3 h 55 min Var tvungen att starta om då jag hade problem förut.. Annars startar jag om med en-dags intervall
2127:49:05 För er som är roade av sporten att försöka hålla en hög uptime kan jag tipsa om appen/spelet 24/7. m v h Henrik
Jag laddar min telefon just nu så jag har 0:00. En sak jag funderar på - är det verkligen bra att man laddar mobilen (som jag antar att ni gör ) med mobilen på? Är detta bra för batteriet? Jag har nämligen som vana att alltid (när jag går i skola/jobbar -> måndag till fredag) stänga av mobilen för att låta den ladda klart över natten. Vet inte om det är något jag fått för mig men ni får gärna förklara/säga varför ni i såna fall laddar med mobilen på.
Varför skulle det vara dåligt för batteriet att laddas medan telefonen är på, det kan du få förklara för mig? Jag har för övrigt 56 timmar, installerade nyss Gingerbread
Därför att all elektronik jag har varit van vid och rört vid har det varit sagt att man ska ladda mobilen fullt för att sedan dra ur laddaren för att låta den ladda ur totalt. Ett exempel är bärbara datorer. Då har jag också hört att det inte skulle vara bra för batteriet att ha strömadaptern ikopplad. Och en till sak - vad är det jag ska förklara för dig när jag ställer en fråga?
Om du fortfarande äger en mobil och en laptop från tidigt 90-tal kan det mycket väl stämma. Idag (och sedan många år tillbaka) fungerar det helt annorlunda. Det är bara att tuta och köra!
Men det räcker inte till en medaljplats i 24/7. Ledaren har i skrivande stund 133 dygn Tvåan har 121 dygn Trean har 108 dygn m v h Henrik
det är inte bra att ha strömadaptern inkopplad när du har en fulladdad dator, om det inte finns någon styrprogramvara som stryper laddaren. Förr i tiden förlorade batterier ganska mycket i kapacitet efter varje omladdning (man skadar batteriets katoder när man laddar batteriet), men med litium-jonbatterierna tar batterierna så lite stryk av att laddas att man skadar batteriet mer genom att köra helslut på batteriet och genom att ladda det helt proppfullt. ett bra batteri idag ska palla att laddas om åtminstone runt 10 000 ggr, vilket innebär att man kan ladda det en gång om dagen i runt 27 år. kör man däremot t.ex. en laptop med strömmen i och aldrig motionerar batteriet kommer man lätt att på ett par månader med dagligt bruk halvera batteriets kapacitet. Nu är det tyvärr så att det här med batterier är inte så simpelt som man kan tro (jag jobbar på ett företag som bl.a pysslar med att prestandatesta batterier) T.ex kan det vara så att olika batterier är olika bra till olika typer av användande, även om de har samma ratings. Ett batteri som är bra till t.ex portabla musikspelare kanske inte alls lämpar sig lika bra till att sitta i en ficklampa, eftersom att ett batteri som presterar bra vid en viss belastning kanske inte presterar lika bra vid en viss annan belastning (kommer belastningen stötvis eller i ett jämnt flöde?) Inte ens den gamla klassiska "köp det dyraste som finns" är en klockren metod. Dessutom är det ofta så att tillverkare av produkter bara köper in ett batteri från någon tillverkare utan att göra utökade tester av vad som faktiskt fungerar bäst för just deras produkt.