Övrigt: Ukraina inför nationell roaming!

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 28 maj 2022.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    @schrödinger@schrödinger, det finns hur många rapporter som helst från flera av varandra oberoende källor som dessutom har verifierats att ryssarna inte har eller inte följer regler om skyddad kommunikation.

    De har pga blockad sen flera år tillbaka brist på elektroniska komponenter både inom den privata industrin och inom den militära. De pratar på okrypterade och öppna frekvenser och kan enkelt avlyssnas av radioamatörer och därmed även störas ut (eller luras att tro att de ska göra något som inte är kommenderat uppifrån, jag har inte läst att det sistnämnda har hänt men möjligheten finns).

    Det har visat sig under kriget att de agerar extremt korkat och spårbart, de stjäl bl.a. utrustning med spårningsutrustning (mobiler, maskiner med sådan utrustning) för eget bruk så ägarna kan följa var deras stulna enheter befinner sig vilket de så klart är information som vidarebefordras till de ukrainska väpnade styrkorna.

    Vill du läsa mer om detta så läs gärna bloggen Cornucopia som drivs av författaren Lars Wilderäng och följs av ett antal personer som håller koll på både ukrainska twitterflöden och även till viss del ryska sociala medier, det skrivs många väl underbyggda kommentarer i bloggen.

    Bloggen ger en helt annan bild av kriget jämfört med massmedias, en bild som förmedlas från människor vid fronten som med egna ögon ser vad som händer och dokumenterar det på olika sätt och den ger mig hopp om att ryssarna med tiden kommer att drivas ut ur Ukraina pga deras inkompetens som krigförande nation och brist på både soldater (kanonmat) och materiel.

    Jag hittade bloggen av en slump för två månader sedan och läser lite då och då.
     
    Kristy gillar detta.
  2. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det finns inga oberoende källor, ALLA har en agenda och den bästa strategin man kan ha är att läsa både västerländsk och rysk media och sedan själv försöka bilda sig en uppfattning. Jag läser SVT, svensk alternativmedia, Flashback, Russia Today och en hel drös andra medier. Ironiskt nog är RT blockerat i EU, vilket ju inte direkt är bättre än den censuren Ryssland håller på med. Jag köper inte heller att sanktionerna mot ryssarna hindrar dem från att köpa in utrustning för säker kommunikation, borde inte vara något problem för ett såpass stort att sourca utrustning från t.ex. Kina eller via agenter i väst.

    Baserat på vad jag sett så fortsätter ju ryssarna dessutom in i Ukraina nu, vilket ju borde vara rätt svårt om de inte hade haft kommunikation.
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Borde väl gå att störa ut vilken kommunikation som helst om man vet frekvensen? Hur kommunicerar man i krig egentligen? Kablar? Drönare?
     
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Vet inte hur ryssen gör, men USA använder i alla fall satelliter. Eftersom man har riktantenner upp mot satelliten är det nog ganska svårt att störa ut trafiken.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Som sagt, de använder väldigt mycket öppna avlyssningsbara frekvenser.

    Anledningen till att det är så uselt hanterat är för att oligarkerna som ska se till att det köpa in från bl.a. Kina stoppar pengarna i sina egna fickor, de har inte brytt sig om att följa specar, Ryssland har blivit ett land för fifflare och lögnare, de som försöker rapportera att något inte är bra blir stoppade och tom straffade eller dödade så industrin tillverkar produkter som i mångt och mycket inte fungerar som de ska (vilket ju även gäller militär industri) eftersom de som ser felen inte vågar säga hur illa det är.

    Invasionen i Ukraina avslöjade verkligen hur illa rustad ryska krigsmakten är, underrättelsetjänsterna i väst anade inte hur illa det verkligen var. Det var samma visa under rymdprogrammen på 60- och 70-talet, USA trodde länge att Sovjet låg långt före men det var rökridåer, ryssarna gav upp tidigt för de hade inte råd att satsa men lyckades lura USA att de var bättre än de verkligen var (de trodde ju att det skulle ruinera USA men fattade inte att alla uppfinningar istället drev på ekonomin, något som inte kan ske i Sovjet/Ryssland pga hur systemet var och fortfarande är uppbyggt).
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vad händer med de ukrainska basstationerna i områden som ryssarna tagit?

    Har MTS och Beeline redan smällt upp egna stationer?

    När de snodde Krim så vet jag att de konfiskerade Kyivstars utrustning! Krim har tydligen egna mobiloperatörer för att de ryska ska slippa drabbas av sanktioner.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är samma som Krim, alltså egna mobiloperatörer
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Megafon (Rysslands näst största operatör) verkar ha satt upp utrustning i Kharkiv :o

    Snacka om modigt! De kan ju glömma roaming utanför Nordkorea och Kina snart.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Något du kan länka till? Intressant att läsa om
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Mycket intressant artikelserie du länkar till, tack för det. Mycket där som jag inte kände till, om mobilnäten och kriget. Ukraina har genomfört flera smarta drag. (Men informationen om ryska användandet av ukrainska mobilnät var jag väl medveten om).

    Helt rätt. Skönt med någon som tänker i samma banor som mig. Kleptokratin är verkligen det mest underlägsna styrelseskicket, rent av kommunismen var ju mer effektiv och produktiv, vilket säger en hel del.

    Ska försöka att inte blanda in politik i denna tråd, men måste göra några påpekanden.

    Du skriver: "Baserat på vad jag sett så fortsätter ju ryssarna dessutom in i Ukraina nu, vilket ju borde vara rätt svårt om de inte hade haft kommunikation".
    För det första så är det mycket väl belagt, vilket påpekats tidigare i tråden, att ryssarna haft fullständigt kaos i sina kommunikationer. Vilket kan vara en del i förklaringen till att det gått så dåligt för dem som det har. De har använt helt öppen radiokommunikation, de har använt ukrainska mobilnät, och de har jobbat helt utan samordning mellan olika förband pga fullskalig avsaknad av kommunikation i vissa fall.
    För det andra, jag tolkar din kommentar om att "ryssarna fortsätter in i Ukraina" som att det skulle gå bra för ryssarna i nuvarande läge. Det är ju helt fel. Ukraina har genomfört några strategiska reträtter för att finna optimal plats att försvara sig på, vilket varje sansad krigsmakt gör, för att vara smart och inte i onödan öka sina förluster. Att sen rysk propaganda utropar några såna småskaliga tillbakadraganden som "seger" är ju riktigt pinsamt, lika pinsamt att västerländsk media godtar det narrativet.
    Ryssarna har knappt gjort några framsteg alls på länge, de har istället tröttat ut sig själva och massmördat civila genom artilleribeskjutning de helt saknar kontroll över. Nu har Ukrainas motoffensiver börjat. En smart krigsmakt väntar såklart på att motståndaren är svag innan man anfaller. Att "ryssarna fortsätter in i Ukraina" låter därför som något strunt från Russia Today eller Sputnik.

    Rysk (statligt kontrollerad) media är ALDRIG att lita på. Vad som än pumpas ut från Moskva/Kreml, så vet vi bara en sak: det är lögn och uppdiktat. De ljuger hela tiden, och det finns ingen anledning att tro på ett enda ord som kommer från det hållet. Jag gillar inte svensk media, de rapporterar ofta oärligt, men det är en droppe i havet jämfört med hur rysk media fungerar. Rysk media är oärlig och opålitlig i grunden, på en helt annan nivå än vad svensk media är. Det är sällan som svensk media helt medvetet sprider lögner, med faktiskt vetskap om att det är lögner. Men det är något rysk media gör dagligen. Ryska medier skickar ut hela produktionsteam som spelar in fejkade filmer från kriget, de klär ut soldater i felaktiga uniformer, de spelar in när Putin hälsar på "skadade soldater" (uppenbarligen skådespelare) osv osv. Har Ukraina blivit påkommet med att ha gjort något sådant överhuvudtaget? Information som kommit från Ukraina har i princip alltid visat sig korrekt och riktig, vilket är imponerande i ett fullskaligt krig.

    Jag minns 2014 när Malaysia Airlines-planet sköts ner över östra Ukraina, då kom Moskva/Kreml med alla möjliga galna alternativa teorier, den ena helt oförenlig med den andra som de just presenterat. De glömde vad de hävdat dagen innan. De förfalskade radardata och gick riktigt långt i sina patetiska försök att undkomma ansvar. Då slutade jag läsa Russia Today, Sputnik osv.

    I sak håller jag annars med dig, man ska ta del av så många källor som möjligt, och bilda sig en egen uppfattning. Fortsätt så, jag gör det också. Men rysk statligt kontrollerad media finns det ingen anledning att läsa överhuvudtaget, för det är nästan 100 % skräp. Att man sen skriver någon sanningsenlig artikel om Sveriges problem ibland ändrar knappast på det.

    Russia Today, det var väl Youtube som stängde ner kanelen i Europa? Jag håller med dig, det är märkligt att man enbart blockerar kanalen i vissa områden, det blir en form av censur, ja. Hellre ta bort den helt, om den bryter mot riktlinjer (även om man ska vara väldigt försiktigt med såna åtgärder, enligt min mening, men när det är en statlig aktör som sprider desinformation så kan det vara befogat). Men att ett (1) västerländskt medieföretag valt att blockera en rysk tjänst på det sättet, är ju överhuvudtaget inte jämförbart med det ryska myndigheter har gjort med pressfriheten och spridandet av information i sitt land de senaste åren. Så jo, "denna censur" inom Europa är såklart 100 ggr bättre än den censur Ryssland sysslar med.
     
    schrödinger, Kate, Heleg och 2 andra gillar detta.
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag håller med dig i mycket av det du skriver. Självklart förstår jag också att Rysk propaganda är värre än i väst, och att Ryssland rent objektivt har ett mycket sämre track record med bl.a. nedskjutningen av planet för några år sedan. Samtidigt existerar propaganda även i väst. RT blev för övrigt inte blockat av Youtube, utan EU tog ett beslut om att blockera dem i samtliga EU-länder. Jag säger inte att RT talar sanning (tvärtom, jag vet att de bedriver Putins propaganda), men jag anser ändå att det ska vara upp till var och en att bestämma vilken media man vill läsa. EU har absolut inget mandat att genomdriva censur, det skulle vara en handels- och fredsunion och inget annat.

    Som tur är står min ISP Bahnhof upp mot EU och vägrar blockera RT, så kan läsa det ändå :)
     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det beror ju på, precis som allt annat, mycket är via radio (VHF, UHF, kortvåg, långvåg (till ubåtar), satellit, etc).

    Ingen modernt utrustad krigsmakt med fungerande ledning skulle kommunicera trådlöst utan godkänd kryptering. Inte heller skulle soldaterna få springa runt med privata mobiler eller få posta på V Kontakte.

    Angående störa ut så kan man t.ex. använda snabba frekvenshopp inom ett stort spektrum. Sen är det inte så lätt att störa ut trafik från ett stort avstånd.
     
    Last edited: 3 jun 2022
    Kate gillar detta.
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Man tror ju nästan att det är ett skämt. Världens näst största militärmakt använder fiendens mobilnät!

    Hade jag inte vetat hade jag kunnat sätta 100 000 kr emot.
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Intressant det där med EU:s blockering av RT. Nu har jag läst på lite i ämnet. Det är alltså EU-gemensamma sanktioner som beslutats mot RT och Sputnik, som även tycks medföra att företagens webbplatser, konton i sociala medier m.m. måste blockeras (inom EU). Möjligheten till EU-sanktioner är jag förvisso för. Det måste finnas en möjlighet att förhindra företag t.ex. som dessa två från att verka i Europa och bedriva affärsverksamhet här, om det finns trängande skäl till det. Men att samtidigt spärra tillgången till deras webbplatser för EU-medborgare, det är ett steg alldeles för långt. Där är jag ense med dig. Det är en censur jag inte alls gillar (även om Rysslands censur är mycket värre).
    Till exempel kabeltv-operatörer, där det krävs en aktiv handling av tv-operatören för att tillhandahålla RT och Sputnik i sitt utbud av tv-kanaler, där förstår jag att sanktionerna rimligen måste förbjuda tillhandahållande av RT/Sputnik. Men att förhindra ren tillgång till en webbsida, där ingen aktör inom EU utför någon aktiv uppgift åt RT/Sputnik när de tillhandahåller webbplatsen utan snarare en passiv handling när de förmedlar mig till en webbplats hostad utomlands, det är ju helt galet att försöka blockera.

    Jag har också Bahnhof, med Googles DNS. Jag kan konstatera att jag med min bredbandsuppkoppling når RT, men inte Sputnik. Sputnik vägrar ladda, men inget felmeddelande. Samma resultat med min svenska VPN-tunnel. Ändrar jag till amerikansk VPN-tunnel så når jag plötsligt Sputnik på en gång. Så det tycks indikera att Sputnik har en blockering. Skumt att RT funkar. RT.com och Sputniknews.com är länkarna. Om man istället går till sputnik.com så kommer man till någon Putin-fientlig sida som inte är samma, bara så ni hänger med. Att skriva in Sputniks IP-adress istället för domännamn leder till samma resultat.
    Jag trodde att det var DNS-leverantören som avgör ifall man når webbsidan eller inte. Dvs i mitt fall, att Google har valt att blockera DNS-förmedling för en viss domän. Men det spärras alltså direkt på IP-nummer? Jag visste inte att det fungerade så. IP-nummer kan väl ändras ganska lätt, vem avgör vilka IP-nummer som ska spärras och hur länge?
    Använder du Bahnhofs DNS, eller annan DNS-tjänst? Fungerar Sputnik inte heller för dig?
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Finns det något nytt att rapportera på detta område tro?