Fråga: Uppdatering - 14.6.A.0.368

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av tobswe, 15 sept 2015.

  1. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Nu har uppdateringen satt sig lite grann och allt flyter på fint, dock så upplever jag att batteritiden är märkbart sämre, minst 25 % kortare, riktigt trist, den var så bra tidigare!
    Jag har läst om en mobilradio bugg som håller telefonen vaken i viloläge, kan det vara den som spökar? Jag har aktiverat staminaläge, men det verkar inte hjälpa!
     
  2. Najtprowler

    Najtprowler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Testa stäng av Stamina-läget, vet att det buggade för mig i 5.0.2 och drog riktigt mycket batteri när den var igång :)
     
  3. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har ingen skillnad i batteritid mellan 5.0.2 och 5.1.1, men jag körde en factory reset efter uppdateringen
     
  4. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Tack för tipset om staminaläget, det ska jag testa och se om det hjälper!
    Min referens när det gäller batteritid är Android 4.4.4, jag hoppade över näst senaste versionen, men jämfört med den så är 5.1.1 en jättebesvikelse! Tidigare kunde jag klara två dygn på en laddning med staminaläget, det är jag långtifrån nu!
     
  5. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Stort tack för tipset Najtprowler! Jag testade att inaktivera både staminaläge och "köa bakgrundsdata" och spontant verkar det ha förbättrat situationen. Nu ligger skärmen återigen i topp i strömförbrukning, så som det brukar vara när allt fungerar normalt. Tidigare hade jag andra program där och framför allt chrome drog av någon anledning oerhört mycket ström, nu ligger chrome på mer rimliga 12 %!
     
    Najtprowler gillar detta.
  6. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Liten uppdatering:
    Android 5.1.1 flyter på fint, känns snabbt och modernt, men jäklar vad det suger batteri jämfört med 4.4.4. Tidigare klarade jag mig normalt två dygn på en laddning (eller ca 50 % batteri efter en normal dag), men med 5.1.1 får jag vara glad om jag klarar en dag på en laddning!
    Jag testade att inaktivera Staminaläge ett tag, men då upplever jag att telefonen laddar ur fortare, framförallt i viloläge, så det fungerade inte i längden tyvärr.
    Och enligt källor på Sony blir det inga fler uppdateringar för oss Z1-ägare, så vi får väl leva med detta tills det blir en ny mobil.
     
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag tycker att jag upplevde denna försämring av batteritiden redan när jag gick från 4.4 till 5.0, men att det blivit något bättre efter 5.1.1. Det är iofs lite svårt att avgöra ifall det verkligen var operativsystemuppgraderingarna eller en förändring i mitt sätt att använda mobilen som har påverkat batteritiden, nåt nytt grafikintensivt spel där skärmen är tänd en längre tid påverkar förstås batteritiden menligt också, men generellt har notifikationen om låg batterinivå börjat dyka upp oftare nu än förut. Telefonen är förstås snart två år gammal, så det kan ju vara batteriet som håller på att tackla av också.
    Jag har inte gjort någon fabriksåterställning efter någon av uppdateringarna, det påverkar mest prestanda men skulle kanske också kunna hjälpa till med att förbättra batteritiden, mest då för att man rensar ut en massa gammalt som man inte installerar på nytt kanske.
     
  8. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Jo visst kan det vara svårt att veta exakt vad som orsak en sämre strömhantering, men jag misstänker starkt att det är nya Android, åtminstone för min del!

    Dock så har jag suttit och laborerat en del med olika inställningar och upptäckte att batteritiden blev märkbart bättre när jag loggade ut från Google "Sök och Nu". Prova gärna och se om det är samma för dig? (Appar -> Google Inställningar -> (Konto) Inloggning och Säkerhet -> Logga ut)

    Min erfarenhet av lithiumbatterier är annars att de brukar hålla minst 2 år, så som jag använder telefonen (laddar sällan ut helt, laddar nästan alltid fullt, försöker att hålla telefonen sval, laddar alltid över natten).
     
    Last edited: 21 okt 2015
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Eftersom jag inte hittar något underforum som är specifikt för Xperia M2 Aqua, som är den modell som jag har som jobbtelefon, så kan jag meddela här att jag just fått 5.1.1-uppdateringen på den också, via OTA till och med. Det ska bli intressant att se ifall batteriförbrukningen förändras på den. Det är en telefon som är helt befriad från både spel och facebook och som används enbart till att ringa med samt att läsa jobbmail. På senare tid har den dessutom fått jobba ganska mycket som WiFi-hotspot. Det är ju nånting som i sig drar ganska mycket ström.
     
  10. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Spännande, du får återkomma och berätta hur det blev med nya uppdateringen!
    Jag upplevde som sagt att batteritiden blev märkbart bättre, även med senaste uppdateringen, efter att jag loggat ut från Google Sök och Nu (se ovan). Igår t ex hade jag 27% batteri kvar, sent på kvällen, efter en intensiv dags användande av mobilen! :-)