Twee - för tv-serier

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av _booty, 3 aug 2012.

1. _booty

_booty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Såå, då skall vi se Toffe, den utlovade changelogen :)

• länk till imdb (den kommer ligga i summaryn)
    • En "kalender" där man kan se kommande avsnitt 1. Idag, 2. Denna veckan och 3. denna månaden
    • Lite små buggfixar, bland annat knasigheter vid söken om det inte finns några träffar eller om man söker utan internet
    • Skall minska bilderna när dom laddas hem så att de dels tar mindre plats på minnet och dels "förhoppningsvis" kommer snabba upp scrollningen i startvyn
    • Möjlighet att ta bort serier

Sedan kommer det mer grejer som jag nog har glömt! :D

MEN, då jag byggde om appen så byggde jag den i ett nytt projekt så att databasen kommer att nollas, tyvärr! Men det är sista gången detta kommer ske, hädanefter kommer inte databasen att resetas igen.

2. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Mycket stilig app måste jag säga! Du är helt rätt ute, den känns modern :)

Har lite problem med fc när jag ska lägga till serier och har 3 st Breaking bad i listan :)

Väntar ivrigt på uppdateringen!

Skickat från en Samsung Galaxy S3 med Tapatalk 3

3. toffe

toffe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har stora förväntningar på uppdateringen :-D

4. _booty

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Era ord taggar mig som tusan kan jag säga! ;) Satt lite igårkväll och fick till en del funktionalitet!

• Imdb-knappen
    • kalendervyn (alla idag, denna vecka och denna månad)
    • Den stora headerbilden minskas när den tankas så att den borde inte ta lika mycket plats
    • Man kan välja att inte ladda ner headerbilden allts (kan stängas av i settings). Om man stänger av detta så används den bilden som ligger i huvudvisningen, det blir inte lika snyggt ;)

Det jag skall göra ikväll (om tid finns)
    • Kunna ta bort serier
    • En kolla som gör att man inte kan lägga till samma serie flera gånger ;)

Senaste versionen, superbeta! :)

Jag har en apk från igår-kväll om ni är sugna på ett testa? :) Finns fortfarande en del "konstiga" FC

//_booty

Last edited: 20 aug 2012
  5. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Jag gillar appen som sjutton, serietok som jag är. Snygg o smidig!
    Testade lite på gårdagen, eller förgårdagens version.
    Nya tillagda serier och att markera alla avsnitt som tittade, uppdaterades ofta först när jag la programmet i bakgrunden med homeknappen. Det räckte alltså inte att använda bakåtknappen i själva programmet
    Fick också nån FC vid inläsning av en serie, varpå den la sig dubbelt.
    Blir smutt att kunna ta bort serier också :-)
    Hejja på!
    Sent from my Nexus 7

6. zero

zero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S23 Ultra
    Platta:
    Galaxy Tab S9+
    Riktigt sjysst app trots lite random fc's, som serie"nörd" är detta perfekt! Grymt bra jobbat! Vore coolt om man kunde (lite diskret) bli tipsad på "liknande" serier...

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

7. _booty

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Att nya tilllagda serier inte visas beror på om man trycker på den fysiska bakåtknappen eller bakåtsknappen uppe i actionbaren. För om man trycker på bakåt i actionbaren så laddas den om (vet inte varför dock :D) MEN om det är så att serierna på huvudvyn inte uppdateras så kan man trycka på refreshknappen (jag tror att den ligger dold i dropdown menyn på de flesta telefonerna) den laddar då om serierna på förstasidan. Satt lite igårkväll och kolla på att få översiktsvyn att uppdateras bättre vid olika händelser, hade dock inget internet så det var lite klurigt att bara höfta :) Men jag tror att jag har hittat en lösning på det problemet och jag skall kolla närmare ikväll

När får ni dessa random FCs? :) Har märkt att jag ibland får det om ajg har haft appen i bakgrunden i någon dag och startar den.

Och avslutningsvis, tack för alla trevliga pårop, det taggar mig till tusen att fortsätta (trots att jag nästan funderat på å ge uåpp några gånger ;))

Kanske finns det någon som har utvecklat till android ett tag som kanske känner sig sugen på att hoppa på och hjälpa till att styra upp lite grejer, är som sagt ny (och då jag är webutvecklare i .net-ramverket så tycker jag att java känns rörigt och bökigt)

Men som sagt, ni får jättegärna skriva ner när/var ni får FC så skall jag försöka fixa till dem! :)

//_booty

8. zero

zero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S23 Ultra
    Platta:
    Galaxy Tab S9+
    Med den senaste versionen har jag bara fått en endaste FC och det var när jag la till en serie och medan den laddade ner informationen till den serien så sökte jag direkt på en ny. Då verkade det bli lite för mkt så då fick jag en FC.

Jag är glad att du fortsätter att utveckla appen, du gör ett sjukt grymt jobb! ;)

9. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Jag trycker på "din" bakåtknapp i appen, inte telefonens. Men refresh funkade.
    Jag fick också fc när jag sökte / laddad ner ny serie innan den förra laddat klart. Lätt att missa den lilla popuppen om att den laddat klart.

Lite förslag då:

# I kalendern visar du epnummer och namn på avsnittet... Men tyvärr inte vilken serie det är. Lite snygg grafik på det?

# Det är lätt att markera en hel serie som sedd... Betydligt svårare att markera s01e01–s04e07 av 9 säsonger. Mycket bockade blir det.

# Jag har 3 androidenheter. Jag vill gärna ha samma info i alla, helst online förstås, men annars nån backupfunktion.

Det här kan bli hur bra som helst :-D

Sent from my Nexus 7

10. _booty

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Ok, så det verkar som de FC ni märkt berott på att ni varit för ettriga helt enkelt? ;D

Eftersom som sagt är webbutvecklare ;) Så har jag faktiskt funderat på någon sida som håller samma funktionalitet ("i framtiden") så att man kan synka mellan olika mobiler och webben.

Jag har suttit lite i helgen, har lite ont om tid för tillfället då det är en del andra grejer som stjäler min uppmärksamhet också :) Men jag jobbar på i stilla mak ;)

Liten changelog då
    • Jag har revertar så att man inte kan söka från sökfönster (blev lite problem med det)
    • Har lagt till säsongs-avdelare i episodes-listningen, man kan klicka i checkrutan i avdelaren och då markera alla avsnitt i den säsongen som sedda
    • Har ändrat lite i layouten på förstadidan, kom gärna med synpunkter på om det är bättre eller sämre! :)
    • Lagt in så att man ser namnen på serierna i kalender-vyn

Testa gärna och säg vad ni tycker! :) Jag skall fortsätta jobba med era förslag! Har uppdaterat orginal posten.

11. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Och jag jobbar med test, så jag hittar gärna sånt som inte funkar. Vi har alla våra böjelser? :)

Snyggt med nya layouten på förstasidan! Gillar den bättre!
    Säsongsavdelaren med checkbox är kanon, men man inte ser en vit checkbox med ljuuuusblå bakgrund när man kör Dark tema.
    Jättebra med serienamnet i kalendern, men den ser lite blek ut utan bilder? Kanske räcker att invertera kalendern så det blir vit text på svart bakgrund när jag kör Dark tema, för den sidan haltar?

12. _booty

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Gött, då får den bara kvar! :) Ajaj, hade helt glömt kolla hur det såg ut med mörka temat, jag har dock beslutat mig för att skrota checkboxen till förmån för en testknapp som alltid kommer markera alla avsnitt i den säsongen som sedda, jag ser personligen ingen mening med att kunna checka i OCH ur den.

Hehe, jag hade glömt implementera theme-grejen i kalendervyn :D (kör själv ljust tema så jag tänkte aldrig på att kolla det) Men kanske jag skall köra samma vy där som på startsidan då kanske med bilden?

//_booty

13. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Ja, jag tror att bild i kalendervyn kan bli toppen!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

14. _booty

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Helsike vad tidigt du är uppe! ;)
    Jag satt lite igår och kom fram med ett par bra grejer :D (jag örjar lära mig lite små knep nu) bl.a.:

• Man kan nu ta bort serier
    • När man markerar en säsong som sedd i episodvyn så blir avsnitten faktiskt markerade också
    • "Markera säsong" som sedd har bytts ut mot en knapp istället för en checkbox
    • Har fixat så att themet man valt appliceras på kalendern också

Men fick ett bar knepiga buggar igår när jag testade appen på min telefon som skulle vara bra om ni andra kunde kolla också kanske :)
    • Söken fungerade knappt inte lägga till serier heller (verkar dock som att thetvdb har problem för tillfället)
    • När jag tog bort en serie så hoppade helt plötsligt den seriens bild in på en annan serie, detta får ni GÄRNA testa då jag inte fick problemet i emulator (NOTERA ATT OM MAN TAR BORT EN SERIE SÅ FÖRSVINNER OCKSÅ ALLA AVSNITT, MAN MÅSTE ALLTSÅ MARKERA SEDDA AVSNITT PÅ NYTT OM MAN VILL LÄGGA TILL DEN IGEN OM ALLT OM MAN TAR BORT EN SERIE)

Uppdaterar OP med länk till senaste betan

//_booty

15. happyoccasion

happyoccasion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Upptäckte tråden här imorse. Mycket fin app, kul!
    Input:
    1. Irriterande att det går att lägga in samma serie flera gånger.
    2. I huvudmenyn bland serierna: den blå understreckaren som next episode står i skulle kanske kunna sträcka sig längdmässigt i procent efter hur mycket man sett eller ange längst till höger sedda / antal avsnitt.
    Tack för en kul app. Var själv sjukt trött på tvjunkie.
    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

16. _booty

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

1. Fan jag hade heeelt glömt bort detta, det skall fixas i nästa version! :)

2. Bra idé, har fått det som förslag tidigare också med att färga bakgrunden, men nu finns det mer utrymme för det efter att jag la till den blå baren. I nästa version kommer det komma någon indikator på förstasidan om hjru många avsnitt man sett! :)

Jag gillar själv tvJunkie, tycker den funkar bra.. Men det är vissa grejer jag stör mig på samt att jag verkligen inte fastnat för designen, gillar själv de guide lines som infördes med ICS och därför gjorde jag Twee :D

//_booty

17. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Dagens morgontidiga testsvar då... innan jag går till jobbet och får betalt för att plåga andra utvecklare ;-)

* Kanon att det går att radera serier nu. Bra med extra varning, så man inte tar bort fel!
    * Checkboxen framför ännu inte sända avsnitt är också borta, bra.
    * Givetvis blir det bra med check att inte kunna lägga till dubbelt. Du kan inte fixa så att man hamnar på huvudsidan efter att ha lagt till serien, istället för att stå kvar på söket? Troligen vill man ju ändå gå in på serien direkt... Minimerar också risken att lägga till dubbelt, om man inte har helt hjärnsläpp.
    * Just nu får jag FC på 3 enheter när jag försöker på in på serien 'The IT Crowd' efter att ha lagt till den. Andra serier går bra, men inte just den... Gillar du inte den? :)
    * Det går att klicka på nya knappen för Mark season as watched även på säsong där inga avsnitt sänts än, tex Game of thrones säsong 3.

Jag hade inte problem med att bilderna bytte plats efter att jag raderat serie. Tar man bort den ena av en dublett försvinner däremot båda, men det löser sig ju när du har dublettcheck.

Skickat från min Transformer Prime TF201 via Tapatalk 2

Last edited: 30 aug 2012
  18. _booty

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Haha ;)

* Givetvis blir det bra med check att inte kunna lägga till dubbelt. Du kan inte fixa så att man hamnar på huvudsidan efter att ha lagt till serien, istället för att stå kvar på söket? Troligen vill man ju ändå gå in på serien direkt... Minimerar också risken att lägga till dubbelt, om man inte har helt hjärnsläpp.
    Jag kanske kan göra så att man kommer direkt till serien efter att man har lagt till den rent av? Men ja, man skall iallafall inte stå kvar i sökfönstret! :)

* Just nu får jag FC på 3 enheter när jag försöker på in på serien 'The IT Crowd' efter att ha lagt till den. Andra serier går bra, men inte just den... Gillar du inte den? :)
    Väldans märkligt med the IT crowd :S Måste kolla upp detta! :) Måste vara något fällt som är tomt från tvdb, dom har inga bestämda fält som måste finnas med typ, jag är lite dålig på att kontrollera detta!

* Det går att klicka på nya knappen för Mark season as watched även på säsong där inga avsnitt sänts än, tex Game of thrones säsong 3.
    Är detta är jättestörningsmoment tro? Den markerar nämnligen bara avsnitt som har sänts, så att även om man trycker på knappen så kommer inte avsnitten vara sedda när dom väl har sänts :) Är rädd att det kommer bli lite extra prestandakrävande

Jag har kopplat avsnitten till serien med hjälp av serieIdt och inte idt som serien har i databasen (lathet) därför den tar bort alla serier som är samma =/ Men detta kommer som sagt inte vara något problem framöver då man inte kommer att kunna lägga samma serie flera gånger! :)

//_booty

19. _booty

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Jag har kollat på denna buggen nu ikväll och det verkar som du har lagt till den amerikanska versionen av it crowd, misstänker jag? :) För den brittiska funkar både på min telefon och i emulatorn medans den andra inte funkar alls. Det verkar bara som det kom en pilot av den, och det är nog därför den inte funkar. Den är benämnd som The IT Crowd (2008) i appen medans orginal serien heter "The IT Crowd" endast :) Återkom gärna med om detta stämmer eller ej! :D

http://www.thetvdb.com//data/series/81892/all/
    http://www.imdb.com/title/tt0944954/

//_booty

20. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    //Delquote och sammanslagen quote och fritt efter-quote..,//

Direkt in på serien är en höjdare, om möjligt?

Din teori var helt korrekt, det var USA-versionen jag lagt till... men det kunde jag ju inte kolla, eftersom jag fick FC när jag försökte gå in på serien :). Spånar vilt här: kunde man få till nått sätt att "förhandsgranska" att det är rätt serie, innan man laddar ner avsnittsinfo. Det känns lite konstigt att vara tvungen att kolla upp premiärår i en annan app, för att vara säker på att det är rätt serie man laddar ner.

Näe, väldigt lite störigt, så det lever vi med ...

Over and out från morgonskiftet :)