Updatera FW på Denver platta, får ej kontakt över ADB vad jag än gör

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Fredrik.J, 22 feb 2019.

  1. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    Hej gott folk

    Har en lite gammal Denver platta TIQ-97012 jag totalt glömt bort men som dök upp när jag flyttade och då den är rätt stor tänkte jag att det skulle vara kul att få igång den och plinka på lite men kom på att det var något vajsing med den vilket bekräftades när jag startade den.

    Kommer inte ihåg exakt vad som hände men har för mig något gick duktigt söder efter en uppdatering som sket sig kraftigt på något vis, har inte hållit på med ROMS och liknande grejer alls på den utan den är helt stock.

    När jag startar den så kommer Denver loggan fram men efter några sekunder så visas "Android System Recovery 3 e>" med sina 6 val. Det spelar ingen som helst roll om jag raderar det som går att radera eller vad jag än gör samma kommer fram hela tiden efter omstart så jag gissade på att FW m.m. var helt rökt.

    Slängde iväg ett mail till Denver som döm om min stora förvåning skickade allt som behövdes för att återställa den:

    Jellybean FW
    Misc.img
    Rec.img
    System.img
    VENKOR_APP.img

    Samt programmet för att lira ihop allt:

    Pad Product Tool (developer) V1.04_01


    Har installerat allt vad diverse ADB drivers och USB drivers heter både som kommer från xda som samsung och andra legitima ställen med men plattan får ingen som helst kontakt med programmet och visar hela tiden bara 0 anslutna USB devices, vilket förstås inte stämmer för 5 öre. Samma händer oavsett om jag aktiverar "apply update from ADB" eller ej.

    Plattan visas fint i enhetshanteraren på en W7 dator och jag får det typiska plinget när jag kopplar in den så det skall ju funka men ändå ingen kontakt i programmet vilket är det enda jag har och som är lätt att fatta då det är GUI baserat (har noll koll på sådana här grejer annars) har även prövat på W10 på en bärbar men samma där, nada. Har även låtit den vara inkopplad en timme men det spelade ingen roll.


    Någon som har något tips?

    Eller missar jag kanske något fundamentalt uppenbart som att månen är i fel fas?

    Blir tokig, tycker bara det borde funka.

    /Fredrik
     

    Bifogade filer:

  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Hej Fredrik

    Som jag kan utläsa på bilderna så är din platta i recovery/ADB-läget. Men det som krävs för att verktyget ska lira är att du måste få plattan i fastboot/bootloader-läget, det ska du kunna göra när det är i ADB-läget med hjälp utav ADB dos-verktyget om du kör "adb reboot bootloader" i en dos-promt om du antingen har mappen där adb.exe i path-variabeln i systemet, eller enklare genom att sökvägsmessigt dos-promten cd:a dig dit till mappen du packat upp adb-verktygen i och köra kommandot inom hartassarna här ovan.

    Jag har fått gjort detta flera gånger på Philips digital signage-skärmar som kommit med för gammalt android-system för att kunna köra den digital signage som vi kör med, så jag vet vad det är frågan om. [emoji16]

    Edit: Om du håller ner shift-tangenten och högerklickar i utforskaren inuti mappen där du har adb.exe så ska du kunna välja "Öppna PowerShell-fönstret här" (Windows 10) och sen skriver du bara "adb reboot bootloader" och avslutar med enter. Därpå så bör plattan starta om till bootloadern och då ska du kunna fortsätta med verktyget du fick för att skriva över partitionerna med de partitionsdumpar som Denver otroligt nog skickat till dig.
     
    Last edited: 22 feb 2019
    Fredrik.J gillar detta.
  3. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    Tackar för svar!

    Har dock hållit på i en över en timme nu med ditt och datt allt från adb: usb, start server och boot loader i allehanda kombinationer men får bara upp:

    error: device not found

    Vilket förvånar mig då den syns i enhetshanteraren som "Android composite ADB Interface" vilket jag tycker rimligtvis borde vara rätt drivrutin och den har lästs av som Android Phone och tillverkare Mediatek så den har i alla fall kontakt genom USB som så, men resten fattar jag inte varför det inte funkar.

    Har installerat clockworkmod ADB grejset och kör adb.exe från dess mapp, efter att jag kört igång installen som finns i mappen, då det kändes logiskt, så det hela borde vara ju ok och funka som det skall.

    Något mer tips innan jag firar den genom fönstret?

    Tycker det är så konstigt att det inte funkar för allt verkar ju liksom vara på plats?
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Är det när du kör adb devices som den säger att den inte hittar någon enhet? Det jag kan tänka mig är att adb i plattan och adb-verktyget på datorn skiljer sig några versioner för mycket ifrån varann för att kännas vid, specielt om adb composite-drivrutinen dyker upp när du ansluter plattan.

    Men som jag sa, i adb-läget kommer du inte kunna skriva avbildningar till partitionern eftersom de är monterade och i drift. Det bör dock finnas en knappkombination med volymknapparna för att, istället för att boota Android eller Android Recovery, gå direkt till bootloadern. Har aldrig ägt nån Denver-platta, men jag hade en Mediatek-baserad Kina-telefon en gång i tiden där jag minns att man höll i volym upp och ner samtidigt för att landa telefonen i mediatek bootloader så det gick att fabriksflasha telefonen.
     
    bernard gillar detta.
  5. Fredrik.J

    Fredrik.J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S2
    Testade med att hålla inne volym upp och ned när den var inkopplad till datorn, inget alls syntes på skärmen hur länge jag än höll de inne men plötsligt så kom det upp att en ny oidentifierad enhet hittades och det letades efter drivrutiner. Döm om min förvåning när det installerades något "Actions USB 2.0 (HS) WinUSB Device".

    Vet inte vad det handlade om men visade att i alla fall att något hände med USB när jag höll nere knapparna vilket ju fick anses vara bra.

    Med adb var det samma som innan, men nu fick däremot gui programmet äntligen kontakt och jag har nu en fungerande platta igen! :D:D

    Dock en annorlunda uppbyggnad än jag är van vid då den tex inte har menyknapparna i mitten i botten eller nedsvep från toppen som en mobil, men jag skall väl egentligen inte klaga då det är natt och dag från hur det var för bara några minuter sedan.

    Men du skall du ha stor tack för allt! Utan dina tips hade den fått en flygtur för länge sedan. :)

    Tack!

    Mvh Fredrik
     
    pitrus-, enokbengtsson och bernard gillar detta.