Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx

Diskussion i 'Off Topic' startad av plun, 29 apr 2010.

1. m.nowak

m.nowak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanske lite OT men tänkte kolla hur många det är här inne som kör Linux. Vilken distro och hur länge har ni kört Linux?

Jag har kört linux till och från sen mitten av 90-talet tror jag det var, då körde jag RedHat men gick sen tillbaka till Windows igen. Tror inte det var förrän 2006 som jag började köra Linux igen. Det blev Ubuntu då.

Sen dess har jag kört ett antal olika distros, bland annat Fedora och olika versioner av Ubuntu. Nu sitter jag och kör Kubuntu 10.04. Jag tycker bättre om KDE än Gnome, vet inte varför men det har blivit den som jag fastnat för.

Jag har fått mina föräldrar, syskon och några kompisar att lämna Windows och gå till Linux istället. Dom har helt enkelt sett fördelarna med fri mjukvara och open source.

Känns så tråkigt att betala mängder av pengar för ett operativsystem som enligt mig inte fungerar bättre än de gratis diton jag kör med nu. Jag kommer nog aldrig lämna Linux som det ser ut nu.

Tänkte bara det skulle vara kul att veta "eran" historia med Linux. :)

Återigen så ber jag om ursäkt om det blev för mycket Off Topic.

//Mattias

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Slackware sen -95, då började jag med Slackware 3.0 och idag kör jag 12.2 som min färskaste installation. Jag har även nosat lite på Slamd64 12.1.

När jag började med Linux fanns det bara Slackware och Yggdrasil Linux att välja på, jag har aldrig ångrat att jag valde Slackware :D

Genom åren har många av olika anledningar gett mig rådet att byta till RedHat, Debian, Mandrake, Ubuntu o s v. Hittils har jag dock aldrig haft skäl att ångra att jag klamrat mig fast vid Slackware och jag har undsluppit ännu ett byte när föreslagna distributioner blivit kommersiella, lagts ned eller slagits ihop.

Det mest dramatiska som hänt Slackware under denna tid var när Walnut Creek CDROM beslutade att endast satsa på BSD och slutade distribuera Slackware-CD. Då blev Slackware sin egen CD-distributör.

m v h Henrik

3. elelinux

elelinux Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Well är nybörjare jämfört med er 2 :P började någon gång runt 99-2000 med arch lr slack men senare var arch kommer inte ihåg så noga,men sedan ramlade jag in på ett bananskal när kubuntu 5.10 kom där har jag blivit kvar iofs ubuntu nu förr tiden.

Det värsta är att man nästan alltid känner sig som noob, det finns mycket att lära sig :D

Last edited: 12 maj 2010
  4. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nja, Debian har ju funnits sedan 1993. Personligen började jag som du med Slackware vid ungefär samma tid, för att sedan prova rödluvan en kort stund men fastnade till slut för Debian.

5. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Kört en gäng olika distar de senaste 10 åren, men det har varit ganska kort, har alltid kört fast med något som inte funka.
    Men Lucid är jag riktigt nöjd med såhär långt, det kan nog bli det som får mig att lämna windows.

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ja, Debian grundades 1993 och sponsrades av FSF 94-95, men de släppte väl inte någon riktig release förren 1996?

Enligt http://distrowatch.com/table.php?distribution=debian kom 1.1 Buzz 1996, innan dess var det väl bara lite interna beta och arbets-releaser? Å andra sidan skall man nog inte lita så mycket på Distrowatch, enligt dem var första Slackware-versionen 1.1.2 från 94, men då har de glömt 1.1.0 och 1.0 från 93.

Mitt val av Linux-distribution byggde på den tiden inte så mycket på egen kunskap eller efterforskning, då fanns det inget google att fråga. Jag fick förlita mig på vad försäljarna på Signum support (numera Cendio) sade.

m v h Henrik

7. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag installerade Ubuntu på min första egna dator för ca 3 år sen. Sedan dess så har jag testat Linux Mint, Mandriva, Fedora, DSL, och Arch Linux.

För tillfället så kör jag Arch Linux på min privata dator, (Arch är helt klart favoritdisten) Ubuntu 10.04 på skoldatorn (snabbt och enkelt att installera) och Ubuntu 9.10 på en dator jag plockade ihop av massa gamla delar. (Första bästa cd jag hittade).

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Det finns inte så många Linux-trådar i forumet så OT flaggan ör OK...:innocent:

Jag har kört Linux på allvar sedan 2006 och Ubuntu Edgy, har hela tiden varit Ubuntu troget och kör numera nästan enbart utvecklingsversioner av just Ubuntu på mina 2 burkar, en laptop och en stationär.

Maverick Merkaat dvs Ubuntu 10.10 har precis startat....:teeth:

Jag tar ut svängarna och ser det som viktigt att hela open source begreppet kan användas, precis som Google gör med Android.

Blir jag sittande med Windows så är det mer än urtråkigt jämfört med en spännande Linux-burk där man kan göra en massa roliga saker.

9. davidlgj

davidlgj Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör lucid lynx och bank-id fungerar för mig :) Behövdes bara en ominstallation.

10. m.nowak

m.nowak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bank-ID fungerade finfint för mig också. Inga som helst problem.

Jag älskar Open Source och stödjer mer än gärna dom som sitter och programmerar sådan mjukvara.

Jag är emot Microsoft och deras sätt att "styra" folk dit dom vill ha dom och dessutom ta ut enorma mängder pengar för det. Det är inte så att jag är snål eller nåt utan jag ser hellre att de vänliga människor som sliter gratis för andras skull ska få något för det. Det är folk som programmerar Open Source som får datorvärlden och mobilvärlden att gå runt. :)

//Mattias

11. Albinozz

Albinozz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så BankID funkar nu på 10.04? Någon som har lyckats exportera sin ID-fil från windows in i Ubuntu (och i så fall, hur gick du till väga?)? Funderar nämligen på att blåsa ut segVista en gång för alla :P . Men man vill ju veta att allt funkar som det ska först, har inte kört ubuntu super mycket innan men den tid jag har gjort det blev man kär i första ögonkastet ;)

passasr även på att fråga om era Android telefoner fungerar bra med ubuntu? Om t.ex internetdelning från tlf:en fungerar bra? Har en Desire.

/ Albin

12. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vet inte hur det är med desire men med magic med sense är det inga problem.

13. m.nowak

m.nowak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med "ID-fil" misstänker jag att du menar ditt Bank-ID. Om det är det som det gäller så tog jag bara bort mitt gamla (spärrade det på bankens sida) och startade ett nytt istället. Tyckte det var enklast. :P

Jag har läst lite grann om internet-delning med Ubuntu och Desire. Det ska bara vara till att plugga i telefonen och välja "internetdelning" eller liknande i "laddmenyn" i telefonen så ska det fungera direkt.

Jag vet inte av egen erfarenhet att det är så men det ska vara det enligt alla som testat. :)

//Mattias

Last edited: 18 maj 2010
  14. Albinozz

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Aa precis.. Öppnar man BankID programmet (Nexus Personal) så kan man ju se sitt ID och välja att "exportera" "filen" för att sedan kunna importera den igen, verkar det som.
    Men ditt sätt att spärra det gamla och istället öppna nytt verkar ganska smidigt iofs :) Så tack för tipset!

Har också surfat runt och försökt läsa lite om desire och ubuntu och har väl en så länge bara hittat mestadels positiva träffar. Verkar lovande :)

så det närmar sig en "Ubuntu, here I come"

/ Albin

15. aten

aten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fel Bank-id funkar alldeles utmärkt.

16. Albinozz

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Precis, kan rapportera detsamma. Fungerar klockrent!

/Albin