UNDVIK TELE2!

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av gatsten, 8 dec 2010.

1. leiden

leiden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tele2 verkar också ha bommat något väldigt vitalt.

2. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Tele-2 är ganska Crappy, till exempel.
    När vi hade avslutat ett abb hos dem så fick vi senare en faktura på enbart faktura avgift(Det enda som stod angivet på hela fakturan), som vi tänkte var ett fel, men icke sa nicke utan det kom en påminnelse på den. Lite lågt, men det var värt 74 kr att slippa dem, för evigt.

3. Sebdroid

Sebdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Eftersom det inte är någon som har översatt den så gjorde jag det :)

UNDVIK TELE 2 till varje pris
    För ett par veckor sedan åkte jag till Jylland i västra delen av Danmark med min flickvän. På färjan mellan Själland och Jylland jag använde den fria WiFi som fanns tillgänglig. Aldrig har jag föreställa mig att detta skulle leda till min undergång.

Några dagar efter jag kom hem från min lilla semester jag fick räkningen från Tele 2 och märkte till min fasa att det var på nästan 1500 kronor! Jag ringde omedelbart dem och efter några debatterar de insåg sitt misstag och sa att jag skulle ignorera min räkning. De sa också att de skulle stoppa den och skicka mig ett nytt så snart som möjligt med rätt summa på cirka 300 kronor. Jag lägger på luren och i min naivitet trodde jag att allt var avgjort.

Idag var det dags för chock nummer två. Medan jag satt på ett café och reste nätet med min telefon bestämde jag mig för att besöka min bank. När jag kom dit en obehaglig överraskning väntade. Tele 2 hade tagit 1500 kronor trots att de sa att allt var ok. Klart att jag kallade dem på en gång och de förklarade att flickan som hade "hjälpt mig" förra gången hade gjort något fel. No kidding!

De sa att de var ledsna men det fanns inget de kunde göra förutom att låta problemet ha sin gång genom den till synes tunga och långsamma byråkrati över på Tele 2. Detta kommer att ta ca 3 veckor!

Är en absolut skandal att ett oskyldigt offer ska behöva betala priset för deras okunnighet. Det är inte bara om pengar men i kombination med principen av det hela Jag är otroligt arg på dem! Det är absurt att bara sitta här. Det finns absolut ingenting jag kan göra ännu om allt som hänt är DET fel!

Slutsats? Imorgon ska jag titta på andra företag och jag råder dig att göra detsamma. Om du inte du inte ihåg att du inte kan ta deras ord för någonting. Dubbelkolla dem är din enda chans.

/Peter

4. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Som lite motvikt så har jag aldrig haft några problem med Tele2. De har alltid varit billiga och stabila. Jag har dock aldrig använt en mobil med Tele2-abonnemang utomlands.

Hur som helst, vad jag inte förstår är hur ditt Wi-Fi-användande kan hamna på din Tele2-räkning...? Surfar du över Wi-Fi så surfar du ju över den uppkoppling den trådlösa accesspunkten är uppkopplad mot, och inte ditt abonnemangs datauppkoppling. Jag har kanske missat nåt här, så förklara gärna.

5. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Precis. Det är ju inte så att ens Wi-Fi-trafik går genom Tele2, så de kan omöjligt missta ens Wi-Fi-surfande för mobildatatrafik. Men som ovanstående sade: jag har kanske missat nåt här, så förklara gärna.

Jag har själv Tele2 och var utomlands här om veckan, och jag surfade via Wi-Fi utan några problem eller otäcka överraskningar när jag kom hem. Jag hade ställt in telefonen på att inte använda datatrafik när jag befann mig utomlands, och det respekterade den.

6. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Helt seriöst. Alla ni som säger att operatörerna tar betalt för wifi:

Ni har fel. Operatörerna har inget med wifin att göra och har ingen möjlighet alls att se om ni varit uppkopplade mot wifi. Det de kan se är om ni använt er av mobilnätet för att surfa.

Det är helt enkelt ni som har varit klantiga och använt er av data via mobilnätet och även om ni gjort det omedvetet så är ni skyldiga till den kostnaden det har orsakat.

Alla mobiloperatörer i Sverige har på ett eller annat vis i sina allmänna vilkor att användaren är ansvarig för kostnaderna på sitt abonnemang oavsett om de görs oavsiktligt eller om någon annan gör det osv.

Dessutom så är det bara att stänga av dataroaming i telefonen så kopplar den ner när du lämnar det svenska nätet.

Till trådskaparen: Du är inget oskyldigt offer, du är högst ansvarig för de kostnaderna och det är snarare du som är okunnig.

Och nej jag jobbar inte på tele2. Däremot är jag nog lite vresig för att jag inte fått min lönespec än.

EDIT:

Totalt så är det antagligen 3 fel som gjorts när du så oskyldigt drabbades:

1. Du har inte anslutit korrekt till wifi-nätverket
    2. Du har data-roaming aktiverat
    3. Du har haft mobildata aktiverat och sedan har dina applikationer, mail osv legat och synkat.

Last edited: 24 feb 2011
  7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Till talaren ovan. Till viss del håller jag med dig men 1 kan ex bero på att mobilen stänger av wifi i standby men ändå kanske synkar.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det är fortfarande inte din mobiloperatörsfel. Visst att det kan vara jävligt surt att det händer men det ligger fortfarande på ditt eget ansvar.

9. SEW995

SEW995 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Måste bara säga att nth har sååååå rätt, jobbade på tele2 tidigare och att folk inte fattar att dom har eget ansvar när dom är i utlandet.

Borde stå en stor skylt i varje operatör butik "eget ansvar i utlandet"!

Och nej detta var inte riktat emot ts utan mot alla som skyller på operatören vid minsta lilla fel.

Sen att tjejen glömde att avregga dragningen är väll inte hela världen?
    Testa att jobba i kundtjänst, det är inte lätt att komma ihåg alla rutiner.

/ puss

10. Mara

Mara Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Märkligt att ingen reagerat på detta... Själv har jag väldigt svårt att tro att wifi-bruk blivit registrerad som dataroaming. Mer troligt att det faktiskt gått datatrafik. Säker på att du inte haft data+roaming påslaget på telefonen?

Nej, har man inte tänkt använda dataroaming i utlandet så är det bäst att se till så att man slår av funktionen på telefonen.

11. Grimster

Grimster Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Aldrig haft problem med Tele2. Har varit kund hos dom sen 95-96 när det fortfarande hette Comviq. Detta låter mera som ett fall där data roaming inte varit avslaget.

Jag var själv i tyskland för ett år sedan med min Tele2 lur fick ingen konstig räkning mer än dom samtal jag ringde när jag var där. :)