Uppdatera Desire från 2.3-rom till 4, men hur?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Hulle, 9 mar 2012.

  1. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hej!


    Jag rootade min desire för rätt länge sedan och installerade en rom som heter DevNull som är baserad på 2.3.4. Den funkar jättebra för mig, men nu är jag lite sugen på att testa ICS.

    [ROM] BCM RC2.0U1 (Bravo CM9 HWA) - läste tråden om denna och det verkar ju lovande, men hur exakt gör jag för att byta till den? Instruktioner jag hittar utgår oftast från en tungt moddad telefon och jag har ingen koll på HBOOT och liknande, vad det innebär.

    Jag har rootat med UnRevoked tror jag det hette, installerade clockworkmod och sen flashade jag DevNull-rommen. Behöver jag göra nånting annat än att bara kopiera in rommen ovan på SD-kortet, boota in i recovery och välja flash?
     
  2. tihimasmo

    tihimasmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2012
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det står i romtrådens första post vad som krävs innan man kan flasha romen.

    Telefonerna är inte tungt moddade för att kunna flasha en rom. De blir tungt moddade när man flashar en rom. Det enda du har att välja på förutom romen är:

    Root 1 eller 0

    Recovery

    Partitionering av sd-kortet

    Hboot

    Root har du ju redan klarat av. Recovery har du redan, men den är antagligen förlegad. Jag rekommenderar en recovery som heter 4ext touch. Lättförståeliga installationsanvisningar finns i tråden om 4ext på xda.

    När du har installerat 4ext så är det en barnlek att från recovery partitionera sd-kortet enligt romens krav.Lättförståeliga anvisningar finns att hitta på xda.

    Hboot kan du byta när du är klar med partioneringen och har bestämt dig för vilken rom du vill flasha. Olika romar stöder olika Hboot. Läs i installationsanvisningarna för romen. När du vet vilken Hboot du vill ha så surfar du över till Alpharev och följer instruktionerna. Du måste antagligen döpa om filen lite när du har droppat den i sd-kortet.

    När det är dags att flasha så kan man göra en nandroid backup först i recovery. Därefter är det bara att följa instruktionerna för romen.

    All information finns i respektive tråd på xda. Alla trådar har klara och tydliga instruktioner. Om du ändå inte förstår instruktionerna så är det bara att söka i ämnet på xda. Det finns alltid någon som har ställt frågorna du ruvar på och fått dem besvarade.
     
    mbj och astroturf gillar detta.
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Som föregående postare säger deras telefoner behöver inte var "tungt" moddade :)

    Om du inte har någon koll på hboot så antar jag att du har standard Hboot, det funkar bra med ICS romsen då de kräver en del utrymme.

    Dock så behöver du partitionera ditt sd-kort för att få plats med mer än ca 5-10 apps :) http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1016084

    I länken så går du in på sidan och letar reda efter steg 5 om att partitionera sd-kort.

    När du är klar med det gör en nandroid (backup i recovery). Om du vill ha med dig appsen till nästa ROM behöver du ta en backup på alla apps + deras data med t.ex. Titanium Backup. Titta även så att ditt google konto är synkat så att du inte förlorar några kontakter osv.

    Sen laddar du hem ROMen (.zip) filen och lägger den var som helst på ditt sd-kort. Nästa steg är att gå in i recovery och wipa/factory reset, wipa cache och wipe på dalvik cache. Sen är det bara att flasha ROMen och starta upp!

    Vet du hur a2sd funkar? T.ex. darktremor scriptet.

    Fråga bara om något är oklart!
     
    Pixeln gillar detta.
  4. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER


    NU börjar jag bli redo att flasha ICS! :)

    Jag har nog som du säger standard HBOOT, men det är ju jättebra om jag inte måste strula med det.

    Sen har jag clockworkmod tror jag, om det fungerar så slipper jag gärna uppdatera. Jag kan boota in i den och göra nandroid-backuper osv...

    Går det att bara installera ICS-rommen utan att pilla med a2sd och partitionera om kortet? Jag har inte så mycket appar installerade, har alltid 50+ MB ledigt som det är.

    Är det denna jag skall ladda ner? http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1355660


    Tack för all hjälp!
     
  5. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Den länken stämmer ja. Och om du inte vill använda a2sd så visst då är det bara att göra en nandroid, sen wipe/factory reset samt wipa cache och dalvik. Sen flashar du bara ROM:en! :)
     
  6. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Woohoo! Tack!

    Det gick jättesmidigt att uppdatera och hittills fungerar allting fint! Trevligt med ICS på telefonen också (har det på Transformern).


    /hulle.
     
  7. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag skulle verkligen råda dig till att skaffa S-Off genom att följa denna simpla guide. Gick ganska fort för mig har jag för mig.
    När du gjort detta så hämtar du hem appen för 4-EXT Recovery, som finns här.
    Därefter laddar du ner recovery:n till din telefon och flashar in den. (Görs automatiskt av appen om du inte valt något annat alternativ.)
    Sedan fixar du så att du får en Partion på minneskortet när du är inne i recovery:n, 1Gb borde bli bra.
    Sedan kan du flasha in den senaste versionen, den ifrån igår verkar riktigt fin! (RC2.2U5)
    När du flashar med 4-EXT så kommer du att kunna använda din touchscreen, och på så sett kunna välja alternativ när du installerar ROM:ar, som som vilka appar som skall inkluderas, vilka moddar du vill ha, osv.

    Hoppas att du förstod vad jag menade. ICS är verkligen jättetrevligt att använda! :)
     
  8. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vad ska han med S-OFF till? Han kan partitionera med S-ON.
     
  9. tihimasmo

    tihimasmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2012
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Uppdatering:

    Sandvold har släppt 0.4.5. Hans ROM börjar nu bli så stabil att jag tycker man kan använda den dagligen.
     
  10. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Mycket mycket mer användarvänligt med 4-EXT. Sedan kan han som sagt välja i installationen vid en ROM vilka appar och script han vill använda. Är helt klart den bästa recoveryn i mitt tycke. :)
     
  11. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo jag använder 4-EXT touch recovery jag med. Omformulerar mig då angående min fråga. Varför ska han ha S-OFF? Han ska inte byta hboot. Vad tjänar han på att öppna upp telefonens känsligaste områden om han inte ska använda dem? S-OFF styr inte partitionering av ditt SD-kort. Det kan du göra utan root.
     
  12. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har för mig att det är rätt krångligt att lägga in andra recoverys om man är S-ON, men det kanske finns någon simpel metod ändå?
     
  13. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Flikar in med en fråga..
    Ska man ladda ner 4EXT Recovery Updater eller 4EXT Recovery Control?
    Blir alltid så förvirrad när det är flera alternativ och det inte direkt står vilken jag ska ladda ner.....:ehm:
     
  14. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    4EXT Recovery Updater är ju gratis, men du kan bara ladda ner och installera recoveryn i telefonen då. Med 4EXT Recovery Control så får du lägga ut en mindre summa på Google Play (tidigare Android Market), men då fungerar den som ROM Mangager om du har använt den. Du kan ordna backuper, välja vilka filer som ska flashas och vilka delar av mobilen du vill blåsa ur, och mycket mer. Detta på ett mycket smidigt sätt. Rekomenderar att du köper appen, men har för mig att det ingår en prov-version i gratisappen, så att du kan testa. :)
     
    Pixeln gillar detta.
  15. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Bara att köra appen ju? :) Jag installerade 4ext recovery med deras gratis app när jag var S-ON.


    Som Zisid säger så är Recover Updater gratis versionen och Recovery Control "pro" appen som kostar. Dock så kan du göra allt om inte mer i recovery som du kan göra i pro appen, så om du är som mig, studerande med skit ekonomi så kanske det är att överväga :D
     
    Pixeln gillar detta.
  16. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Där ser man! Hade för mig att jag hade läst det någonstans, men nu när jag tittar i tråden så står det inget om det. Alltså är S-Off inte nödvändigt. :)


    Är väl mer att det är smidigare att välja allt i appen, och sedan gör telefonen allt automatiskt, och man kan göra annat undertiden. Det är vad jag tycker i alla fall, sedan kan ju man föredra olika vägar även här. ;)
     
    Pixeln gillar detta.
  17. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Då får det bli Control versionen, jag försöker i de fall jag kan att stödja app-makarna.
    Kanoners, då blir det ICS ikväll, tjohooo...:)
     
  18. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jo, det är ju bara småpengar egentligen. :)
    Men en ska jag läste, det stod i beskrivningen av appen att det krävdes S-OFF, men om leolulz nu hade fått det att fungera utan så kan du ju alltid testa. Men jag skulle ändå rekommendera S-OFF, det är inte alls särskilt svårt, och du får många fördelar sedan efteråt. :)
     
  19. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Känns som jag har kapat tråden, men i all fall.
    Hur vet jag om jag har S-Off eller inte. Har för mig att
    jag har det, men hur kollar jag det?
     
  20. Zisid

    Zisid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2012
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Om du stänger av mobilen. Och sedan startar den igen, fast med Vol- knappen intryckt, så kommer du in i HBoot:en, där står det längst upp om du har S-Off eller S-On.
    Ungefär såhär ser det ut med S-Off:
    [​IMG]
    Och så här med S-On:
    [​IMG]

    Annars kan du ju bara testa med att ladda ner appen, och sedan testa att installera recovery:n. Om det fungerar, så är det ju bara bra, annars så får du troligtvis skaffa S-Off som löser det. :)
     
    Pixeln gillar detta.