Ubuntu Touch

Diskussion i 'Linux' startad av islandmountain, 2 jan 2013.

  1. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ubuntu har ju nu presenterat sitt senaste projekt för 2013, Ubuntu for phones.
    Det verkar vara ett helt nytt öppet operativsystem för mobiler.

    [YOUTUBE]cpWHJDLsqTU[/YOUTUBE]

    [YOUTUBE]LoXpLUr5WB4[/YOUTUBE]



    http://www.ubuntu.com/devices/phone/design


    Så vad tycker ni alla androidnördar om detta? Vet att många verkar vara intresserade av Jolla som är ett annat öppet OS baserat på Nokias gamla Meego.
    En skillnad är dock att Jolla ska kunna köra androidappar, vilket inte Ubuntu for phones verkar kunna göra. Mark Shuttleworth, grundaren av Ubuntu, säger dock att Ubuntu kommer vara kompatibelt med android-drivrutiner, och en androidtelefon kommer lätt kunna anpassas till Ubuntu.

    Personligen är jag väldigt entusiastisk över Ubuntu for phones, då jag gillar Desktop-versionen och bilderna på telefon-gränsnittet visade ett snyggt, effektivt och modernt utseende.
    Samtidigt är jag orolig att det är mycket prat men sen så händer det inget. Ubuntu har tidigare presenterat Ubuntu for Android (vars funktion verkar vara integrerat i Ubuntu for phones) och Ubuntu TV, men ingen av dessa produkter går varken att köpa eller installera själv. Risken är att det tar för lång tid för Canonical att bli klara, så att konkurrenterna springer ifrån. Det kan även bli problem om de inte lyckas få med sig tillverkare och operatörer.

    Så vad tycker ni om Ubuntu for phones, verkar det intressant eller borde Canonical satsa allt på Desktop-versionen istället? Skulle ni t.om. kunna byta ut er androidmobil mot en mobil med Ubuntu i framtiden?
     
    Last edited: 22 jul 2013
  2. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Klart intressant. Fint gränssnitt. Jag uppfattade inte riktigt i vilken utsträckning och på vilket sätt operativsystemet kommer att bestå av öppen källkod och utvecklas öppet.


    Nu gäller det bara att den ska finnas i verkligheten oxå... Det hade ju kännts lite fränare om han hade tagit fram en lur ur fickan och sagt att den kommer att gå att köpa Q2 :-)
     
  3. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Såg att någon skrev på youtube att det kommer till Galaxy Nexus denna månaden? är det sant eller driver han bara?
     
  4. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Med 99% säkerhet så är det bullshit...
    Det skulle vara isåfall om utvecklare kanske kan testköra det på GNex, men en färdig version ligger nog rätt långt borta.

    Men vi får hoppas att det kommer att gå att installera Ubuntu på våra androidmobiler när det är klart, så att man inte behöver köpa en helt ny telefon...
     
  5. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Håller med om att ett färdigt OS hade varit mer imponerande än detta, men problemet är nog att Canonical är för små och behöver alla utvecklares hjälp. Och det går ju inte om projektet är opresenterat och hemligt...
     
  6. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  7. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  8. Andreas

    Andreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Valet av Qt och QML som programmeringsspråk utöver HTML5 överlappar med Jollas strategi och trots att de båda är nykomlingar som troligen konkurrerar om utvecklare, early adopters och snabbt inflöde av kapital så tror jag att båda plattformarna tjänar på att de använder likartade verktyg när det kommer till stöd från tredjeparts-utvecklare.
     
  9. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Intressant att det kommer till Galaxy Nexus snart, det var mycket tidigare än vad jag hade förväntat mig! Frågan är bara hur färdig den versionen är, törs man använda den dagligen, eller är det ens möjligt?

    Vi får även hoppas att Ubuntu blir portat till andra mobiler också, skulle gärna vilja köra det på min Note...
     
  10. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ska de byta till Qt även för skrivbordsprogram, och därmed KDE? KDE verkar ha fördelar över Gnome när det gäller bl.a. skalbarhet av grafiska gränssnittet.
     
  11. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ubuntu använder väl inte Gnome längre utan Unity? Eller är Unity baserat på Gnome?
     
  12. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Unity ersätter inte hela gnome+gtk+ utan enbart delar.
     
    islandmountain gillar detta.
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jag betvivlar starkt att det blir ett "snabbt inflöde av kapital" till det här projektet.

    1. "eko-systemet" måste snabbt förändras så att det är naturligt att betala någon 10a eller två för en app. Utvecklare måste kunna överleva !

    2. Man hamnar troligen snabbt i ett läge då man diskuterar om firmware är tillräckligt öppna, pga av detta så blir det då troligen en kompromisslur med andra generationens hårdvara.

    3. 1 och 2 gör då att det inte blir något inflöde av kapital.

    4. Jag tror det här är en sista desperat chansning av MarkS att få till någonting men jag är ganska säker på att det misslyckas om inte GNU-ekosystemet/licensen förändras (och det sker inte så länge Stallman har något att säga till om)
     
  14. peawz

    peawz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ser verkligen intressant ut!
     
  15. oo117

    oo117 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    One plus x
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LP Kor Official
    Väldigt intressant. Har en GNex som ligger och skräpar som kommer få lite nytt liv om "ryktena" stämmer!
     
  16. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    För er som var oroliga över lagg så jobbar de tydligen aktivt med att få bort detta http://m.youtube.com/watch?v=Vr1wKMkZYqE

    Tror det här kommer bli riktigt grymt !


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  17. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Spännande detta. Ser jäklans snyggt ut :)
     
  18. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det roar mig att Ubuntu Phone, med sin 0%-iga användarbas, redan har en bättre Facebook-app (inkl Messenger) än vad Windows Phone har. Canonical är vana vid att jobba i underläge och utan hjälp från andra, vilket gynnar dem.
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  20. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Kommer ju bli sjukt intressant, imorgon åker n4:an och gn fram för lite test..:)
    Och alltid kul när man får användning av lurar som man annars har lagt på hyllan.

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2