Fråga: Unifi kameror

Diskussion i 'Off Topic' startad av mange76, 28 december 2022.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.045

MINA ENHETER

Oj, jag har läst tråden ovan och förstår knappt hälften av det ni säger. Detta system låter väldigt komplicerat, absolut inget för en lekman. Eller?
    Varför inte bara köra något enkelt, säkert och beprövat system, typ Googles eller liknande? Är tanken att ni INTE vill ha cloud-lagring och överföring till en tredje part, är det därför man ska använda Unifi?
    Själv tänker jag att man verkligen måste veta vad man gör om man ska sätta upp sin egen lagring/egen server, då ett misstag kan göra så hela världen (eller nåja, en tekniskt kunnig person ute på Internet) får tillgång till din stream, vilket ju vore katastrof. Sen måste man ju - om man själv har satt ihop sitt system - vara med och uppgradera mjukvaran i alla prylar hyfsat ofta, för att vara säker mot intrång även i framtiden. Då lägger jag hellre över den aspekten (säkerhetsaspekten) till ett företag som erbjuder ett beprövat system.

2. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ubiquity får nog anses ha bra säkerhetstänk kring deras produkter och lösningar.
    Just Unifi Protect (deras kameralösning) baserar sig på lokal lösning som är proprietär och krypterad.
    Det går även att publicera kameraströmmar via deras tjänst, men inget lagras i molnet, förutom inställningar, men bara om man så önskar.
    För att få access via tjänsten måste man först aktivera den, sedan autentisera sig på tjänsten som har stöd för två-faktors auth.

Att sätta upp Unifi Protect är en walk-through som de flesta bör klara av.
    Uppdateringar av kameror och kamerasystem är en bockruta bort, så sköter det sig själv.. Tror till och med att det är default att automatiska uppdateringar är aktiverade nuförtiden.

Lagring/strömning till cloud skulle jag inte vilja ha... men det är en bedömning som varje individ måste göra själv.

Sen finns det även andra bra kameralösningar från andra tillverkare.

mange76 gillar detta.