U11+, en flopp

Diskussion i 'HTC U11' startad av M3Johan, 14 feb 2018.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo, fast om testerna inte speglar hur användarna faktiskt använder telefonen blir de ju inte speciellt intressanta. ¨

    Generellt tycker jag GSM-arenas test är mest träffande då det förutom skärmtid även tar hänsyn till både standbytid och samtalstid, d v s hur bra batteritiden är när skärmen är släckt (som de fakto spelar stor roll för normala användare). Kollar man deras test ser man ju att det är just batteritiden med skärmen påslagen som är problemet med U11+, det totala resultatet (73h endurance rating) var ju ändå skapligt bra (men inte så bra som man hoppats på).
     
    R3b0rn och Stemag64 gillar detta.
  2. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    +1

    När man läser alla dessa "recensioner" på nätet så får man kolla hur dom använder telefonen i testet och "översätta" det till hur man själv använder sina telefoner, då får man nog en mera rättvis bild av hur en specifik telefon fungerar i vardagen.

    Om man tar recensioner för fakta så får man nog fundera en gång till, själv tycker jag att både YT-sjärnorna och andra nätmedier (AA, AC, och andra nätmedia) verkar hylla varenda telefon i början och det dröjer en hel del tills kritiken kryper fram (man vill nog inte bita den hand som föder en) förmodligen inser man att man inte blir medbjuden nästa gång om man dissar för hårt?
    Jag kanske överdriver lite nu, men att tro att dom levererar fakta är nog en överdrift.
     
    flipp, murana och dannejanne gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Instämmer till fullo.
     
    Stemag64 och murana gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant! Speciellt YT-recensioner bör man ta med en stor nypa salt.
     
    Stemag64 gillar detta.
  5. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier

    Vadå, litar du inte på Flossy Carter? :-)
     
    dannejanne gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Han hade ingen kritik alls mot Elephone S7 till exempel. Bra kamera etc [emoji3]
     
    Stemag64 gillar detta.
  7. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Spelar ju egentligen ingen roll sålänge man har en konsekvent metod att testa. Testar man alla telefoner på samma vis blir det ju inga problem att rangordna telefoner som GSMarena gjort och där kommit fram till att U11+ har lite pissig batteritid för sin storlek på batteriet.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det handlar ju inte bara om att ha en konsekvent testmetod utan även en som är relevant. Att det är enklast att mäta SOT för video (nog den vanligaste metoden) betyder ju inte att det är den mest rättvisa metoden, just därför har ju GSM-arena ett mer relevant test än de flesta andra siter. Problemet med U11+ är den höga upplösningen på skärmen, det straffar sig konsekvent när det gäller tester av batteritid för surf och video. Undantaget är AMOLED-skärmar som ändå kan ge bra SOT i videotesterna (men inte i surftesterna), detta beror på att svarta ytor inte behöver lysas upp. Kollar man GSM-arenas deltester är det ganska tydligt. Samsungs flaggskepp får bra endurance ratings på grund av den långa videotiden inte för surftiden.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du menar att det var OK att kalla oss för korkade (som du sedan redigerat tydligen)? Vad är skillnaden? Upplys mig gärna.

    Kan även passa på att ställa en följdfråga innan du bemödar dig att svara eftersom du bytte ut ordet korkade mot inskränkta. Vem är egentligen inskränkt? En som litar blint på recensioner eller de som också lyssnar på faktiska användare?
     
    Last edited: 25 feb 2018
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I recensioner ovan nämner Damir Franc att batteritiden för surf via mobilnätet var bra men att motsvarande batteritid för surf med wifi inte var speciellt bra. Det är sådana anomalier som medför att användare kan uppfatta batteritiden väldigt olika.
     
  12. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Problemet är inte recensioner eller HTC.

    Problemet är att ingen konsument vet vad HTC är längre.

    Jag jobbar på en kedja som säljer telefoner (främst till företag då), men 95% av marknaden är Samsung och Apple. Inget annat är intressant varelse för kund eller ÅF.

    Och det är inte bara för att alla frågar efter dom, utan tillgången är bra (lätt att få hem), enheter man köper in tar inte plats på hyllorna länge innan dom säljs, och det finns massa med uppmuntring från operatörer och tillverkarna. Inte från apple då, apple säljer man nästan med förlust men tillbehören gör upp för det. Samsung däremot är *jävligt* på med att vilja sälja sina telefoner. Dom säljer bra med tillbehör (ett fodral kan ha mer marginal/vinst än en obunden S9+).

    Samsung säljer bäst av alla android-tillverkare och det är för att dom spenderar massa pengar på reklam och dom är väldigt bra på att se så att ÅF också tjänar på att sälja samsung. Många tillverkare erbjuder knappt demoenheter, medans samsung kommer ut med utställningsytor, reklamgrejer, säljtävlingar osv osv.
     
    flipp, J Halben och murana gillar detta.
  13. J Halben

    J Halben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Below by a Dane living last 8y in Sweden using 3.dk - I use English every day and is not good in typing Swedish, so please run below in google translater if u want to see this in Swedish.

    PLEASE NOTE - this is a 1 way sending - i will not comment on your comments at all !!! - i have no time for it sorry.
    This is just info for you Androiders & HTC'ers - To Re-Use ( free to copy) it and spread this info.

    Its coming form a guy which has used HTC from when WinMobiles was in version 1 and HTC was Qtech in the Nordics and Bill Gates did not know that his mobile program need more Ram to be used and HTC did not wanted to install such expensive blocks !!! - I have litteraly spended 1000's of hours doing re-up-setting HTC phones again and again and again after they had ran out of battery or just Ram crashed and so on... ( there was no online backup back then guys!! - it took 2-3 hours to setup a pro phone if you missed a charge ). I was one of the first in Denmark which was sitting on my cafe in Helsingør reading and answering my e-mails - YeHaa - Freedom to me... it was - other folks thourght is was crazy.

    YES - Som Du JMKHENKA siger/bokstavere/typer ...: ******* money talks *******

    ((S)) Samsung pays'N'shows - makes phones just 1-2 generations after HTC
    ((A)) Apple Designs to sell - make phones to be used by all ages easily - or did
    Boths makes it easy for guys not having time to do real test-checks, but just to RE-write the main figures/data/functions, to post those to their readers, in order to get add's from OEM's onto their web-page.

    Both (S&A) must pay royalities to HTC ( they must do! ) ( and also i think to NEC which i assume is rebranded to Nokia in Euro & USA where NEC is not and visa versa Nokia is not really in Asia) for use of all their (HTC) patents ever since Y1998/00.
    Nec actually is one of the worlds largest phone OEM's! - in 2007 they launched over 250 new Different Models just into the China market. NEC sits on the 2G 3G 4G and Space antenna & transmission patents! ( i ones visited their factory in now dead Nuclear Fukishuma City ).
    But we here only get the Nokia Rubber Boots OEM's stuff from Finland here for many years. ( I never jumped on that by the way ).


    Most of the testers globally never really needs or come to the Corner functions in the phones and never do heavy use of the phones too. Its all about screens and cameras and if it is nicii l@@king.
    The sales guys in shops ( as You ) do not know anything else than what the suppliers is telling them or their managers in the headquater's - and none of these is heavy users by job/work neither.

    Test of mobiles is made on live YouTube by private popular guys/girls - big laughs - not any real international Norm exists for Mobile Tests - as ISO DIN etc. - the whole dam thing just floats.

    When did u see any comments on HTC's keybords ? Since generations (Years) & 1 decade before A&S even was thinking about making phones - HTC had double function key's, and you can click a comma directly on the LCD - wow wow ! - on an S&A phone you have to click 3-4 times to make a comma (",") - due I bet HTC did never sell that license away to S&A.
    You always also only hear about trials between S&A never to HTC - why ?? - did u think about this before ??
    Now in China they do not care for patents in western world - so now Huawei (copies or pays royalities to HTC) for nearly same dual function long and short Keybd clicks in P9-P10-P20.
    No one mentions this!
    But most pays twice to be allowed to OVER-click!
    ( hey that's a new mobile word - overclick )
    Why should I buy a phone for chat/e-mail/messenger use which needs 3-4 click to make a comma??

    None of the testers i have seen so far do mention HTC Sence 9 as a PLUS nor shows it in the tests !?? and in 4 weeks HTC will launch U12+ with HTC sense 10 on A8.1 - holla - big secret - big problems if HTC get too popular hence they do not pay for add's nor make huge cash back's - is that it !!??
    Actually it is your broadcaster in Nordics which you shall claim all this - not HTC.
    Now soon they will be forced to sell HTC again - as named G.-Pixels 2-3-4-5 etc... Yes maybe Google payed 6billion USD for that devision of HTC approximately 10 weeks ago. but after such a deal - high level connections is certainly there between the 2 companies.

    No one which is making test of U11/U11+ nor these now starting copying this weeks news about U12+ shows you how HTC Sence can be setup so phones as U11, U11+ and U12/U12+ can be used by 1 hand or 1 tumb dial and a squeze.
    No one talks about U11 ass worlds first voice controlled phone
    Why not ?? - because they do not want to tell us users - hence HTC do not pay for add's nor pay for the tests or nor makes money under the table and do not make HUGE big cash back's to the broadcasters companies after sales goals has been achieved.
    So much money in all this - think twice here - a small phone cost now more than a good used car - why - yes right - its in the lines just above.

    I know so far only of one guy in DENMARK which test mobile phones as they should be -
    test the antenna signals...
    ** How long away from an mast does the phone work.
    ** Can you talk in an elevator going to 49'th floor !
    Not many maybe none of testers on YouTube does talk about signal strengths.
    I can tell you that my M8's works where S&A is nearly dead and maybe works sporadic in periods only. ( i live inside Swedish forest - hooked up to some of the E4 freeway antennas and my M8 does a good job where S&A is total useless - Nice when you get guests they start focusing on me and the nature - :-).

    Now in Nordics no broadcaster ( as Telia or 3 ) wants to sell HTC - so now all young sales folks do not know them anymore - they do not even check to see the HTC website !
    ( use this for latest news and pricing by the way..: www . htc . com/tw/ - remove the spaces and force site to stay at TW and use google website translater on that site )

    I hope the U12+ - will be an U11+ but added the good old stuff as :
    1) Have battery replaced by user - HTC needs to give us that now when we have to buy the phones from their Polen sales and storage and service office!
    2) I want to have a metal backplate - boycut glasbacks!
    3) I want 2 front pointed speakers as on M8/M9
    4) Dual sim is better than SD cards if phone has 128 or 256 GB ram.

    Puhaaa that was a lot 4 you guys !
     
  14. J Halben

    J Halben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Dom som har tappat er dom Nordiska Broadcasters. Som inte ärbyder HTC da dom inte tjener så mycket som på Samsung & Apple etc.
    läs min inläg från i Nat.
    Jannick
     
  15. the steamer

    the steamer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag hade tänkt köpa en U11+. Men tyvärr föll den på tillgänglighet. Har haft HTClurar tidigare och gillar kvalitén.
    Frågan är varför de inte satsar mer på vår marknad.
    Minns att den gamla budgetluren Wildfire satt på reklampelare överallt.
     
  16. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    poowntus gillar detta.
  17. J Halben

    J Halben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej jag som skrev på engelske här över...
    Köpa via HTC - ja - da kommer den troligvis fran Polen.
    Alternativt just nu har Elgiganten lager av flere U11 modeller.
    Priser fran bara 3200 sek
    Jag köpte söndag en U11 Ultra för 3600 sek.
    Ingan: Squeze, IP67, inte än Android 8, men priset ä fantastisk, och den giver faktisk nogan ting som U11+ inte har:
    DOUBLE DISPLAY ! - WORLDS BÄST NOTCH !
    U11 CAMERA I HÖRNAT OCH SUPER INFO SKÄRM PÅ SIDAN
    INFO SKØRM KAN DOUBLE CLIKA's, SLIDES, åbnas seperat, online visning och mycket mere, - 4-5 INFO SIDER - NOTITSER KAN VISE NÅR dom INKOMMA i ex. MESSENGER - LINKEDIN OSV. då KOMMER dom främ i LCDet- oxå fint om du chatter i en program kan du titta om der kommer andre in i dom andre progarmmer online
    - OCH DET SPARE STRÖM !!!
    Fingerscanner är på framsidan - bra om den är bilmonteret !
    2TB SD card och 2 sims !

    en bra telefon om man venter på en u12+ eller u13+
     
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jo det är ju absolut ett alternativ, och då ska man inte glömma att regga sig i htc club först så man får lite rabatt. själv köpte jag min från wondamobile.com :), har inte behövt utnyttja garanti på alla år jag ägt smartphones så chansade litegrann på det. (de utlovar ju 1 års garanti som de själva står för, men man inser ju att det inte kommer att funka supersmidigt så är man orolig för det är det ju helt klart en faktor att ta hänsyn till)