Ubuntu har ju nu presenterat sitt senaste projekt för 2013, Ubuntu for phones.
Det verkar vara ett helt nytt öppet operativsystem för mobiler.
[YOUTUBE]cpWHJDLsqTU[/YOUTUBE]
[YOUTUBE]LoXpLUr5WB4[/YOUTUBE]
http://www.ubuntu.com/devices/phone/design
Så vad tycker ni alla androidnördar om detta? Vet att många verkar vara intresserade av Jolla som är ett annat öppet OS baserat på Nokias gamla Meego.
En skillnad är dock att Jolla ska kunna köra androidappar, vilket inte Ubuntu for phones verkar kunna göra. Mark Shuttleworth, grundaren av Ubuntu, säger dock att Ubuntu kommer vara kompatibelt med android-drivrutiner, och en androidtelefon kommer lätt kunna anpassas till Ubuntu.
Personligen är jag väldigt entusiastisk över Ubuntu for phones, då jag gillar Desktop-versionen och bilderna på telefon-gränsnittet visade ett snyggt, effektivt och modernt utseende.
Samtidigt är jag orolig att det är mycket prat men sen så händer det inget. Ubuntu har tidigare presenterat Ubuntu for Android (vars funktion verkar vara integrerat i Ubuntu for phones) och Ubuntu TV, men ingen av dessa produkter går varken att köpa eller installera själv. Risken är att det tar för lång tid för Canonical att bli klara, så att konkurrenterna springer ifrån. Det kan även bli problem om de inte lyckas få med sig tillverkare och operatörer.
Så vad tycker ni om Ubuntu for phones, verkar det intressant eller borde Canonical satsa allt på Desktop-versionen istället? Skulle ni t.om. kunna byta ut er androidmobil mot en mobil med Ubuntu i framtiden?
Last edited: Jul 22, 2013