Tips: Uppdateringstråden för LG G4

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av Gorgeous, 3 jul 2015.

1. Ignatius_Pop

Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Om man uppgraderar till Marshmallow, går det att gå tillbaka till Lollipop utan att låsa upp bootloader?

Och om man låser upp bootloader, blir kameran sämre då(för mig vissa telefoner får sämre kamera mjukvara om man låser upp bootloader pga av DRM)?

2. BjornSv

BjornSv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Om du menar att nedgradera till Lollipop och samtidigt behålla inställningar så tror jag inte det går oavsett om du låser upp bootloader eller inte. Utan du får flasha Lollipop från scratch så att säga.

Nej, den är lika bra med upplåst bootloader.

Ignatius_Pop gillar detta.
  3. Ignatius_Pop

Mottagna gillanden:
    23
    Nej, behöver ej behålla inställningar, appar etc, brukar alltid installera rent.
    Så jag kan installera Marshmallow och sen gå tillbaka till Lollipop utan att roota(eftersom jag ej kan roota marshmallow utan att låsa upp bootloader)? Hur gör jag det? Med LGs officiella verktyg(bridge?)?

4. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Ingen aning, men å andra sidan bryr jag mig inte. Skulle det behövas så har jag en brandvägg att klippa appars internetaccess med.

Jag fick OTA fastän jag trixat med luren. Flashade dock 20b-kdz:en via LGUP. Nu har 20c kommit.

Fattar inte riktigt vad du menar med att du logga in med Google+.

Vanligt Tre-syndrom som jag sett på X antal mobiler, även före smartphones inträde. Skulle jag vara du skulle jag flasha in stock och skita i Tre.

Jag är inte säker på det, men det borde väl gå om du gör en nandroidbackup? Läs på xda först bara, så du inte gör något du kommer att ångra sen.

Använder inte kameran så mycket, men har svårt att se att upplåst BL skulle förändra den. Varför, liksom? Det är ju LG själva som tillhandahåller möjligheten.

Se ovan. Läs tråden om low effort root på xda. Tror det ska gå att roota utan att låsa upp bootloadern nu. Men varför vill du inte låsa upp den?

5. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

För er som funderat över systemsignalerna för exempelvis hög ljudvolym, ändring av volym och så vidare finns nu G4 Tweakbox i en betaversion för MM. Funkar utmärkt för mig.

6. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Behövs root?

7. Ignatius_Pop

Mottagna gillanden:
    23
    Brandvägg är bra, men hjälper inte mot exploits som stagefright, handlar inte om en app du installerat själv som du kan blocka

För att göra nandroid backup så måste jag lägga in egen recovery? Och för att göra det måste jag låsa upp bootlloadern? Stämmer det? Länge sen jag höll på med custom ROM etc på Android. :)
    Anledningen till att jag ej vill låsa upp bootloadern är att garantin ryker då enligt LG, och då tydligen vissa G4or har ett hårdvarufel där man kan hamna i en bootloop(utan att du rootar och trixar med den), så vill jag inte göra det.

Så jag kan inte flasha in lollipop från marshmallow med LGs officiella redskap?

Ska kolla XDA tråden, men senast jag kikade(tror det var Reddit) så sas det att det går ej att roota G4 MM utan att låsa upp bootloader. Om det går att roota MM utan att låsa upp bootloader så finns det ingen mening för mig att köra LP.

Angående DRM, bootloaders och kamera, så var det pga av Z3 som jag undrade om det gällde G4 med. Om jag inte minns fel, så låter Sony också folk låsa upp bootloadern, men på egen risk(garanti ryker? sämre kamera etc).
    http://www.gsmarena.com/unlocking_the_sony_xperia_z3__bootloader_degrades_its_camera-news-9831.php

8. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

9. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Sant om exploitsen. Inte läst på om dem. Är det verkligen något att oroa sig för?

Ja, du måste låsa upp BL. Men jag förstår inte detta prat om att garantin skulle ryka. Jag är förstås ingen expert, men jag har svårt att se att LG skulle kunna sätta konsumentköplagen ur spel. Enligt trådar på xda ska detta förresten gälla hela EU. Så länge det inte handlar om att mjukvaran orsakat ett hårdvaruproblem är det ingen fara. Var försiktig med att mixtra med overclocking och sånt. :) Hade båda mina Samsung (S2 och S4) inne på reparation. S2:an gick det ju att dölja på vid en första titt med Triangle Away, men på S4 var knox satt till 1. Hade båda på reparation minst 2 gånger vardera och hörde inte ett ljud om det. Någon påstod sig ha ringt LG:s kundtjänst och fått svaret att garantin inte gäller vid olåst BL, men kan ana att det är någon okunnig som svarat. Skulle gärna ringa upp och höra med dem själv, men är inte i Sverige.

Låter ju fantastiskt dumt ifall Sony lagt in att kameran skulle bli sämre ifall man låser upp BL. Vad är då meningen med att erbjuda folk att göra det, liksom? :)

10. BjornSv

BjornSv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Jo då - det går bra! Blåsa in en version från scratch via LG-verktygen ska inte vara något problem. Bara du har tankat hem och kan peka ut den rätta imagen så ska det bara vara att köra. Någon automatisk upgrade(downgrade) lär ju inte gå utan det handlar om att tala om vad du vill flasha in.

Ignatius_Pop gillar detta.
  11. Ignatius_Pop

Mottagna gillanden:
    23
    Lite svårt att säga. Innan trodde jag det var ett alvarligt säkerhetshål men som det ej var vanligt att någon använde sig av "in the wild". Men jag hade inte heller kollat efter sådana fall, och sen när jag googlade lite på LG G4 och stagefright updates häromdagen så snubblade jag över en tråd på XDA där någon blivit utsatt(han hade rätt hög thank rating, så antar att det var en pålitlig reg).
    Då jag har så mkt personlig viktig data på mobilen så är jag hellre "safe than sorry".
    http://forum.xda-developers.com/g4/general/stagefright-hacked-verizon-lg-g4-t3215743

Haha, jag var inne på det med. Vissa säger att i EU så kan inte LG hävda att garantin inte gäller. Var tom någon advokat som hade en blogg om det. Länken är borta nu av någon konstig anledning dock.
    http://matija.suklje.name/search.html?q=warranty
    Men jag ville inte chansa. Fast nu när du sa att du lämnat in dina Samsungs och ingen sa något så känns det bättre. Jag kan tänka mig att om man ringer LG och frågar, så säger de officielt att de inte stöder det, men när det väl kommer till skott så kan de inte förneka garanti.
    Och lol s2 triangeln, nostalgi, hade den med! Har fortfarande trianglen kvar. :)

Sony har traditionellt alltid stött och tom uppmuntrat custom rom communityt(tror det kan ha att göra med Lundagänget). Men jag kan också förstå att de inte vill ge bort dyra algoritmer för deras kameramjukvara till konkurrenterna. Konstiga är att jag inte hört om någon annan tillverkare där man blir av med något om man låser upp bootloadern. På G4 försämras ingenting?

Tackar! Då kanske jag vågar mig på MM ändå då.

12. Snah

Snah Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136

MINA ENHETER

Bara för säkerhets skull: Det är alltså via LGUP, inte LG Bridge - den flashar man inte med. :)

13. BjornSv

BjornSv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Tack, det var därför jag var så vag med att skriva "LG-verktygen" -Jag brukar aldrig lyckas komma ihåg vilket som är vilket. :)

14. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Jag sitter fast på 5.1 fortfarande.
    Ingen uppdatering finns säger LG Bridge, och även LG Mobile Support Tool.
    Någon som har någon fix för att lösa detta?

15. krilla37

krilla37 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Telia/Cosmote
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia/Cosmote
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Vad har du för operatör du ringer med?

16. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Hur kan en operatör spela roll? Telefonen är köpt som kontant olåst.
    För att svara på din fråga så har jag Vimla.

17. krilla37

krilla37 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    232
    Operatör:
    Telia/Cosmote
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia/Cosmote
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Aha för de som har 3 som operatör har inte fått denna uppdateringen, de va därför jag undrade bara..

18. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Alright då förstår jag. Är en obrandad telefon för min del (som nu har den ökända bootloopen man inte kommer förbi).

19. Ignatius_Pop

Mottagna gillanden:
    23
    Vad har du för serienummer?

20. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Oj ingen aning såhär i efterhand. Sålde min G4 och lämnade den på posten för en stund sen. Så detta är inaktuellt för min del i dagsläget.

dalton gillar detta.