Diskussion: Upphittad telefon och ägaren är okänd

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Fractalogic, 10 aug 2024.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Upphittaren i det här fallet jobbar också inom kollektivtrafiken. Men han jobbar också inom hemtjänsten, så det är inte säkert att han gjorde fyndet i kollektivtrafiken. Men är ni tvungna av arbetsgivaren att lämna in upphittade saker till företagets hittegodsexpedition? Jag läste precis nu i ett gammalt Facebook inlägg från 2020 att upphittade saker ska lämnas in där. Även om en passagerar har hittat något?

Log into Facebook

AirBook laptopen som jag nämnde innan har jag hittat kvarglömd på en buss. Jag tog själv hand om den, och den har kommit tillbaka till ägaren. Gjorde jag ett lagbrott då alltså?

Jag litar inte mycket på folk här! Inte längre. Det finns inget "samhälle" kvar. Jag har varit med om saker som gjort att jag inte kan lite på folk. De kan absolut lita på mig! Det kan jag hävda besämt, och med rätta. Mina handlingar (och även den här långa tråden) talar för sig själva. Det är en anledning till att jag är arbetslös, för jag är sämst på att ta för mig! Jag är ingen opportunist som inte kan se skillnad på egna och andras saker. Hade jag överlåtit den där laptopen till busschaffören så är jag rädd att den hade fått fötter. Med det menar jag inte att alla busschafförer är tjuvar! Absolut inte! Men jag vet vem jag kan lite på. Jag känner flera chaufförer vid namn, har haft många goda och långa samtal med dem, skrattat och skojat med dem, både med svenskar och invandrare, och mina egna landsmän (sydeuropa). Jag åker inte kollektivt längre. För månadsbiljetterna är nuu så dyra, jag har inget större behov för det, och så har det blivit många färre hållplatser som ska "förbättra servicen" så att de ska hinna komma i tid. Någon har alltså suttit och spelat in alla på/avstigninngar och "optimerat" rutter, vilket jag anade skulle hände så fort man införde elektroniska och uppkopplade kortapparater och satte GPS sändare på alla fordon. Så servicen har blivit bara sämre samtidigt som priset har stuckit uppåt. Och så är man arbetslös förstås, men ska ändå betala fullpris som om man pendlar till ett jobb med månadslön (det gör man inte, då åker man bil istället). Största skurkarna här, om man ska peka ut några, är de som jobbar med trafikledning och de som sitter i styrelsen. Men mer om det en annan gång.

Men inte Polisen? Jag tror att de flesta associerar ICE med sjukdomstillstånd. Så jag tänker att det är ambulanspersonal i första hand som kan det där. Men medvetenheten växer, inte minst från privatlivet. Jag menar man kan vara både Android nörd, privat, och polisman i tjänsten. En sån person vet nog ett och annat om ICE. Men hans kollegor vet nog inte alla att man kan kolla det här i telefonen. Kan hända att man grips av pan om det är nödsituation. Då vet man knappt vad man själv heter. Det är lätt att sitta och bläddra i ICE när man inte är under tidspress till exempel. Och då... tänker jag... att de som har hand om hittegods hos Polisen kan ostört bläddra igenom låsskärmen och se om det finns ICE uppgifter på telefonen. Innan de lägger undan den och konstaterar att ägaren inte kan fastställas eftersom texten på skinnfodralet har nötts bort. Jag tror i alla fall att det är så det gick till.

Men hur vet du förresten att all 112 personal har fått instruktioner i att titta på det här? Vem har de fått instruktioner av? Internutbildning? Och precis alla har fått den här utbildningen och uppmaningen? Även brandmän? Jag tvivlar på att alla har nåtts av den här informationen. Men jag tycker absolut att de behöver känna till det. I första hand ambulanspersonal behöver veta det, och därefter poliser. Men brandmän?... jag vet inte... kan vara bra att känna till att man är allergisk mot koldioxid kanske? ;) Nej men... att man inte kan simma och att man är höjdrädd kanske är nyttig info? Så helst inga hopp från höghus! :)

Intressant! Hur kan SOS Alarm ta del av sån information? Vilket protokoll används för det? Går det ut som SMS?

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Absolut. Du har rätt.
    Jag menade informationen som JAG skriver in i appen Hälsa, som sedan ska hjälpa polisen via nöd kontakter och medicinsk information.

vi tycks missuppfatta varandra hur jag än skriver :eek:

3. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Rekommenderas av vem? Menar du att Polisen skriver på sin sida att man ska ange ICE uppgifter på sin telefon?

Ja, jag känner till det. Men i det här fallet så tycks den tiden vara lite avkortad.

De facto? Men inte de jure? Ärligt talat så vet jag inte vad som gäller nu, juridiskt sett.

Är det vanliga supporten man kontaktar då, eller någon särskild avdelning? Hur kan tillverkaren låsa upp telefonen? I så fall har de en bakdörr. Det låter som det i alla fall. Det ska inte vara möjligt. Inte med PIN lås. Du kanske tänkte på IMEI lås eller liknande? Operatörslås? Då kan det vara annat. Då är det nog operatören man ska vända sig till i första hand. Men det blir en konstig situation ändå. För vad bryr sig operatören om att du har hittat den och den nu fått en ny ägare, när det är de som har tecknat avtal med gamla ägaren? Det är inte deras fel att förra ägaren har slarvat bort sin telefon liksom.

Ja, jag inser också att det är sorglig situation. Polisen är varken engagerade eller utrustade för att kunna lösa såna här saker. Det blir mycket manuellt arbete, vilket de inte lägger ner tid på. Om jag fick bestämma så skulle jag ge Polisens hittegodsavdelning och andra relevanta avdelningar tillgång till IMEI databasen. Annars blir det ju som du säger, att om ägaren inte har förlustanmält telefonen, och angett IMEI nummer i anmälan så kommer den inte tillbaka till ägaren. Det verkar nonchalant av ägaren att inte förlustanmäla sin telefon. Hen bryr sig inte? Vill inte få tillbaka den?

Det är bättre att den kommer till användning tycker jag, än att den går till soptippen. Det är ett slöseri med naturresurser, och tid och energi för alla inblandade som vill återföra telefonen till dess ägare. Genom IMEI numret så skulle Polisen kunna matcha ett ICCID (SIM-kortnummer). Jag är säker på att det loggas hos operatörerna. Sedan kan man hitta telefonnummer på det ICCID, och sedan också personnummer. Med namn och adress. Så i teorin skulle det fungera jättebra. Det skulle underlätta Polisens arbete. Det här blir då lite som att söka upp fadern eller modern som oplanerat blivit förälder och vill nu inte veta av barnet! :)

Det är nog den textrutan som jag använder på min telefon för att lämna instruktioner till upphittaren. Man kan skriva rätt mycket där. Får det inte plats på skärmen så animeras texten. Där kan man ange vad som helst, så även Telegram nummer och andra kontaktsätt.

Så den har Google appar, men saknar Personlig säkerhet appen? Är det en bakgrundsapp? Jag har en Samsung telefon och jag saknar den appen. Har ingen ikon för den, och den är inte i listan över alla appar. Däremot så har jag hittat den genom en webbsökning.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.safetyhub&hl=sv

Men jag hittar den inte i Play Store på telefonen. Heter den Safety Hub på engelska?

Jag ber om ursäks för eventuellt övertramp av reglerna. Jag syftade inte på att uppsåtligen kringgå säkerhetssystem, utan jag undrade hur man kan slippa hamna i den situationen vid normal användning. Då är det som jag trodde. Man måste fabriksåterställa från inloggat läge.

Men jag undrar just... om inte det kan vara ett sätt att komma i kontakt med ägaren? Ägaren får väl ett meddelande från Google om att någon försökte använda telefonen med det egna kontot? Eller liknande? Förutsatt att ägaren har lagt in ett Google konto förstås, och att hen är så alert och skriver ut ett meddelande på skärmen om hur jag ska få tag på denne? Det skulle kunna funka.

4. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Är det en iPhone ni pratar om? "Hälsa" är namnet på en app där man anger hälsouppgifter om sig själv? Eller är det motsvarande Samsung Health där man ser kalorier, steg, träning, etc.? Vad är "Medicinskt ID" i så fall?

Prova förklara för mig. Jag försökte följa ert utbyte, men jag är inte säker på att jag har förstått jag heller. Ni tycks prata om en iPhone. Så långt är jag med. :) Men vadå, anger man inte såna här nödkontakter och grejer på ett och samma ställe, i en och samma app i en iPhone?

5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Min dotter står som "ICE xx" i min kontaktapp. Inte för att JAG har döpt den till det. Det gjordes automatiskt när jag för många år sedan lade in henne som min ICE. Jag tror inte det fungerar så nu, men det gjorde som sagt det en gång i tiden. Möjligen fick man frågan om hon skulle visas med "index" ICE, men det är som sagt väldigt många år sedan så jag minns helt enkelt inte. (Jag har för övrigt blivit så van att se hennes "namn" på det viset så jag har inte brytt mig om att ändra det.)

Angående att hitta mobilens ägare: Hade personen varit angelägen om att få tillbaka sin mobil hade den varit förlustanmäld. Att det inte var något SIM-kort i den tyder väl också på att den inte var någons "första-mobil". Så att sitta och leta namn och telefonnummer och göra listor känns som lite overkill även om det förstås vore kul att hitta ägaren.

Kristy och Fractalogic gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För Apple: Ställ in Medicinskt ID i appen Hälsa på din iPhone - Apple-support (SE)
    Ställer man in det så kan man ringa telefonnummer man anger i Hälsa appen utan att behöva låsa upp telefonen. Finns liknande på Android. Är lite olika beroende på tillverkaren av telefonen.
    För Samsung: Hur man använder Galaxy-enheten i en nödsituation för att kontakta nödkontakter och visa viktig medicinsk information

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Har inte hört något officiellt så, men när jag hittar datorer/telefoner och liknande så försöker jag kontakta ägaren först (t.ex. skola om det är en skoldator) innan jag skickar den till vårat garage där vi mellanlagrar borttappade saker. Vi skickar sedan dessa till SLs hittegods 1 gång/veckan.
    Google har en inställning under Inställningar -> Plats -> Platstjänster -> Platstjänst för nödsituationer. Här ser du vad den gör
    upload_2024-8-11_20-39-56.png

8. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Intressant! Hmm... minns du vilken telefon det var? Jag kan tänka mig att det var innan smartphone telefoner kom. Jag funderar på vad som kan tänkas vara finessen med att prefixera en kontakt med ICE. Det kan ha med sorteringen i kontaktlistan att göra. De hamnar alla på samma nivå i listan, alla som har "ICE" i namnet. Oavsett om man har ett namn som börjar på A eller Ö.

Om vi antar att vi har följande lista:
    • Adam
    • Bertil
    • Charlie
    • David
    • Erik
    • Fatima
    • Glenn
    • Helge
    • Inger
    • Jimmy
    • Tage
    • Urban
    • Viktor
    • William
    • Yvonne
    • Zlatan
    • Åke
    • Örjan
    Med Adam, Viktor och Örjan som utvalda ICE kontakter så kommer den att se ut så här:
    • Bertil
    • Charlie
    • David
    • Erik
    • Fatima
    • Glenn
    • Helge
    • ICE Adam
    • ICE Viktor
    • ICE Örjan
    • Inger
    • Jimmy
    • Tage
    • Urban
    • William
    • Yvonne
    • Zlatan
    • Åke
    Ett knep som jag brukar använda mig av när jag vill att mina mappar eller filer på datorn ska hamna längst upp i sorteringen är att lägga till ett understreck. Jag tror jag använde utropstecken förut. Det hade nog varit lämpligt i det här fallet. Då blir ICE kontakterna inte bara grupperade utan också hamnar längst upp som gör det ännu lättare att hitta.

Jag har hittat ett par stycken personer med exakt samma namn. Det är ett ganska vanligt svenskt namn och efternamn, men det är inte många som har det namnet i vår kommun. Men ingen hade telefonnummer publicerat. Jo, en kanske! Hitta.se skriver "X har 1 annat telefonnummer som du inte trodde fanns." Jag tror de plockade in något från gammal adressändring. Jag förutsätter att ägaren bor i kommun förstås. Men jag kan inte se det, för det kostar 39 kr tror jag och man måste nog vara inloggad.

Jag vet, det är overkill att försöka nå ut till allihopa. Det är så typiskt mig! Jag gillar utmaningar, och jag böjer mig inte för riktigt svåra problem. Oftast tekniska sådana, men även annat. De är ju inte mer än kanske 300 personer i hela Sverige. Det är inte så många, tycker jag inte. PostNord skulle kunna sponsra mig med frimärken! :P Ett frimärke kostar väl 15 kr idag! Det är pengar det också. Men jag ska göra ett försök att rikta in mig på de som bor i samma kommun. Så jag ska skicka ut ett par brev imorgon och hoppas på svar. :)

9. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tack för länkarna! Så då är det ändå bara på ett ställe man ställer in det här på en iPhone. Man behöver inte två appar för det.

Det är en Samsung Galaxy S22 jag har, och det ser precis ut som i Samsungs guide. Jag tittade nu på det igen. Intressant nog så kan man låta bli att ange förnamn och efternamn, och ändå så visas "FÖRNAMN EFTERNAMN" med versaler på låsskärmen (vet inte varför versaler, det ser skrikigt ut). Det måste vera ett slags minimum som visas, och det är väl det som visas på den här upphittade telefonen. Men om man aktivt anger förnamn och efternamn i de här inställningarna för medicinsk information så skrivs standardnamnet över på låsskärmen. Så om man hade "ANDERS ANDERSSON" innan som standard, och ställer in "Anders" i fältet förnamn så kommer det visas så istället (man kan dölja efternamnet så).

Jag har inte tänkt på det, men det måste finnas jättemycke hittegods i omlopp. Speciellt i Stockholmsregionen. Du gör rätt i att försöka kontakta ägaren direkt tycker jag. Era förvar blir inte överfulla och ägarna får tillbaka sina ägodelar snabbare.

Men det gör mig lite ledsen när jag ser att folk tappar bort så mycket saker, och de tar det så lätt, de gör inte ens en anmälan. Den som lever i välstånd kanske inte bryr sig så mycket. Den som lever fattigt lär sig att ta bra hand om det lilla man har. Det är på den vägen jag har lärt mig. Jag har en av Samsungs bästa telefoner just nu. Det blev en ganska dyr historia för mig. Jag kommer köpa billigare telefon nästa gång, för alla gör så dyra telefoner nu! Jag köper sällan så dyra saker, men jag väljer alltid bästa kvalitet och tar bra hand om mina saker. Och jag släpper aldrig ifrån mig mitt paraply när jag åker kollektivt! För de är så lätta att släppa ifrån sig och glömma, speciellt i mataffären när man brottas med varukorgen. (Jag har en amerikansk herrmodell som jag hänger över armen.)

Jag kollade nu på min telefon. Alternativet heter Emergency Location Services på engelska. Och det som heter "Personlig säkerhet" kallas Emergency SOS. När man trycker på det så öppnas Emergency contacts. Funkar sånt i Sverige? Alltså att dessa uppgifter delas med SOS Alarm i det här fallet? Det står att det beror på vilken region man befinner sig i, och Apple skriver samma sak på sin sida.

Men vad är Safety Hub från Google då?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.safetyhub&hl=sv

När jag går till den här sidan och försöker installera den på min telefon via datorn så står det att jag inte har några kompatibla enheter. Är det bara för Google Pixel telefoner?

10. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det var definitivt en smartphone. Samsung S2 kanske...

11. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Längd och vikt, någon som kommer på ett skäl till att man skulle vilja ha den informationen bland sådan nödinformation? Skulle det kunna vara nyttig information på något sätt för sjukvården?
    Blev mest förvånad över det.

Den sistnämnda inställningen du nämner, Dela under nödsamtal, den har jag sett för ett bra tag sedan vet jag. Vet inte ifall den infördes med Android 14, men det är möjligt, eller iaf så länge sen typ.

12. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 557
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Längd och vikt kan vara viktigt om du råkar ut för en olycka och behöver få en transplantation.

OT, ni har väl alla anmält er till donationsregistret? ♡

Kristy gillar detta.
  13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Emergency SOS är Samsungs motsvarighet till Googles Personlig säkerhet
    Den är inte bara till Pixel telefoner, även Nokia/HMD Global och Motorola telefoner använder den appen, troligtvis de flesta telefoner som använder vanilla Android använder Personlig säkerhets appen.

Kristy gillar detta.
  14. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Tillverkaren har möjligheter att fabriksåterställa telefonen och koppla bord denna från alla google/icloud konton den är kopplad till. fabriksåterställer man själv kommer telefonen fråga efter det gamla kontot som användes på telefonen (stöldlåsning) till exempel samsungverkstaden kan detta, och m sTore för iPhones.

Det handlar inte om att de kommer in i telefonen utan att de kan återställa telefonen så den inte längre är låst till ett konto.

Kristy gillar detta.
  15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Antingen har hen inte Imeinummer tillgängligt längre, många vet inte ens att det finns ett sånt och förpackningen kastas omedelbums telefonen packas upp eller så vet de att de får ut från drulleförsäkring i alla fall och vill hellre ha en ny telefon. ett tredje scenario är att det är en företagstelefon och anställda vet att hen bara får en ny. Det sistnämnda hör jag minst en gång i veckan... "de kostar ju ändå ingenting"

16. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Imei står väl även på kvittot dock. Om man nu har kvar det.

Kristy gillar detta.
  17. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Större delen av inläggen i den här tråden är väl OT utifrån vad frågan faktiskt gällde!
    Men ärligt talat är detta OT i mina ögon viktigare än vad frågan faktiskt gällde!

Kristy och Heleg gillar detta.
  18. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Håller med. Det där med ICE är ganska förlegat men var en smart idé på sin tid, man märkte viktiga kontakter i sin telefonbok med denna akronym (In Case of Emergency). Det funkar minst lika bra i en fysisk adressbok, om det finns någon som har kvar en sån numera.
    De flesta smartphones har även möjlighet att lägga ut en valfri textsträng på låsskärmen, där man med fördel också kan lägga in sina kontaktuppgifter.
    Om batteriet skulle vara dött så är väl annars det bästa alternativet en Dymo-remsa eller motsvarande på baksidan av telefonen med kontaktuppgifter.
    Det här fungerar förstås på en upphittad telefon endast ifall ägaren sett till att göra de här rekommenderade åtgärderna.
    Om en upphittad telefon är olåst så är nog det enklaste sättet att hitta ägaren att ringa några av de senast slagna numren, det brukar sparas oavsett ifall ägaren lagt in några uppgifter i telefonen. Någon av ägarna till dessa nummer borde veta vem som är ägare till telefonen.
    Är telefonen låst så är det svårare om man inte har specialkunskaper och rätt verktyg. Har man tur är inte SIM-kortet låst och då kan man flytta över det till en annan telefon och provringa för att få fram telefonnumret.

19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det är bättre att skapa medicinskt ID / Nödkontakter, då kan man ringa direkt ifrån telefonen istället för bara skriva textsträng. samt andra viktiga uppgifter om en.

20. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Inte alla. Inte på det Netonnet kvitto jag kan kolla för min surfplatta som jag köpte förra året som har stöd för 4G