U11 +

Diskussion i 'HTC U11' startad av gatsten, 30 maj 2018.

  1. gatsten

    gatsten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Kidnappar tråden och varnar frustrerat för att doppa en U11 + i havsvatten. Telefonen är Ip68-klassad men klarar tydligen bara sötvatten (!). Upptäckte detta den hårda vägen. Numera kan jag bara lyssna på musik via Bluetooth vilket stör mig då jag just köpt nya trådade lurar.
    Hur kan man skriva ip-68 och inte mena såväl söt- som saltvatten? Detta tycker jag tydligt borde deklareras tydligt i deras specifikation, inte något man måste läsa sig till i någon finstilt text gömd på deras hemsida. Vet i skrivande stund inte om man kan få detta på garanti men misstänker ju att så inte är fallet.
    Har haft HTC Hero, Desire HD, One X, M7 och nu U11+ och täcker inte garantin detta blir det aldrig mer HTC.

    //Missnöjd
     
  2. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Trist, men detta gäller inte bara HTC utan alla tillverkare. Du hade troligen fått samma svar hos de andra.
     
  3. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Fast googlar du IP klass så står de tydligt att de gäller sötvatten.
    Elektronik och saltvatten är ju en lika bra kombo som cola och Mentos.......
     
    poowntus gillar detta.
  4. gatsten

    gatsten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Fast om man googlar IP-68 och kollar på wiki står det så här:

    "The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer. However, with certain types of equipment, it can mean that water can enter but only in such a manner that it produces no harmful effects. The test depth and duration is expected to be greater than the requirements for IPx7, and other environmental effects may be added, such as temperature cycling before immersion".

    För mig inte tydligt att det inte gäller saltvatten. Skriver HTC IP-68 tolkar jag det som vattentålig till 1,5 meter i 30 minuter. Vill de urholka dess betydelse får de ju skriva:

    IP-68*

    *This doesn't include salt water.

    (eller liknande)
     
  5. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Jag tycker att HTC är extremt tydliga så man behöver inte göra någon egen tolkning:

    "With the nano SIM/microSD slot covered and closed tightly, this phone is water resistant if it is briefly submerged by accident in fresh water less than 1.5 meter deep and no longer than 30 minutes at room temperature."
    ...
    "HTC U11‍+ must not be exposed to non-fresh water, high water pressure, strong or fast-moving water, or sand since these may cause overheating, electric shock, or damage to the phone."

    HTC U11+ - Water and dust resistant - Support | HTC Hong Kong

    Det finns nog få eller inga telefoner som är saltvattensäkra. Möjligtvis några extrema specialare som verkligen är avsedda för att simma eller dyka i havet.
     
    poowntus gillar detta.
  6. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Du har rätt att det inte står där.
    Kollar du svenska wiki står följande
    Kapslingsklassning (IEC 60529) (engelska: IP-code (International Protection Marking ibland Ingress Protection rating)) är en klassificering av inkapslingen av elektroteknisk utrustning, med avseende på hur väl apparaturen skyddas mot vatten, damm, inträngande föremål och beröring (till exempel petskydd i kontakter). Klassifikationen har formen IP (international protection, ibland tolkat som ingress protection) följt av två siffror och ibland ytterligare en bokstav. Den första siffran beskriver hur bra skyddet mot damm, inträngande objekt och beröring är. Den andra beskriver hur bra skyddet mot vatten är. Ju högre siffra, desto bättre skydd. Den valfria extra bokstaven beskriver typen av skydd mot beröring.

    En bedömning av X för ett eller flera av skyddskriterierna kan felaktigt tolkas som "inget skydd". För att illustrera kommer en elektronisk utrustning, klassad IPX7, nästan säkert att visa ett starkt motstånd mot partiklar, även om en klassificering för skydd mot beröring och intränganden av fasta ämnen inte har formellt tilldelats. Därför ska en X-beteckning inte automatiskt missuppfattas som brist på skydd.

    För att ytterligare illustrera detta är en mobiltelefon som är klassad i IP58 "dammresistent" och kan "nedsänkas i 1,5 meter sötvatten i upp till 30 minuter". Ett eluttag klassat IP22 skyddad mot införande av fingrar och kommer inte att skadas eller bli osäker under ett visst test där det utsätts för vertikalt eller nästan vertikalt droppande vatten. IP22 eller 2X är typiska minimikrav för konstruktion av elektriska tillbehör för inomhusbruk.

    Klassifieringar för vatteninträde är inte kumulativa utöver IPX6. En anordning som överensstämmer med IPX7, som täcker nedsänkning i vatten, behöver inte överensstämma med IPX5 eller IPX6, som täcker exponering för vattenstrålar. En anordning som uppfyller båda testen indikeras genom att notera båda testerna separerade med ett snedstreck, t.ex. IPX5 / IPX7.


    Men ska inte argumentera mer för det.
    Det är vad det är surt för dig och ja det borde bli tydligare
     
  7. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Har jobbat lite för operatörer sen innan och haft en del såna här ärenden. Allt som oftast så täcker garantin inte vattenskador som skett pga att det inte är vanligt sötvatten som det gäller. Så t.ex om man tappat den i poolen så kan tillverkaren argumentera för att kanske t.ex klorinet är det som orsakat skadan och inte vattnet i sig. Samma gäller saltvatten också, då.
     
  8. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Ingen tillverkare täcker skador som uppstår av vatten och framförallt inte SALT vatten.

    saltvattnet är ett stort problem då moderna telefoner inte har portar för utgångar, utan vattnet kommer i direkt kontakt med kontaktytorna i usb port och ljudutgången. Saltvatten leder som sagt elektricitet väldigt bra så risken är stor för kortslutning.

    dock observera - det är inte enbart saltvatten som har dessa egenskaper. Klorerat vatten, tvålvatten, öl och vin är alla vätskor som orsakar problem.

    Personligen så är vattenskydd (utan portar som man kan stänga) tämligen menlöst. Såvida tillverkarna inte uttryckligen täcker vattenskador så kommer jag aldrig dränka min telefon ens i rent vatten. Om telefonen går sönder pga en torkad packning eller glapp i SD/sim-kortsplatsen så får man inte ett öre av tillverkarna.