Ubuntu

Diskussion i 'ASUS' startad av stantemo, 26 juli 2011.

1. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Tackar. Ska testa imorgon och då med en färsk installation. Av någon anledning bootar android istället för ubuntu.

Testade conf-filen men fick inte rätt på det. Har du lust att posta din?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

2. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

fick wifi att funka nu. fick ta bort group från conf-filen och köra inject från inloggningsskärmen :P

3. jocke45

jocke45 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Du skriver en rad i din terminal och väntar 10 min, sen skriver du en rad till och väntar 10 sek sen har du ubuntu, jag ser inte de svåra :-P

4. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det verkar väldigt bra att dual boota ubuntu men det är två saker jag inte fattar (förutom att jag inte fattar ett dugg av installationen...) Måste man partionera internminnet för att installera ubuntu eller är det bara att skapa ett directory i /sdcard/? Och det andra jag undrar är, hur går det till när man faktiskt dualbootar? Går man in i CWM eller kanske så måste man rakt av inte ens ha root :P

5. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Finns några olika sätt.

Man kan installera ubuntu på ett sdkort men då går det segt.

Andra sättet är att man partionerar om det interna kortet och installerar både tex prime och ubuntu på det och bootar det ena som vanligt och det andra som man skulle ha bootat recovery. Alltså blir du av med CWM. Dock kan man ha kvar CWM och dualbootar genom att flasha om en zip fil som bestämmer vilket OS som ska köras.

6. Swesnow

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Att installera på sd-kort känner jag mig inte sugen på i så fall. Måste man dual boota en custom rom tillsammans med ubuntu eller är det ok med vanliga och i så fall, kan man få OTA uppdateringar? Samt kan man återgå till att ha allt som vanligt och gå tillbaka till ens gamla partion och deleta den nya?

7. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är inte säker på om man måste ha en custom men tror det då allt formateras. Men går ju att ta en backup innan och återställa om man skulle ångra sig. Och ja det går att ändra tillbaka till ursprungspartitioneringen.

8. Swesnow

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag tror att jag väntar med ubuntu på transformern tills jag har rootat och redan kör en massa custom roms.

9. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Tänk på att allt försvinner när du ska lägga in Ubuntu som det ser ut idag då den partionerar om disken/minnet. Kan vara drygt att behöva lägga in allt igen när du väl bestämmer dig för testa.

jag körde in Ubuntu i helgen och det funkar bra men det enda som inte funkar för mig är trackpaden som inte registrerar musrörelser. Klick tar den av någon konstig anledning men inte när jag ska flytta pekaren.

Gillar du inte när man får testa och pilla i systemet så rekommenderar jag dig att vänta då det är lite knepigt att få till det till en början. Sen funkar inte hårdvaruaccelerationen så det känns lite slött än. Ger man utvecklarna några månader till kan vi nog se fram emot en fin installation av Ubuntu efter nyår.

10. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har fått den lilla jobbiga buggen som många andra har erfarit fast lite annorlunda. Nu mera kan jag bara boota ubuntu vilket är lite jobbigt då jag precis nu behöver den i studierna.

11. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Du menar som att det är lätt att paddla till Finland i en badbalja, bara man tänker på att det är en badbalja? ;-)

12. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

hur tar jag reda på vilken artition som kerneln ligger på? försöker fortfarande få igång trackpaden :(

jag kör dualboot med ubuntu som primär.

13. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

bump :(

14. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt, min var 9 iaf, så ta den om du vill chansa lite. Fast å andra sidan fick jag ju något konstigt fel så vem vet, var kanske lite galet ;)

15. jocke45

jocke45 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag körde tio och fick trackpad att funka utan problem, de svåra är att få wifi vilket inte funkar för mig:-\