Txtnation.com och operatörer

Diskussion i 'Allmänt' startad av CaptainC, 25 sept 2020.

  1. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    När jag fick min faktura från comiq så hade det dragits 250kr a 50kr åt gången. Kollade med comviq vad denna tjänst var och det visade sig vara star mystics txtnation.
    Efter lite googlande så visade det sig vara fler som hade fått problem med detta.
    Enligt kundtjänst på txtnation hade jag då gått in på någon hemsida och startat en premunation på en horoskop tjänst som kostade 50kr i veckan. Och enligt deras kundtjänst hade jag först fått en pinkod som jag sen matat in på deras hemsida.

    Detta har jag ju såklart aldrig gjort. Hittade då att fler med comviq hallon 3 hade fått detta.
    Flera av dem har skrivit om de på deras kundtjänst hemsidor.
    Jag skrev till txtnation att detta är något jag gjort och svaret blev att de kunde gå med på att betala tillbaka hälften.
    Jag skrev till dem att jag ville att de bevisa när jag skulle ansökt om tjänsten och när jag matat in den här koden osv. Då gick de med på att betala tillbaka hela beloppet.

    Detta är ju bluff scamm bädrägeri så det stänker om det. Operstörerna är medvetna om detta men de gör inte ett dugg åt detta företag.

    Sök på txtnation så hittar man flertalet de försöker blåsa och folk liksom jag är fly förbannade att detta ens får hända och våra operarörer gör inget åt det.
    När man kontaktar sin operatör måste man själv lösa det med bluff företaget.

    Tjänst har dragit 50kr | Hallons forum
     
    kirkx10 och Buzz gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men hur uppstår posten på fakturorna till att börja med? Hur får de operatören att debitera kunden för en tjänst kunden inte tecknat?

    Det måste väl krävas mer än att bara ha ett telefonnummer för att utföra en debitering som registreras av operatören som giltig?

    Har de ett avtal med operatören där de bara kan påstå att X nummer ingått i ett avtal och skall debiteras med valfri summa? Låter ju helt barockt.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Trist att du råkat ut för det men bra att du uppmärksammar!
     
  4. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Har inte en aning hur detta går till faktist.
    Vet bara att det dök upp ett sms från 7222något för någon vecka sedan om att jag skulle skicka stopp till något nr... tänkte jag har inget jag behöver stoppa och tänkte de är bluff för de vill åt något på tele.

    Sen när jag fick faktura från comviq så va dem 300kr dyrare än vanligt. Har fastpris 345kr.

    Såg på faktura att de va dragit 50kr åt gången 5 gånger.

    Ringde comviq som berätta vad det va som drog pengar de va starmustiqs txtnation.com.
    Comviq sa att jag fick lösa det själv. Txtnation hävdade att jag själv ska ha strtat detta på någon sida och till och med aktiverat tjänsten med pinkod
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fascinerande. @Cupcakes@Cupcakes - har du någon idé om hur det går till rent praktiskt? Spontant vill man ju gärna lasta operatörerna som glatt verkar acceptera vad för uppenbarligen bristfälligt underlag företaget i fråga ger dem som grund för debiteringarna?
     
  6. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    skrivit följande ang "txtnation":

    ERB:s beslut:
    ERB hemställer till TeliaSonera Sverige AB att abonnemangsavtalet för företaget txtNations tjänst på kortnumret 72221 tillsvidare ska upphöra att gälla
    .

    Undra i fall operatörerna tjänar en liten slant på detta
     
  7. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Alltså tänk om detta drabbar ens barns telefon och man tänker ja de har säkert tryckt i något och betalar glatt eller ger dem skit förnågot de inte gjort, eller alla dem som inte har kunskap eller ork att kolla upp sånt här.

    Sen att de erbjuder 50% först och sen när man ber dem bevisa så återbetalar de allt.

    Hade jag missat en betalning till comviq skkclar de inkasso efter en men när de själv ska ha in mer pengar skiter de i en som kund.
     
  8. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Ett sätt att undvika detta borde väl vara att blockera betalfunktioner på sitt abonnemang? Men då går det inte längre att ringa in till BingoLotto.

    EDIT: Efter en snabb chatt med Fellos kundtjänst så har jag blockerat betalsamtal och därmed även "innehållstjänster" som detta hade varit.
     
    Last edited: 25 sept 2020
    Kristy, Heleg, bernard och 1 annan gillar detta.
  9. Gravius

    Gravius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vi såg idag att det dragits 1000kr från januari-juni. från txtNations på min 11 åriga dotters mobilnr. Har börjat maila dom och nu har de gått med på att betala tillbaka 50%=200kr. Jag har svarat att jag vill ha tillbaka allt och skrev som CaptainC att dom ska bevisa när jag ansökt osv. Ser tyvvär att de bytt namn 2 gånger sen januari, Triblox, multihub, och nu txtNations. De första sidorna finns inte längre. Så jag är rädd för att de företagen försvunnit och går inte att få tillbaka pengar ifrån. Läst runt att vissa använt etiska rådet till hjälp, men sidan är nere nu, tror de har semester.
    Alltså HUR i ...vete får detta försigå!?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det är olyckligt att operatörerna verkar acceptera vilka kunder som helst. De borde ju göra en bättre kontroll på bolag som vill erbjuda betaltjänster, då det uppenbarligen är så lätt att missbruka.

    Du kan polisanmäla med förstås.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Ellu

    Ellu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2023
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    MPUSH (txtNation) (momssats) vad kan jag göra med detta de drar 75 spänn i veckan, vad ska jag göra för att få bort detta???? Tacksam för ett snabbt svar
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    KTM, bernard och Kristy gillar detta.
  13. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    bernard och Kristy gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Börjar det inte bli dags för operatörerna att sparka ut dessa bolag? Tröttsamt att se att det får fortsätta. De behöver ju teckna ett avtal med operatören för att använda debiteringen, så det vore väl en enkel sak att bara riva avtalet på grund av uppenbart missbruk...
     
    Heleg, katho, Das Erdbeerkuchen och 2 andra gillar detta.
  15. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    1 011
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    I Lettland har man gjort så att innan operatören börjar debitera kunderna, skickas ett sms som måste bekräftas. Mycket enkelt och fullt fungerande.

    Naturligtvis kan de svenska operatörerna enkelt inför liknande lösningar. Dessvärre är det väl så att de gärna hjälper bedragare för att själva tjäna extra. Jag kan inte tolka deras ovilja på något annat sätt.
     
    Buzz, KTM och bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, det hade ju varit en väldigt simpel men effektiv lösning som du säger. Hade gjort det mycket besvärligare för sådant här fuffens.