Fråga: Uppdatering - 14.6.A.0.368

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av tobswe, 15 sept 2015.

  1. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Telefonbröder- och systrar!
    Jag fick idag erbjudande att uppdatera min telefon till 14.6.A.0.368. Eftersom jag är en försiktig själ, tänkte jag höra om det är någon här i denna församling som redan har provat på denna nya version och kan avge ett första omdöme?
    Tack på förhand!
     
  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är 5.1.1 som har landat. Jag har alldeles nyss uppdaterat, det "lyser men ryker inte", dvs det verkar fungera, men det är för tidigt att avgöra om det blev någon större förändring.
     
  3. Deadlifter

    Deadlifter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick 5.1.1 till min Z1 via PCC i morse. Klar förbättring än så länge. Min telefon har varit i princip obrukbar pga lagg/multitasking issues ända sen 5.0.2 kom.
     
  4. Luffe

    Luffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har kört 5.1.1 en halv dag nu. Skillnaden från före stolpskottsuppdateringen är stor - bättre flyt och närapå ingen lagg. Video o kamera funkar utan anmärkning btw. Nöjd!
     
  5. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Tack för svaren! Det låter ju lovande ännu så länge! Tre positiva och ingen negativ! :-)
    Jag hoppade ju över näst senaste versionen, men det lutar åt att jag kommer uppdatera till den här,
    som verkar mer genomarbetad!
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Som vanligt är det inte väldigt uppenbart vad det är som är nytt, och jag tycker att det är lite knepigt att hitta några officiella release notes. Läser man på andra forum och liknande så är det främst en åtgärd åt ett hackerhot kallat Stagefright som som det talas om (känner tyvärr inte till det), lite nya inställningar för Wi-Fi och Bluetooth, lite ändrade ikoner i inställningsmenyn, och nån slags länkning till LinkedIn. Dessutom ska man kunna använda sin SmartWatch 3 som fjärrutlösare till kameran.
    Inget av det där är något som jag kände att jag absolut måste ha, även om volymkontrollen nog faktiskt är lite smidigare nu, den kan även användas när skärmen är låst, och så ska kameran fungera bättre. Dessutom känns allting lite rappare, "Aktivitetslistan", dvs den som kommer upp när man trycker på högerknappen, kommer fram märkbart mycket snabbare till exempel.
    Strömförbrukningen verkar dock tyvärr inte ha minskat till hur den var före 5.0.1, men man måste kanske köra ett tag till.
     
  7. Deadlifter

    Deadlifter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Förstår inte vad de menar med fjärrstyrning av kameran via SW3. Detta kunde jag redan i 5.0.2...

    I övrigt verkar jag fått tillbaka min kära Z1 efter månader av frustration med 5.0.2...
     
  8. joama73

    joama73 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Samma här har gått och väntat på denna uppdatering, körde OTA igår och telefonen känns oerhört mycket rappare. I 5.0.2 var det konstanta problem med långsam refresh av hemskärm och allmänt seg och trist, nu flyter allt på ett helt annat sätt. Dom måste fixat någon minnelsäcka eller liknande.

    Tänkte rensa cach partitionen, på flera andra androids kan man kom in i något återställningsläge där man kan välja fabriksåterställning och rensning av cach partition men hittar inget liknande för Z1. Det jag hittade var att hålla in volym upp och power knappen, telefonen stängs ner efter cirka 3 sec, men vet inte riktigt om den rensar något.


     
  9. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Åååh om jag också kunde få 5.1 nu. Så trött på minneshanteringen som den är nu, kan ju inte lyssna på musik eller podcasten och surfa samtidigt. Så fort jag laddar en webbsida så stängs det av i bakgrunden.
     
  10. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det är lättare nu.
    Inställningar/lagring/cachelagrade data.
     
  11. Exry

    Exry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hittills så känns 5.1.1, 14.6.A.0.368, riktigt bra. Enheten känns inte som sirap som på 5.0.2. Nu har jag bara haft 5.1.1 ett tag, men har inte hunnit hitta några allvarliga buggar.

    Jag upplever det som att standby-tiden är mer eller mindre samma som för Kitkat, men och andra sidan så tyckte jag det om 5.0.2 också...
     
  12. AsifKader

    AsifKader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Upplever att telefonen är väldigt mycket rappare efter uppdateringen faktiskt. I jämförelse till min samsung s6a så känns z1an snabbare!
     
  13. KnoxStrong

    KnoxStrong Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När kommer den till Xperia Z1 köpt i Sverige? Kollat varje dag men ingen notifikation varken av telefon eller Sony Companion. Ej operatörslåst mobil samt aldrig rootat den.
     
  14. Exry

    Exry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Möjligt att du har en operatörs firmware även fast den är olåst?

    Nordic Combined 14.6.A.0.368/R2D finns redan att ladda ner. Du kan hitta den med XperiFirm. Eller kolla ifall någon på XDA laddat upp den.
     
  15. KnoxStrong

    KnoxStrong Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den var ursprungligen låst till Telenor men jag låste upp den via Telenor. Kanske det som påverkar men jag antog att den iom upplåsningen inte ska vara beroende av Telenor på något viss alls.
     
  16. Luffe

    Luffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Allt flyter på bra, men har någon annan märkt att den är lite kinkig med 4g nätverket? Väldigt mycket 3g efter uppdateringen!?
     
  17. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Jag har ju varit väldigt nöjd med gamla 4.4.4, men nu lutar det åt att jag kommer att uppdatera, framför allt för säkerhetsuppdateringar och optimeringar i mjukvaran.
    Min telefon är köpt i Sverige och olåst, jag tror att uppdateringarna rullas ut lite efterhand, för att inte överbelasta Sonys servrar.
    Hoppas att det inte finns någon nätverksbugg, det kanske bara är en tillfällig störning hos operatören?
     
  18. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Nu kära vänner, har även jag vågat mig på en uppdatering och mina inledande reflektioner är övervägande positiva, även om det finns en hel del som också har blivit sämre. Överlag känns telefonen snabb och modernare.
    En märklig sak är dock, jämfört med föregående version, att Chrome ligger högst när det gäller strömförbrukning. Tidigare var det alltid skärmen som låg högst. Batteritiden generellt upplevs också lite sämre. Jag får göra en batterikalibrering och se om det hjälper... Är det någon annan som har samma problem?
     
  19. KnoxStrong

    KnoxStrong Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket bra uppdatering kära Z brödrar och systrar! Var redan imponerad av batteri tiden men nu än mer. Håller utan problem ett dygn med flera timmars skärmtid som inkluderar en hel del media, fotande, redigering och chattande samt ca 20 aktiva funktions appar såsom Adguard, KIS, Whatsapp, Facebook, Messenger mm. Samt så har jag alla strömbesparnings funktioner avstängda. Den är också snabbare i multitasking och inga omladdningar av hemskärmen (Apex Launcher). Enda negativa är iom version 5.1.1 så kan inte appar läsa av vilken app som är igång och pga det så kan inte "Smart Cover" appen stänga av sig när visa appar är igång då jag har plånboksfodral med lock. Annars verkar allt reko.
     
  20. KnoxStrong

    KnoxStrong Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den syns aldrig på batteri tids listan om jag inte använder den. Kanske någon funktion som håller den igång i bakgrunden såsom någon sorts synkning eller dylikt?