Min mor använder vidare sin P20Pro med glädje. Eller, gjorde, i alla fall. Hon frågade ifall det var ok att uppdatera till Android 10 för ett tag den och jag såg inte att det skulle vara någon fara med det. En installation, ett par fabriksåterställningar och en massa annat pillande senare så kvarstår två problem som jag inte kan förklara eller åtgärda. Kanske kan någon hjälpa mig?
1. Det stora problemet stavas video. Nästan alla filmer inspelade av mobilkameran, tänk varenda klipp på den nya katten och det nya barnbarnet (det blir några gb...) är omöjliga att spela upp. Ibland, sällan, startar filmen men 1-2sek senare kommer ett meddelande om problem med filformatet h264. I de flesta fall startar inte ens videon. Samma fel uppstår då jag försöker starta klippen i Google Photo som i telefonens galleri-app. Det här problemet är en katastrof och det måste lösas. Kan man utkräva något ansvar av någon? Kräva att någon tar fram filerna?
2. Ibland, kanske ett par gånger per dag, fryser telefonen när man scrollar. Jag vet inte om det är i någon annan app än Chrome men den fryser mitt i scrollandet och börjar fungera igen efter en tid (från ett par sekunder till mkt längre än så).
Punkt 1 är ju ett problem av en gigantisk omfattning. 2 kan man lösa genom att byta telefon i värsta fall - det går inte att lösa 1 på samma sätt.
Last edited: 28 juni 2020