Vill påstå att Googles egna backup sköter i stort sett allt nu för tiden. Sist jag bytte lur fick jag med nästan allt. Sms, samtalslistor, bakgrundsbild, appar och dess data mm. BankID och logga in lite här å där var nog det enda jag behövde göra.
Hmm. Nä , det är sant. Spräckte skärmen p den förra luren, och loggade in på den nya innan jag återställde den gamla. Så du har rätt, gör du en factory reset ryker nog googlebackupen, jag tänkte inte hela vägen Edit. Eller hur blir det egentligen? Appar ligger väl kvar på gmailkontot, men inställningar lär ryka?
Backupen återställs väl när man startar Android för första gången efter en reset. Om man nu väljer att återställa den. Personligen tycker jag att det fungerar så där fortfarande, ungefär 50% av apparna återställs.
Hur menar du med 50% av apparna återställs? Under startup guiden så kan man välja vilka appar som ska återställas, och alla appar som jag valt ska återställas har återställts på de telefoner jag har
Jag menar precis det jag skriver. Jag väljer alla appar och bara 50%* av dom återställs/installeras. Jag har aldrig nånsin varit med om en backup-återställning som har fungerat till 100%. *) 50% är en grov uppskattning. Många appar installeras, många hoppas över.
Hur länge sedan var det du testade? Gick från en Moto G6 Plus till en Nokia 7 plus för omkring 2 månader sedan och blev överraskad över att i stort sett allt kom med , appar , appdata, bakgrundsbild mm. Har tidigare också haft sämre upplevelset av återställning av backups men nu gick det väldigt smidigt. Hur det blir om man gör en factory reset av luren precis innan låter jag dock fortfarande vara osagt.
Man kan se sina backuper på google drive, vill man se mer detaljerat får man gå via Drive appen i Android (Backups i vänstermenyn).
Hehe, citerar mig själv då jag misslyckades helt med att återställa backup på nya luren idag. Skulle byta tillbaka till min gamla Moto, men hur jag än gjorde så hittade den i gen backup. Uppenbarligen är Google lite luriga med när det verkar vilja funka Körde in allt manuellt, gick det med men det tog ju lite tid.
Anledningen till det är nog för att Motorola telefonen kör en äldre version, än din Nokia telefon, och då går det inte o återställa från din Nokia telefon.
Jag tänker mer på factory resets som många pratar om att de gör mellan androidversioner på samma telefon. Går de att göra på något sätt utan att behöva börja om med installation och inställningar varje gång och ändå få en clean operativsystemsstart?