Nu har jag jobbat lite med mitt "ärende" igen, och det är dags för en uppdatering. Jag är nu till 95% säker på att jag har hittat ägaren! Det rör sig om den person som jag misstänkte är hemlös. Men det har visat sig att han har blivit dömd för en rad olika brott, och i två av de domar jag fått se så har han fått fängelsestraff.
Här är en summering med åtalspunkter från domarna, i kronologisk ordning.
- 2022-07-05: Dom: Påföljd: Dagsböter 30 om 50 kr
- 2022-04-30: Ringa narkotikabrott, 1 § 1 st 6 p och 2 § narkotikastrafflagen (1968:64)
- 2023-03-20: Dom: Påföljd: Fängelse 7 månader
- 2021-07-18: Grov vårdslöshet i trafik, 1 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649)
- 2021-07-18: Våld mot tjänsteman, 17 kap 1 § 1 st brottsbalken
- 2021-12-12: Brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, 1 § 1 st och 4 § 1 st lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål i sin lydelse före 1 juli 2022
- 2021-07-18: Vållande till kroppsskada (antal brott: 2), 3 kap 8 § 1 st brottsbalken
- 2023-05-16: Dom: Påföljd: Fängelse 10 månader
- 2022-12-09: Olovlig körning, grovt brott, 3 § 1 st 2 men trafikbrottslagen (1951:649)
- 2022-12-15: Inbrottsstöld, 8 kap 4 a § brottsbalken
- 2023-04-12: Grov vårdslöshet i trafik, 1 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649)
- 2023-04-12: Olovlig körning, grovt brott, 3 § 1 st 2 men trafikbrottslagen (1951:649)
- 2023-04-12: Olovligt brukande, 10 kap 7 § 1 st brottsbalken
- 2023-04-12: Rattfylleri, 4 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649)
Jag är ingen jurist, men som jag förstått det så fick han först 7 månaders fängelse, och sedan så blev det ändrat till 10 månader när nya brott upptäcktes under tiden. Men det börjar egentligen med narkotika, som han också satt inne för, vilket omnämns i en av domarna, men som jag inte kunde ta del av, troligtvis för att det har blivit gallrat.
I domen från 2023-03-20 så står det,
Jag har bytt ut hans namn mot N. N. för det är inte min mening eller syfte att hänga ut honom här, även om han är dömd för det som påstås.
I samma dom så står det,
Han var alltså svår att få kontakt med även när han inte satt inne. Så det ger mig en bra fingervisning om vilken uppgift jag står inför. Han vill inte ha kontakt, och minst av allt med myndigheter. Och han är inte den typ av person som kommer förlustanmäla en borttappad telefon! Det är ju han som är den som tar ifrån andra deras ägodelar. Det är ju inte helt uteslutet att den här telefonen är från början stulen. Kanske just från hans flickvän som var hans "ljuspunkt" för att slippa övervakning och samhällstjänst?
Nu vet jag inte om han fortfarande sitter inne, men i så fall är det nästan helt omöjligt för mig att få kontakt med honom. För kontakt via telefon i alla fall så måste väl han begära det och få tillstånd? Samtalet avlyssnas då. Men jag kan inte lämna mina kontaktuppgifter till Kriminalvården, för de vidarebefordrar inte sådant som jag förstått. Jag kan eventuellt skicka ett brev till honom. Det ska visst gå? Brevet adresseras då till Kriminalvården med ett yttre kuvert och med hans namn och personnummer på ett inre kuvert. Brevet öppnas och granskas då av Kriminalvården, återförseglas och för att det ska delas ut till honom så måste han godkänna granksningen. Jag har läst på lite om det här. Det är rätt fascinerande! Jag hade ingen aning om att det var på det sättet. Jag vet inte om hans godkännande måste inhämtas innan brevet granskas eller innan det delas ut till honom. Men om han väljer att inte godkänna det, så kan brevet vänta på honom tills han blir frisläppt.
I den domen döms han för våld mot tjänsteman,
Det här handlar om att han åkte moped på en 1-2 meter bred gångväg med en älv på ena sidan och branta backar och berg på andra sidan, i ett parkområde. Polisen befann sig i närområdet i ett annat ärende och fick tips av allmänheten om vad som pågick på gångvägen. Poliserna delade på sig i två grupper, och patrullerade gångvägen till fots, från varsitt håll. Han och ett par av hans kompisar blev alltså instängda. De satt där i en grotta eller liknande och knarkade troligtvis. De försökte fly på moped när de fick syn på Polisen och i samband med ingripande så fick ena polisen hjärnskakning, ena fick "blånad", etc. Han blev tvungen att vända mopede på den smala vägen när han fick syn på den andra gruppen med poliser och försökte köra på en av poliserna.
Det är både komiskt och tragiskt på samma gång. När jag läser det så är det precis som att se på en tecknad film. Här ett utdrag från domen.
Det är alltså hans telefon som jag har tillgång till! Det är karma det! Det känns lättare för mig nu att trycka på knappen och radera all data. Jag känner att han inte förtjänar att jag engagerar mig så mycket i hans borttappade telefon. Det är inte ens säkert att den är hans från början. Den kan han ha stulit från sin flickvän.
Men det konstiga är att Polisen inte fick tag i ägaren, trots att han var mitt framför näsan på dem så att säga, om han nu sitter inne. De kanske inte vill hjälpa den som har åsamkat dem blåmärken och hjärnskakningar? Man kan också tänka sig att telefonen innehåller viktigt bevismaterial. Med tanke på hans levnadssätt. Bilder kanske från gods som han har stullit från ett tidigare inbrottet och lagt ut på nätet? Vad gör Polisen när eller om de inser att ett inkommet hittegods kan kopplas till en förundersökning? Jag menar om ägaren blir fastställd. Gör de såna kontroller ens?
Det här är en ung man med många problem! Jag hoppas han får hjälp där han är nu. Kanske har han avtjänat sitt straff nu. Det tar 3 veckor för en dom från tingsrätten att vinna laga kraft. Om de där 10 månaderna från senaste domen räknas från beslutsdatum (2023-05-16), så har han avtjänat sitt straff den 6 april 2024. Han kan ha fått ett kommunalt boende för att få behandling mot sitt missbruk. Kanske är det därför jag inte hittar hans adress.
Telefonen hittades av en passagerar på en buss, den 2024-03-12, endast 2 km ifrån hans gamla adress. Det är det som knyter telefonen till honom just. Och han är den enda från trakten med det exakta förnamnet och efternamnet. Det är ett litet samhälle, med dåliga bussförbindelser. Passageraren lämnade in telefonen till bussföraren, och denne lämnade sedan in den till Polisen. Som i sin tur lämnade ut den till bussföraren som registrerad upphittare för att de inte kunde fastställa ägaren. Ska man följa lagen noga så ska bussföraren lämna in den till företagets hittegodsavdelning, som i sin tur ska lämna in den till Polisen. Därefter går den väl på auktion? Om ägaren inte kan fastställas. Företaget kan väl inte få hittelön? Den tillfaller bara fysiska personer, om jag inte har helt fel. Jag tycker inte att det är ett rättvist system där hittegods tillfaller fastighetsägaren eller företaget man jobbar hos, och att den verkliga upphittaren, som gör en samhällstjänst, fråntas rätten till hittelön. Det är vad jag tycker i alla fall. Så jag tycker bussföraren gjorde rätt i att personligen lämna in den till Polisen.
Click to expand...