Tips: Upplåst bootloader = garantin nollad

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av fruktsallad, 2 maj 2012.

1. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej HTC säger inte så officiellt ! Det är en enskild supportsnubbe som tolkat det så. Det kan även vara en "outsourcad" variant av support.

Nu kan jag bara svara för mig personligen men jag tror inte Anovo eller Deltaservice (vet inte vilken av dom eller båda som har den avtalade garantiservicen) skulle komma särskilt långt om power-knappen skulle lossna på min lur.... Ett litet brev med kalla fakta inkl hot om ARN brukar få dessa att backa...:P HTC vill INTE ha en massa "badwill" !

Sen håller man just nu på att undersöka en fil från ett kinesiskt forum...kan ev vara nåt för att slippa bli registrerad...;)

Last edited: 3 maj 2012
  2. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

När någon låser upp sin telefon via HTC dev är dom väl medvetna om att det är möjligt att garantin inte längre gäller, oberoende av felets art. Så varför lipa när det visar sig att så också är fallet?

Oavsett så håller jag fast, det gör ingen skillnad för oss i Sverige.

Om du låser upp telefonen och du upptäcker ett fel som kan bero på felaktig mjukvara:
    1) Gäller inte garantin från HTC, och det tycker jag inte heller man kan begära.
    2) Konsumentköplagen går antagligen inte att utnyttja, eftersom det skulle vara svårt att motbevisa om HTC hävdar att felet är orsakat av användaren.

Om du låser upp telefonen och du upptäcker ett fel som uppenbart inte är relaterat till mjukvaran:
    1) Gäller inte garantin från HTC, vilket kan tyckas vara surt, men..
    2) Konsumentköpplagen ska fortfarande gälla, eftersom den täcker alla ursprungsfel som upptäcks inom tre år.

3. fruktsallad

fruktsallad Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Haha, ja hot om ARN och kalla fakta kan man komma långt med. :)

Är medveten om att det inte är ett officiellt uttalande. Ännu. :P

Vad menar du med den kinesiska filen? Nåt som gör att man kan slippa gå via HTCdev? Lovande isf, men kräver väl s-off för att bli användbart... Annars visar ju luren glatt upp "relocked" om man låser den igen.

4. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vänta hur menar du nu? Låser den igen? Va? :)

Jag antar att han menar att det i slutänden blir något program för oss slutanvändare, t.ex. som unrevoked för desire. Du körde in mobilen med usb till datorn och tryckte start, wouips! Rootad och klar. Inget htc-blabla inblandat. Dock så är ju de som redan låst upp sin telefon körde från htc's sida :P

5. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Om du låser upp din telefon med htc dev så kan du re-locka den igen, "fastboot oem lock". Dock står det i fastboot "relocked" med grön text och om du startar upp telefonen med en customfirmware efter detta får du ett medelande vid HTC logon att du kör experimentell mjukvara.

Dock kan du flasha in officiel RUU och på så vis gå till baka till "stock". Allt är precis som när du köpte luren utom att det står "relocked".

Ska du sen låsa upp luren är det bara använda bin-filen du får av htcdev igen o då är den unlocked igen, o du kan relocka den.

Som sagt, att låsa upp bootloadern är INTE brott mot nån garanti som din försälljare (tph, cdon etc) ger dig.

Disktionen på XDA är ganska tydlig där, en tillverkare (htc) kan inte avskriva sig garantier som du får av försäljaren - och som du har enligt SVENSK och EUROPEISK konsumentlag.

Annars skulle ju htc bara kunna ge dig "6 hour limited warranty" efter att du startar den första gången. Vilket dom inte kan, får eller gör.