hackar". Det är 50 Hz och en okunnig men känslig person.

Just eftersom det är så individuellt finns där inga bättre råd till en som undrar än att gå in och bilda sig en egen uppfattning. Jag ser stor skillnad och kommer aldrig köpa en 50 Hz TV för 5000:- när det finns 100 Hz för 7000:-. Du kanske gör det eftersom du inte är lika kräsen med bilden.

Och till diskussionen om huruvida megapixelljämförelsen är bra eller inte orkar jag snart inte med mer. Ni verkar onekligen ha svårt att förstå skillnaden mellan en bra och en dålig liknelse.
    Det jag vill ha sagt är att en kamera kan ha 12 megapixel men en kass bildsensor och vara allmänt skruttig. Den tar kassa bilder.
    Detta kan inte hända i Hz. 100 Hz är 100 Hz och 50 Hz är 50 Hz. Man kan inte fuska upp Hz på LCD/LED på samma sätt som megapixel på en kamera. Därför håller inte liknelsen.

EDIT: Och för att förtydliga ännu lite till så finns där alltså inte en 100 Hz TV med resterade komponenter från 80-talet. En 100 Hz TV är alltid bra när man ser till de större märkena. En 50 Hz TV däremot kan vara riktigt usla där de sparat in på det mesta. Allt ifrån kontakter på baksidan till att använda paneler som är flera år gamla.

EDIT2: Och för att förtydliga ännu lite till så finns där absolut bra 50 Hz TV-apparater. Alla 50 Hz är inte kassare än kassast men det är väldigt lätt att bli lockad av de billiga 50 Hz TV priserna. Det fanns en på Elgiganten för 4700:-. Det var en 47". 50 Hz och allmänt risig. Det är rätt många som köper en sådan och sen kommer tillbaka och säger att bilden hackar och är suddig. Svaret blir ju att "Ja, det är den TV:n du köpt!". Men där finns självfallet bra 50 Hz TV-apparater också. Däremot är det ju ingen prisskillnad ifrån en bra 50 Hz till en bra 100 Hz så anledningen till att köpa en 50 Hz bara för att man inte behöver 100 Hz är ju inte riktigt bra tänkt. Du får som sagt en bra 100 Hz 42:a för runt 6500:-. Du får en likadan (LD550) fast 46" för 2000:- mer. Rätt överkomligt...

Last edited: 1 apr 2011
  4. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Men det kan ju fortfarande finnas en tv med 50Hz som har bättre bild och då är ju det ett bättre köp för honom än att köpa en tv med 100Hz som att han upplever att bilden är sämre på, han tittar ju inte på sånt man kan behöva ha 100Hz uppdateringsfrekvens för. Fattar du inte nu så ja då finns det inget hopp kvar för dig.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

5. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Skitsamma. 100Hz tvapparater säljs hursom.

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det gör de absolut. Speciellt då det inte finns TV-apparater med 50 Hz som har en bättre bild än någon på 100 Hz.

Det är inte många idag som köper en 50 Hz när man får så mycket mer med en 100 Hz. Inte bara Hz utan också bildkvalitet. Skall man ha en TV med bra bild hittar man inte det bland 50 Hz-apparaterna utan bland 100 Hz eller mer.

En av de bättre just nu är ju t.ex. Samsungs 7-serie. En 755:a på 40" kostar 6995:-. 200 Hz och en jävla bildmotor. Det är tamejfan ett oslagtbart pris :)

7. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Helt oväntat blev jag med Sony. Förlossning förväntas ske på måndag. :)

Dirk Diggler gillar detta.
  8. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Grattis :) tror ju tyvärr att det inte är mycket tack vare den här tråden :P
    Hoppas att du blir riktigt nöjd :)

9. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Tack! haha, det låter jag vara osagt. ;)

När jag på allvar började kika efter en ny så insåg jag rätt snabbt att det bara finns 100Hz modeller, om man nu inte ska köpa något billigt vilket inte är ett alternativ.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tack! Det var precis det jag menade ifrån början :)

100 Hz eller mer är det enda man kan köpa om man inte skall ha en kassare TV. Alla TV-apparater med trevlig bild har 100 Hz eller mer.

Vilken modell blev det?

11. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello